X

לא רק משמין: זו ההשפעה הכי הרסנית של מזון מתוק על בריאותכם

אנחנו כבר יודעים שהוא גורם לרמות הסוכר לזנק ואחר כך ליפול, מה שמביא לתנודות ברמות הריכוז והעירנות, ושהוא גורם להשמנה – אך כעת מתברר כי מזון מתוק גם קשור לדיכאון

אולי עדיף להימנע. אילוסטרציה. צילום: freepik

הנה סיבה מצוינת לחשוב פעמיים על כל דבר מתוק שאתם מתפתים להכניס לפה – ולא חשוב אם מדובר במזון או שתייה: מעבר לקילוגרמים שעלולים להתווסף למשקלכם, בריאותכם הנפשית עלולה להיפגע. כך לפי מחקר חדש מאוניברסיטת סארי בבריטניה שפורסם בגיליון הנוכחי של כתב העת Journal of Translational Medicine. ביקשנו מ-Claude לסכם לנו את הממצאים.

הצוות חקר את העדפות המזון של כ-180,000 מתנדבים במאגר UK Biobank. באמצעות בינה מלאכותית, הם מיינו אותם לשלוש קבוצות עיקריות על פי העדפות המזון שלהם: ‘קנאי בריאות’, שמתמקדים בפירות וירקות; "אוכלי-כל", שנהנים ממגוון מזונות הכולל בשר, דגים וגם קינוחים; ו"חובבי מתוקים", שמעדיפים ממתקים ומשקאות מתוקים.

הממצאים המדאיגים ביותר נמצאו בקבוצת חובבי המתוקים: פרופ’ נופר גייפמן, שהובילה את המחקר, מסבירה: "אם המאכלים האהובים עליכם הם עוגות, ממתקים ומשקאות מתוקים, אז תוצאות המחקר שלנו מרמזות שעלולות להיות לכך השפעות שליליות על בריאותכם".

עד כאן הכל נשמע מוכר וידוע – הרי אין חידוש בכך שמתוקים תורמים להשמנה. אך המחקר מצא גם כי אנשים בקבוצת חובבי המתוקים היו בסיכון גבוה ב-31% לסבול מדיכאון. זאת מעבר לממצאים הצפויים, שהראו שיעורים גבוהים יותר של סוכרת ובעיות לב בהשוואה לקבוצות האחרות. בדיקות הדם שלהם הראו רמות גבוהות יותר של חלבון C-reactive, שהוא סמן לדלקת, וכן רמות גבוהות יותר של גלוקוז ופרופילי שומנים גרועים, המהווים סימן אזהרה חזק לסוכרת ומחלות לב.

לעומת זאת, קנאי הבריאות, שנטו לצרוך יותר סיבים בתזונתם, הראו סיכונים נמוכים יותר לאי ספיקת לב, מחלות כליה כרוניות ושבץ. ‘אוכלי-הכל’ היו באמצע, עם סיכונים בריאותיים מתונים.

לפי הקרן הבריטית לתזונה, מבוגרים בבריטניה מקבלים בממוצע בין 9% ל-12.5% מהקלוריות היומיות שלהם מ"סוכרים חופשיים" – אלה שמוספים למזון ומשקאות, ולא הסוכרים הטבעיים שנמצאים בפירות וירקות שלמים. האשמים העיקריים: ביסקוויטים, לחמניות, עוגות, מאפים ופשטידות פירות. כשמוסיפים לכך משקאות קלים מתוקים ומשקאות אלכוהוליים, זה מהווה את רוב צריכת הסוכר המוסף.

המסקנה אינה שצריך להימנע ממתוקים לנצח, או להרגיש אשמים על כל עוגייה. במקום זאת, כדאי פשוט לפתח מודעות לאופן שבו בחירות המזון שלנו עשויות להשפיע על בריאותנו בדרכים שונות, ולבצע בחירות חכמות יותר לפחות חלק מהזמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר