כמעט אין ישראלי שלא מחזיק מנוי – או לפחות חיבור למנוי של מישהו אחר (עד שנטפליקס תחסום אותו) – לשירות הזרמת הווידאו הגדול בעולם. אבל לא הרבה מכירים את סיפורה של החברה, שהחלה בכלל כמתחרה "רזה" של בלוקבאסטר להשכרת סרטים. נעזרנו ב-Claude כדי לסכם את "יוצאים מן הכלל - נטפליקס ותרבות ההמצאה מחדש", הספר של מייסד החברה ריד הייסטינגס וארין מאייר, מרצה למנהל עסקים במכללת INSEAD ליד פריז.
הספר מציע מבט מבפנים אל תרבות העבודה החדשנית ויוצאת הדופן של נטפליקס. הייסטינגס ומאייר מתחילים משנת 2000, כאשר נטפליקס היתה סטארטאפ צעיר, ועמדה מול ענקית השכרת הווידאו בלוקבאסטר, ומתארת איך המותג הענק נכשל למרות שחשב שהוא מוכן לעידן האינטרנט, בעוד החברה הקטנטנה הפכה למעצמה. הם מייחסים את הצלחתה למנהיגות חלוצית, הבנויה על "חופש ואחריות" במקום הביורוקרטיה התאגידית המסורתית.
הייסטינגס מספר איך קנס של 40 דולר על איחור בהחזרת קלטת וידאו של הסרט "אפולו 13" לווידיאומט של בלוקבאסטר היווה השראה לחזון שלו עבור נטפליקס. מלכתחילה, הוא ביקש לטפח סביבה הניתנת להסתגלות, ללא היררכיות קפדניות, ואישר בקשות להוצאות באופן מיידי עם פתקים שבהם כתב "תיזהרו מהקליקים!"
הבסיס הזה, של אמון, שקיפות, קבלת החלטות עצמאית ומיעוט ביקורת, נמשך בעוד נטפליקס גדלה במהירות, תוך שמירה על אנרגיית הסטארט-אפ שלה. הספר מתאר את עמודי התווך של המסגרת התרבותית, כולל חופשות לידה נדיבות, שאלות ותשובות פתוחות עם מנהלים ו"מבחן השמירה", שמעריך ביצועים גבוהים על פני טעויות. מנהלים הונחו לתת "הקשר, לא שליטה" לכפופים אליהם, כדי להעצים את החלטות העובדים לטובת הלקוחות והחברה.
בעוד שהמודל בעל הסיכון הגבוה תרם לפספוסים כמו Qwikster (הכרזתו של הייסטינגס ב-2011 על פיצול שירותי נטפליקס, כך שהמנויים יצטרכו לשלם דמי מנוי נפרדים על השכרת סרטים ב-DVD וצפייה בסרטים באמצעות הרשת. המהלך עורר זעם רב, הוביל לנטישה של כמעט מיליון מנויים והפיל את מניית החברה לשפל של שנתיים), הוא גם הניע חידושים בתעשיית הזרמת המדיה, ההמלצות המותאמות אישית והתוכן המקורי עטור הפרסים שהגיע מצוותים עצמאיים שבחרו פרויקטים באופן עצמאי. הייסטינגס עדיין מקבל ערימה של התפטרויות בסוף כל רבעון, בזכות האפשרות לעובדים לעזוב את החברה בתנאים נוחים.
"יוצאים מן הכלל" מראה איך נטפליקס שמרה במשך שנים על צמיחה תמידית, בזכות טיפוח כישרון והפחתת אילוצים. עם זאת, מאז יציאת הספר ב-2020 עברה החברה כמה טלטלות, שככל הנראה החלישו מעט את התרבות הזו, ואילצו את ההנהלה להכיר בכך שכבר לא מדובר בסטארט-אפ צעיר שיכול לבצע ניווטים מהירים.