X

זו הטקטיקה מספר אחת להפחתת חרדה

בעולם המודרני, חרדה הפכה לאחת הבעיות הנפשיות הנפוצות ביותר, המשפיעה על מיליוני אנשים. מחקר חדש שנערך לאחרונה מצא את הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם חרדה, ומציע עוד שתי דרכים נוספות שאמנם פחות אפקטיביות אך עדיין משמעותיות בטיפול בבעיה

בסביבה הסואנת של החיים המודרניים, ובתקופות מסוימות בפרט. חרדה וסטרס. צילום: צילום: Freepik

הפרעת חרדה היא תופעה נפוצה, ומשפיעה על מעל 15% מהמבוגרים בישראל. הסימפטומים כוללים דאגות מוגזמות, תחושת לחץ מתמשכת, בעיות שינה וריכוז, ועוד. במצב כזה, מציאת דרכים להעסיק את המוח ולהפחית את החרדה היא אתגר לא פשוט. מחקר חדש מציע פתרון מפתיע אך יעיל.

במהלך מגפת הקורונה, דיווח ארגון הבריאות העולמי על עלייה של 25% ברמות החרדה. צוות חוקרים קנדי בחן לאחרונה את הפעילויות הפנאי שאנשים נקטו בתקופת הסגר כדי להתמודד עם החרדה שלהם, ובדק איזו מהן הייתה היעילה ביותר.

מה נבדק?

במחקר שנערך ביוני 2024 ופורסם ב-PLOS One, מגזין מדעי פתוח, נבחנו נתונים משני סקרים נפרדים שנערכו במהלך המגפה, וכללו יחד 8,818 משתתפים. החוקרים התמקדו בשלוש פעילויות מרכזיות:

1. פעילות גופנית
2. תקשורת עם חברים ומשפחה
3. מדיטציה

ממצאים מפתיעים

החוקרים מצאו כי מבין הפעילויות שנבחנו, פעילות גופנית הייתה היעילה ביותר בהפחתת חרדה. בסקר הראשון, 24.4% מהמשתתפים שהתאמנו באופן קבוע דיווחו כי לא חוו חרדה בינונית עד חמורה, בהשוואה ל-17% שכן חוו. בסקר השני, נתונים אלה היו 19% ו-12% בהתאמה.

יעילה ביותר בהפחתת חרדה. פעילות גופנית,

תקשורת עם חברים ומשפחה הייתה שנייה מבחינת היעילות. בקרב המשתתפים שהתקשרו עם אהוביהם, 19.9% בסקר הראשון ו-18.3% בסקר השני דיווחו על היעדר חרדה בינונית עד חמורה, בעוד 18% ו-12.7%, בהתאמה, דיווחו על סימפטומים חריפים.

תקשורת עם חברים ומשפחה נמצאה שניה ביעילותה בהתמודדות עם חרדה,

לעומת זאת, המדיטציה, הפתיעה לרעה. בסקר הראשון, 24% מהמשתתפים שעסקו במדיטציה דיווחו על חרדה בינונית עד חמורה, ורק 16.4% דיווחו על היעדר חרדה. בסקר השני, 17.7% דיווחו על חרדה בינונית עד חמורה, בעוד 11.7% דיווחו על היעדר חרדה.

מדיטציה הפתיעה לרעה בטיפול בחרדה, צילום: storyblocks

המסקנה: מה שמתאים לכם

למרות המחקר הנרחב שתומך בהשפעות החיוביות של מדיטציה על חרדה, המסקנה החשובה היא למצוא את מה שמתאים לכם אישית. אם טיול רגלי, ספורט עם חברים או שיחת טלפון עם בן משפחה עוזרים לכם להפחית את הלחץ והמחשבות השליליות, כדאי לנסות את זה. המטרה היא למצוא את הדרך האישית שלכם להתמודד עם החרדה ולשפר את איכות חייכם. 

(הכתבה הוכנה בסיוע כלי הבינה המלאכותית ChatGPT).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר