X

דיבור לעצמינו: נורמלי או סימן לבעיה נפשית?

כמעט כולנו מוצאים את עצמינו מדי פעם מנהלים שיחה שקטה עם עצמינו, בין אם אנחנו מתכננים את היום, מנתחים אירועי עבר או פשוט מעודדים את עצמינו לקראת משימות שונות. התופעה הזו, המוכרת כדיבור עצמי או שיח פנימי, מעוררת סקרנות רבה בעולם הפסיכולוגיה. האם מדובר בהרגל בריא ומועיל, או שמא יש בו כדי להעיד על בעיות נפשיות?

זיהוי הסימנים לחוסר מיומנויות חברתיות הוא הצעד הראשון לקראת צמיחה אישית . צילום: Vecstock / Freepik

דיבור עצמי הוא הדיאלוג הפנימי שאנו מנהלים עם עצמנו. רוב האנשים מדברים לעצמם במידה מסוימת, אם כי לא תמיד הם מודעים לכך שהם עושים זאת. הדיאלוג הפנימי הזה יכול לכלול גם דיבור עצמי חיובי וגם דיבור עצמי שלילי. מחקרים מסוימים מראים שדיבור עצמי יכול לשפר את כישורי החשיבה ופתרון בעיות ולהגביר את המוטיבציה. במאמר זה, בסיוע ChatGPT, נבחן את הסיבות לדיבור עצמי, היתרונות והחסרונות שלו, ואת הדרכים הנכונות לניהולו על מנת לשמור על בריאות נפשית תקינה.

מתי השיח העצמי נעשה בעייתי?

בעוד שדיבור עצמי הוא נורמלי במרבית המקרים, הוא עשוי גם להיות סימן להפרעה נפשית אם הוא נעשה קיצוני. שיח עצמי יכול לפעמים להגביר תחושת בדידות ובידוד חברתי. מחקרים מראים כי מה שאתה אומר לעצמך – ולא התדירות שבה אתה מדבר עם עצמך – הוא מדד טוב יותר לבריאות הנפשית שלך.

Are you talking to me? רוברט דה נירו ב"נהג מונית" (1976, בימוי: מרטין סקורסזה)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by robert de niro everyday (@robert_de_niro_offical)

למה אנשים מדברים לעצמם?

למרות שמרבית האנשים מדברים עם עצמם, יש מעט מחקר על הסיבות לכך. חלק מהמומחים מצאו כי דיאלוג פנימי נוטה להיות נפוץ יותר אצל אנשים שהיו ילדים יחידים. אנשים שהייתה להם חבר דמיוני כילדים מדווחים גם על יותר שיח עצמי כמבוגרים. חוקרים משערים כי אנשים יצירתיים יותר, עם דמיון פעיל יותר ומודעות רגשית מוגברת עשויים להיות נוטים יותר לדבר עם עצמם.

אנשים עשויים גם לדבר עם עצמם כדי לעזור בפתרון בעיות, להפחית חרדה לפני מצגת חשובה או לשפר ביצועים בלימודים או בספורט. לדוגמא, מחקר מצא כי שחקני כדורסל מסרו את הכדור מהר יותר כאשר השתמשו בשיח עצמי מוטיבציוני והדרכתי.

יתרונות השיח העצמי

שיח עצמי יכול להיות כלי מועיל – במיוחד אם משתמשים בו כדי להשיג מטרות, לעבד מצבים קשים או לשפר ביצועים. מחקר מצא כי שיח עצמי חיובי עזר בביצועי ילדים במתמטיקה, במיוחד כאשר הם הטילו ספק ביכולותיהם. הילדים שחזרו על אמירות חיוביות לעצמם ושאמרו כי ישקיעו את מיטב מאמציהם, השיגו ציונים טובים יותר.

שיח עצמי יכול להיות מועיל גם לספורטאים, במיוחד למתחילים. מחקר מצא כי שיח עצמי עוזר ללמוד מיומנויות חדשות, לשפר ביצועים במשימות דיוק ולשפר יכולות בתחומים שדורשים כוח וסיבולת.

בשיח עצמי שלילי, מאשרים ומחזקים מחשבות או אמונות שליליות על עצמכם או על מצבכם, צילום: freepik

שיח עצמי חיובי מול שלילי

שיח עצמי יכול להיות שלילי או חיובי. בשיח עצמי שלילי, מאשרים ומחזקים מחשבות או אמונות שליליות על עצמכם או על מצבכם. זה יכול להיות מזיק לבריאותכם ולרווחתכם הכללית, במיוחד אם אתם נוטים להיות ביקורתיים כלפי עצמכם. לעומת זאת, שיח עצמי חיובי כולל דיאלוג פנימי מעודד או מחזק. זה יכול לשפר את תשומת הלב, לחזק את האמונה העצמית ולפתור בעיות.

כיצד לנהל את השיח העצמי

אם אתם מוצאים את עצמכם נתונים לשיח עצמי שלילי, יש כמה דרכים לשנות זאת:

  • דברו לעצמכם בגוף שלישי: מחקרים מצאו כי שיח עצמי מוטיבציוני יעיל יותר אם אתה מדבר לעצמך בגוף שלישי.
  • שינוי מחשבות שליליות: טכניקת טיפול שמאפשרת לשנות מחשבות שליליות לחיוביות.
  • מיקוד בהכרת תודה: דיבור עצמי על דברים שאתה מעריך יכול לשנות את המיקוד שלכם.
  • שימוש בטכניקות מיינדפולנס: נשימה עמוקה, טכניקות קרקוע או אפילו יוגה יכולים לעזור.

מתי השיח העצמי נעשה מדאיג?

בעוד שיח עצמי הוא נורמלי לרוב האנשים, הוא יכול להיות בעייתי אם הוא שלילי באופן קבוע. שיח עצמי שלילי עשוי להיות סימן להפרעה נפשית, כמו OCD, סכיזופרניה, דיכאון או PTSD. במקרים אלו, חשוב לפנות למטפל לבריאות הנפש.

לסיכום, שיח עצמי הוא תופעה נורמלית ולרוב מועילה, במיוחד אם מדובר בשיח עצמי חיובי. עם זאת, שיח עצמי שלילי עלול לפגוע בביטחון העצמי ולהעלות את הסיכון למחלות נפשיות. בסופו של דבר, השאלה היא לא האם לדבר לעצמכם, אלא כיצד לדבר לעצמכם כאשר אתם עושים זאת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר