X

צבע מאכל נפוץ הופך את העור לשקוף: אל דאגה, זה לא מסוכן

צבע המאכל שפעם כולם ידעו את שמו בע"פ משום שהיה בכ"כ הרבה מוצרי מזון מסוגל להפוך עור לשקוף. מה זה אומר על החומר הנפוץ ומה ההשלכות של הגילוי?

בחור עם יד בעלת עור שקוף שאפשר לראות דרכו את העצמות. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

מדענים גילו תכונה מדהימה בצבע מאכל נפוץ: הוא מסוגל להפוך את עורם של עכברים חיים לשקוף, כך שהאיברים הפנימיים נראים לעין. נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על התגלית המוזרה הזו. 

הצבע הידוע בשם טַרְטְרַזין, או E102, הוא צבע מאכל צהוב שנחשב בטוח לשימוש והוא אחד הצבעים הנפוצים ביותר במזון. במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי "Science", מתארים מעל 20 חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד כיצד האינטראקציה של הצבע עם האור אפשרה להם לראות דרך עורו של עכבר חי ולצפות באיבריו הפנימיים. בניסוי נוסף, הם הצליחו להפוך פרוסה דקה של חזה עוף לשקופה באופן זמני.

איך זה עובד?

פרופסור זיהאו או, מאוניברסיטת טקסס בדאלאס, שסייע למחקר, מסביר: "שילבנו את הצבע הצהוב, שהוא מולקולה הסופגת את רוב האור, ובמיוחד אור כחול ואולטרה-סגול, עם העור, שהוא מדיום מפזר. בנפרד, שני הדברים האלה חוסמים את רוב האור מלעבור דרכם – אבל כאשר שילבנו אותם יחד, הצלחנו להשיג שקיפות של עור העכבר".

המפתח לתופעה טמון במדד השבירה – המדד המעריך כמה חומר מסוים מכופף את גלי האור. כאשר ממיסים את מולקולות הצבע סופגות האור במים, משתנה מדד השבירה של התמיסה באופן שמתאים למדד השבירה של רכיבי הרקמה, כמו שומנים. כתוצאה מכך, כאשר מורחים את התמיסה על עור העכבר, האור עובר דרך העור.

האם זה בטוח?

חשוב לציין שההשפעה הזו זמנית וניתנת לביטול בקלות. פרופסור גואוסונג הונג מסטנפורד, המחבר הראשי של המאמר, מדגיש: "ברגע ששטפנו ועיסינו את העור במים, ההשפעה התהפכה תוך דקות".

כל צבע שנספג בגוף יופרש בשתן, כך שאין סיבה לדאגה מבחינה בריאותית. יתרה מזאת, החוקרים טרם בדקו את ההשפעה על בני אדם, מכיוון שהעור האנושי עבה פי עשרה מעור עכבר. הם גם מזהירים שחלק מהצבעים עלולים להיות רעילים אם משתמשים בהם באופן לא נכון.

השלכות עתידיות

הגילוי הזה פותח אפשרויות רבות ליישומים מעשיים – במיוחד בתחום הרפואה. בעוד שקיימות שיטות רבות להסתכל מתחת לעור – החל מצילומי רנטגן ועד סריקות MRI – הן יקרות גם מבחינה כספית וגם מבחינת ההשפעה שלהן על גופנו. השימוש בצבע זול וזמין לביצוע המשימה עשוי לשנות את כללי המשחק.

השלב הבא במחקר הוא ניסוי הנוסחה על עור אנושי עבה יותר, והתאמה של המינון כדי להשיג את אותן השפעות. החוקרים רוצים גם לנסות מרכיבים אחרים, כדי לראות אם הם יכולים לקבל מבט ברור עוד יותר לתוך הגוף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר