ביפן, הציפייה לחג המולד מתחילה כבר באוקטובר – לא עם קישוטי החג הרגילים או קניית מתנות, אלא עם משפחות הלהוטות להזמין מראש את חבילות חג המולד של קנטאקי פרייד צ'יקן (KFC). משפחות יפניות רבות מתחילות להזמין חודשים מראש, כדי להימנע מהתורים העצומים שנוצרים מחוץ לסניפי הרשת בערב חג המולד. מסורת ייחודית זו הפכה את העוף המטוגן לחלק מרכזי בחגיגות חג המולד של האומה.
למרות שחג המולד אינו חג רשמי ביפן, שדתה הרשמית היא שינטו, ה-24 בדצמבר הפך ליום העמוס ביותר בשנה עבור KFC במדינה. רשת המזון המהיר חווה עלייה של פי עשרה במכירות במהלך עונת חג המולד, המשקפת תופעה ארצית שבה משפחות נהנות מדליי עוף מטוגן חגיגיים. KFC יפן מוכרת כ-300,000 דליי מסיבה ו-800,000 חבילות חג מולד בין ה-23 ל-25 בדצמבר, ומייצרת כ-6.9 מיליארד ין (בערך 101 מיליון דולר) בתקופה זו.
מקורות ה"מסורת" הזו הם בשנת 1974, כאשר טאקשי אוקאוורה, מנהל סניף KFC הראשון ביפן, השיק את קמפיין "Kurisumasu ni wa Kentakkii" ("קנטאקי לחג המולד"). אוקאוורה קידם עוף מטוגן כמנת חג מולד אמריקאית מובהקת, לאחר ששמע לקוחות זרים מתלוננים על היעדר תרנגולי הודו ביפן. אסטרטגיית השיווק החכמה הזו קסמה לצרכנים יפנים, שאימצו בשמחה את הרעיון לחגוג את חג המולד עם KFC.
במדינה שבה רק כאחוז אחד מהאוכלוסייה מזדהה כנוצרי, מנהגי חג המולד המסורתיים לא היו נפוצים. ארוחת חג המולד של KFC הציעה אלטרנטיבה כיפית ונגישה, כאשר "דלי המסיבה" – דלי חגיגי המכיל עוף מטוגן, סלט ועוגה – הפך לסמל של עונת החגים. אכילת KFC הפכה לטקס חובה עבור משפחות רבות ביפן במהלך חג המולד.
הצלחת הקמפיין הובילה גם לתוספות משעשעות: פסלי קולונל סנדרס בסניפי KFC ביפן לובשים חליפות סנטה במהלך עונת חג המולד, ומוסיפים נגיעה חגיגית המשמחת את הלקוחות. מיתוג זה שיחק תפקיד בביסוס הצלחת המסורת.
לאורך השנים, מסורת חג המולד של KFC התפתחה, אך נשארה מושרשת עמוק בתרבות היפנית. בעוד שחלק מהמשפחות ניסו אפשרויות אכילה חגיגיות אחרות, KFC נשארה טקס עבור רבים.
השפעת הפרסום האמריקאי והיעדר מאכלי חג מולד מסורתיים כמו תרנגולי הודו הובילו לאימוץ הייחודי של KFC כארוחת הבחירה לחג. מדי שנה, כ-3.6 מיליון אנשים ביפן נהנים מ"סעודת" KFC בערב חג המולד. כדי לעמוד בביקוש העצום הזה, KFC יפן מתחילה בהכנות חודשים מראש, כאשר חלק מהלקוחות מזמינים כבר בנובמבר. גם עם הזמנות מאושרות, לקוחות עדיין צריכים לעמוד בתור מחוץ לסניפי KFC ביום חג המולד כדי לאסוף אותן.
"חג המולד ביפן אינו דומה לשום מקום אחר בעולם", אמר הארון חאן, בעלי Japan Rail Pass. החג אומץ ביפן כאירוע חילוני ומסחרי, המשלב השפעות גלובליות עם מנהגים מקומיים. זוגות חוגגים לעתים קרובות את חג המולד כמעין "יום אהבה”, מעריכים רומנטיקה ורגעים מיוחדים, כאשר יעדים פופולריים כוללים את רופונגי הילס ושיבויה בטוקיו. זוגות רבים מחליפים מתנות ונהנים מארוחות ערב מפוארות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו