X

משקאות, חטיפים ותוספים: מתי יותר מדי חלבון הופך לבעיה?

החלבון הוא הכוכב הבלתי מעורער של התזונה המודרנית. רבים מאיתנו מחפשים דרכים לשלב עוד חלבון בתפריט היומי - מאבקות חלבון חלקלקות ועד חטיפי אנרגיה עשירים. אך האם "יותר" תמיד אומר "בריא יותר"? בין כל הטרנדים והעצות המתחלפות, כדאי לעצור ולשאול: האם אפשר לאכול יותר מדי חלבון, ומה ההשלכות של זה על הבריאות שלנו?

אחד מאבות המזון החיוניים לגוף האדם. חלבון. צילום: המחשה - מידג'רני

החלבון הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה היומית שלנו. עם התגברות המודעות לבריאות וכושר, אנשים רבים החלו להוסיף יותר חלבון לתפריטם, מתוך מחשבה שחלבון הוא המפתח לבניית שריר ולהרזיה. אך נשאלת השאלה - האם אכילה מוגזמת של חלבון עשויה לגרום לנזק בריאותי? התשובה אינה חד משמעית ותלויה בכמות הצריכה ובגורמים בריאותיים נוספים.

חשיבות החלבון לגוף

חלבון הוא אחד מאבות המזון החיוניים לגוף האדם. הוא מסייע בבניית רקמות, חיזוק המערכת החיסונית, שיקום שרירים לאחר פעילות גופנית ותורם לשובע מתמשך יותר. צריכת חלבון מספקת חשובה במיוחד לספורטאים, נשים בהריון, וקשישים.

ספורטאים עשויים להידרש לצרוך בין 1.2 ל-2 גרם חלבון לק"ג של משקל גוף. אסף יסעור, מדליסט אולימפי בפעולה, צילום: אחד מאבות המזון החיוניים לגוף האדם

מהי הכמות המומלצת של חלבון?

הכמות היומית המומלצת של חלבון נעה סביב 0.8 גרם לקילוגרם של משקל גוף לאדם בוגר, כאשר צריכת החלבון צריכה להשתנות בהתאם לגיל, רמת הפעילות הגופנית והצרכים הבריאותיים של כל אדם. ספורטאים ופעילים גופנית עשויים להידרש לצרוך בין 1.2 ל-2 גרם חלבון לקילוגרם של משקל גוף על מנת לסייע בתהליכי בניית השריר ושיקום הרקמות.

חלבוני ביצה (עם מיונז, חרדל ושמיר), צילום: freepik

האם אפשר לצרוך יותר מדי חלבון?

אכילה מוגזמת של חלבון, למרות יתרונותיה, עלולה להוביל לשורה של בעיות בריאותיות. דיאטנים מסבירים כי ככל שהגוף מקבל יותר חלבון, כך גם עולה העומס על הכליות, האחראיות על סילוק תוצרי פירוק החלבון מהגוף. כשצריכת החלבון עולה מעבר לכמות הנדרשת, הכליות נדרשות לעבודה מאומצת יותר, דבר העלול להוביל לעומס יתר ולהגברת הסיכון לפגיעה בתפקודן.

במאמר שפורסם ב-eatthis.com, דיאטנים מציינים כי צריכה גבוהה מאוד של חלבון לאורך זמן עלולה לגרום לבעיות בריאותיות נוספות כמו בריחת סידן מהעצמות, עלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם ובעיות במערכת העיכול כגון עצירות. צוין כי קיים גבול לכמות החלבון שהגוף מסוגל לעכל ולעבד בבת אחת, וצריכה מוגזמת עשויה אף לפגוע בבריאות.

צריכה גבוהה מאוד של חלבון לאורך זמן עלולה לגרום לבריחת סידן מהעצמות, צילום: המחשה - מידג'רני

השפעות על תפקוד הכליות

לפי Mayo Clinic, אצל אנשים עם תפקוד כלייתי תקין, צריכת חלבון גבוהה לרוב לא גורמת לנזק. אך בקרב אלו הסובלים מבעיות בתפקוד הכליות, צריכה גבוהה של חלבון עלולה להחמיר את מצבם ולגרום לאי ספיקת כליות. מחקר שנערך ב-National Kidney Foundation מצא כי הקפדה על צריכת חלבון מאוזנת אצל חולי כליות מסייעת בשמירה על תפקוד הכליות ומונעת הידרדרות.

השפעות על משקל הגוף ועל הרכב הגוף

לחלבון יש יתרונות משמעותיים בהשגת שובע מתמשך ובשליטה על המשקל, משום שהוא מסייע במניעת תחושת רעב ומאזן את רמות הסוכר בדם. עם זאת, אכילה מוגזמת של חלבון לא תמיד מובילה להרזיה. עודפי החלבון שנאכלים מעבר לצורכי הגוף, ולא מנוצלים ליצירת שרירים או תהליכי התאוששות, עלולים להיאגר כמאגרי שומן.

כתוצאה מכך, אנשים המנסים לרדת במשקל על ידי הגברת צריכת החלבון מבלי להקפיד על מאזן קלורי נכון, עלולים לגלות כי משקלם אינו משתנה או אף עולה.

 

חשוב - מהו סוג החלבון?

מלבד כמות החלבון, חשוב לשים לב גם למקור החלבון. צריכת חלבון ממקורות לא איכותיים כמו בשר מעובד או מזונות עתירי שומן רווי עלולה להזיק לבריאות. מחקר שפורסם ב-Harvard Health מצא כי צריכת חלבון ממקורות צמחיים כמו קטניות, אגוזים ודגנים מלאים עשויה לשפר את בריאות הלב ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

ארוחת בוקר דגנים מלאים, בננה ויוגורט, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית DALL-E

לסיכום - מהי צריכה בריאה של חלבון?

בסופו של דבר, חשוב להבין כי כמו כל אבות המזון, גם החלבון הוא חיוני אך דורש איזון נכון. כדי להפיק את המרב מהחלבון בתפריט, יש להתחשב בכמות ובאיכות החלבון הנצרך, להקפיד על תזונה מאוזנת ולשקול את הצרכים האישיים כמו פעילות גופנית, גיל ומצב בריאותי.

צריכה מתונה של חלבון איכותי כחלק מתפריט מאוזן ובריא תסייע בשמירה על הבריאות, בניית שריר ושמירה על המשקל. עם זאת, אם יש ספקות לגבי הכמות הנדרשת או חשש לבעיות בריאותיות, כדאי להתייעץ עם תזונאי/ת או רופא/ה המתמחים בתחום.

חלבון איכותי כחלק מתפריט מאוזן ובריא יסייע בבניית שריר ושמירה על המשקל. חזה עוף וירקות, צילום: timolina / freepik

___________________________________________________________________

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. eatthis.com - "Can You Eat Too Much Protein? We Asked a Dietitian"
  2. Mayo Clinic - "Is a high-protein diet safe for everyone?"
  3. Harvard Health - "The truth about high-protein diets for weight loss and heart health"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר