המירוץ לחלל הפך בשנים האחרונות מנחלתן של מספר מדינות לאירוע רב-משתתפים שאליו נכנסות גם חברות ועמותות. אבל אדם אחד בולט מע כולם, כמו נהג עם מכונית פורמולה 1 במירוץ ראלי: אילון מאסק. בחודש הקודם יצאה לאור הביוגרפיה שלו, “אילון מאסק", שנכתבה על ידי הסופר וולטר איזקסון ונותנת הצצה אל חייו ועבודתו של האדם שעשוי להיחשב בעוד כמעה מאות שנים כזה ששינה את ההיסטוריה של האנושות. פרק 59, ששמו (בתרגום חופשי שלנו) “מרימים את החללית”, שעוסק ברעיונות המטורפים של מאסק ונחישותו בביצועם, פורסם בתקשורת הזרה כטעימה מהספר. נעזרנו ב-ChatGPT ו-Forefront כדי לתמצת כמה אנקדוטות ממנו.
הפרק מתחיל בסיפור על X, בנו הפעוט של מאסק, שהגיע עם אביו לעבודה ב-2021 והרחיק וקירב את ידיו המושטות לפנים. את התנועה הזו הוא ביצע בחיקוי של זרועות המגדל הצמוד לטילים של SpaceX בעת שיגורם – והחיקוי הזה של ה"צ’ופסטיקס", כפי שמאסק מכנה את הזרועות של המגדל (רפרנס לסצינה מתוך “קראטה קיד” שבה הכוכב תופס זבוב באמצעות צ’ופסטיקס), מתקשרות לפי איזקסון לשיגעון ולגאונות של מאסק.
לפי הסיפור, שמונה חודשים לפני היום הזה שאל מאסק בדיון על אופי הנחיתה של Starship, החללית של SpaceX. במקום לצייד את טיל השיגור הענק שלה ברגליים, שעלולות להישבר או פשוט להוביל לאיבוד שיווי משקל כפי שקרה לטילים המוקדמים של החברה, שאל מאסק: “למה שלא ננסה להשתמש במגדל כדי לתפוס אותה?”. הרעיון נתקל בתדהמה וספקנות, אך העבודה מתחילה – וכיום החברה מתקדמת בצעדי ענק לקראת הדגמה של היכולת לתפוס טילים נוחתים באמצעות זרועות רובוטיות, שאמורה להיראות בערך כמו אנימציות ההמחשה הבאות:
עוד באותה שנה הדגים מאסק פעם נוספת את הנחישות שלו, במעין ספין שנועד לרמוז לכל הגורמים סביבו – הרגולטורים, המתחרים ואפילו העובדים – שנמאס לו לחכות להם, והוא כבר מצפה לשגר את החללית שלו. בזמן שהמתין לאישורים לעשות זאת, הוא פקד על עובדי החברה בשיא החום של יולי 2021 להעמיס את החללית על טיל השיגור שלה, למרות שלא היתה מוכנה לטיסה, במה שמכונה “הרמת החללית". הוא ידע שהיא לא עומדת לטוס בקרוב – אבל הגודל העצום של המערך כאשר הוא עומד על כן השיגור בבוקה-צ’יקה שבטקסס,העיר את הציבור, העיתונות והרשויות. לבסוף, אגב, שוגר המערך לראשונה באפריל 2023 – כמעט שנתיים אחר כך, ותקלה במהלך השיגור הובילה את החברה לפוצץ את כל המערך באוויר כדי להימנע מהתרסקות.
זמן קצר אחר כך, דרש מאסק להוזיל ב-90% את ראפטור, המנוע של החללית. זאת בשל תפישתו שלא מספיק שזה הטיל העוצמתי ביותר שבנתה האנושות אי פעם – כדי ליישב את מאדים וכוכבים אחרים, הוא צריך להיות זול מספיק כדי לייצר מאות יחידות שיקחו אל הכוכבים אלפי אנשים. לאחר שפיטר את האחראי על הפיתוח היקר ומינה את עצמו לתפקיד, קיים מאסק פגישה אכזרית עם הצוות הבכיר, שבה איים לפטר את האנליסט הכלכלי הבכיר בצוות, לוקאס יוז, אם לא יידע לפעול לפי "מדד האידיוטים" – מדד שהמציא מאסק, ולפיו המחיר של כל רכיב צריך להיות בפרופורציה לחומרי הגלם שלו. למשל, אם רכיב אחד עולה 500 דולר וחומרי הגלם שלו עולים 250, ורכיב אחר מורכב מחומרים בשווי 100 דולר ועולה 1,000 דולר – אזי הרכיב השני אינו כדאי וחייבים למצוא לו תחליף זול יותר.
הספר כבר זמין גם בעברית בחנויות הספרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו