קערת שיבולת שועל. צילום: מערכת feedy באמצעות Midjourney

שיבולת שועל: הסופר-פוד הוותיק והזמין שהגיע הזמן להעריך

היא נפוצה, זולה וניתנת לשילוב בתפריט היומי במגוון דרכים – אבל לא כולם מודעים לסגולות הבריאותיות הרבות של הדגן המוכר בישראל בעיקר בשם המותג של החברה האמריקאית המהווה ספקית מרכזית שלו

[object Object]

בשנים האחרונות מדברים הרבה על "סופר-פודס", מזונות-על שמספקים ערך תזונתי גבוה ומסייעים לשמירה על הבריאות ואף שיפורה. מזון כזה שזוכה לפחות מודעות, אולי משום שהוא פחות נדיר ונלקח כמובן מאליו, הוא שיבולת שועל. Claude מביאה לנו את כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל להעריך את הדגן הכי מזין שאנחנו בדרך כלל לא מייחסים לו חשיבות רבה.

שיבולת שועל היא דגן עשיר מאוד בוויטמינים B1, B2, B3, B5, ו-B6, ובעל תכולת פחמימות גבוהה, מה שהופך אותו לאחד הדגנים המומלצים ביותר לתזונה מאוזנת ובריאה. שיבולת שועל עשירה בחומרים מזינים חשובים כגון אשלגן, סידן, סלניום, נחושת, אבץ, סיבים תזונתיים, ויטמינים, ברזל, מגנזיום, ובטא-גלוקן. שיבולת שועל עשירה גם בנוגדי חמצון. לעומת זאת, אין בה גלוטן – אם כי היא עלולה "להזדהם" בגלוטן במהלך העיבוד. לכן למי שרגיש לגלוטן חשוב לחפש על האריזה אישור לכך שהיא אינה מכילה גלוטן.

תזונאים ממליצים לשלב שיבולת שועל בתפריט היומי לצד מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים, שכן הם יכולים לסייע בירידה במשקל ולספק חומרים מזינים חשובים.

שיבולת שועל מלאה במרכיבים כגון סיבים תזונתיים, המאפשרים להשביע רעב בדרך בריאה המשמרת את תחושת השובע בקיבה יותר מאשר קמח חיטה, למשל. אכילת שיבולת שועל לארוחת בוקר משביעה את הקיבה לזמן רב, ומסייעת להימנע מנשנושים בין הארוחות. הסיבים גם ‘מנקים’ את הקיבה ומסייעים לעיכול, מה שעוזר למנוע ולהתמודד עם עצירות. בכתב העת Harvard Health Publishing של אוניברסיטת הרווארד צוין כי היתרונות העיקריים של שיבולת שועל קשורים להשפעתה על מערכת העיכול, כיוון שהסיבים מסדירים את מערכת העיכול ומספקים שובע.

התזונאית סילבינה טסאט אמרה לעיתון "אל פאיס" באורוגוואי כי מומלץ לאכול מנת שיבולת שועל של בין 20 ל-30 גרם ביום, שכן מנה כזו מסייעת לשמור על תחושת שובע לאורך זמן ומעכבת רעב. היא מסבירה שתפקידה העיקרי של שיבולת שועל הוא לייצב את בריאות המעיים, משום שהיא מאטה עיכול פחמימות.

היא גם מציינת שרכיבי שיבולת השועל מסייעים לווסת את רמות הגלוקוז והכולסטרול בדם: שיבולת שועל מסייעת בשיפור רמות הכולסטרול ומקושרת להפחתת רמות LDL, הידוע גם כ"כולסטרול רע". הפחתת רמות ה-LDL מסייעת בהפחתת הסיכון להתקפי לב ושבץ. שיבולת שועל שולטת ברמות הסוכר בדם, והיא אפשרות מצוינת לאנשים עם סוכרת, שכן היא בעלת אינדקס גליקמי נמוך, המסייע לייצב את רמות הסוכר בדם.

שיבולת שועל היא מקור נפלא לחלבון צמחי, ופופולרית במיוחד בקרב העוסקים בספורט. החלבון בשיבולת שועל מסייע בבניית שרירים ושריפת שומן, מה שהופך אותה לאחד המזונות הטובים ביותר להגדלת מסת שריר. אפשר לטחון אותה ולהוסיף אותה לשייק, מה שמסייע עוד יותר לפופולריות שלה בקרב מתאמנים.

ישנן כמה דרכים לצרוך שיבולת שועל: את הזרע השלם של הצמח, את השכבות החיצוניות של הזרעים, או את העלים והגבעולים. שיבולת שועל מגיעה במגוון צורות, ויש לה מגוון שימושים, כגון בתבשילים, שייקים, תערובות בוקר, דייסות וכאופציה ללא גלוטן. עם זאת, צריכה מוגזמת שלה, או צריכה שלה על ידי הסובלים מהפרעות עיכול כרוניות, כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS), עלולה לגרום בעיות כגון שלשולים קשים. לכן, לפני שילובה בתפריט האישי, מומלץ להתייעץ עם הרופא האישי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו