התיקון לחוק שירותי התעופה אושר: מה זה אומר לגבי פיצויי הנוסעים?

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק המפצה אזרחים עקב ביטולי טיסה, במטרה להחזיר את חברות התעופה הזרות לארץ • נציגי חברות התעופה הזרות, ביניהן בריטיש איירווייז וריינאייר, הביעו נכונות לחזור לפעילות בישראל

עדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק המפצה אזרחים עקב ביטולי טיסה . צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק המפצה אזרחים עקב ביטולי טיסה, במטרה להחזיר את חברות התעופה הזרות לארץ - במצב חירום החברות יתנו לנוסע כרטיס למקום קרוב ליעד שלו בלי להיות מחוייבות בפיצוי כספי.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון בהצעת הממשלה לתיקון החוק המסדיר פיצויים לנוסעים במקרה של ביטול טיסות. התיקונים המוצעים נועדו להתמודד עם השלכות מצב החירום בישראל בשנים 2023 ו-2024, שגרם לחברות תעופה רבות להפסיק את פעילותן בישראל כדי להימנע מתשלום פיצויים במקרה של ביטולי טיסות.

התיקונים המוצעים נועדו להתמודד עם השלכות מצב החירום בישראל, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הוועדה ביטן ציין כי החוק המקורי תרם רבות להגנת הצרכנים, אך הדגיש את הצורך בהתאמתו למצבי חירום. "חיכינו לראות מה האוצר יעשה, הם נכנסו לתמונה והביאו מתווה שמניח את דעתי וכדי שלא נפגע בעונה הבאה נצביע היום על ההצעה ואני מקווה שחברות התעופה יחזרו כמה שיותר מהר לפעילות", אמר.

עיקרי ההצעה החדשה: במצב חירום או מלחמה, חברת תעופה שתבטל את טיסותיה תידרש להציע לנוסעים כרטיס חלופי, או טיסה מנקודת מוצא שונה או ליעד שונה, שדומים ככל האפשר לכרטיס המקורי. הוראת שעה מיוחדת קובעת כי בתקופות מוגדרות, כולל ימי מלחמת חרבות ברזל והמתקפות האיראניות, לא יהיו הנוסעים זכאים לפיצוי כספי בגין ביטולי טיסות.

הוראת שעה מיוחדת קובעת כי בתקופות מוגדרות לא יהיו הנוסעים זכאים לפיצוי כספי בגין ביטולי טיסות, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ההצעה מעניקה לשרת התחבורה סמכות, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, להגביל זכויות צרכניות מסוימות. בין היתר, ניתן יהיה לצמצם את חובת מתן הלינה במקרה של ביטול טיסה לעד שני לילות, ולהקטין את תקופת ההודעה המוקדמת הנדרשת לביטול טיסה ללא פיצוי.

נציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, הציגה תכנית משלימה הכוללת את פתיחת טרמינל 1 ב-1 באפריל 2025, ותמיכה כלכלית בחברות המפעילות טיסות לצפון אמריקה. היא הסבירה שהכוונה היא להשתתף ב-50 אחוזים מהעלות במקרה של הפסד תפעולי שייגרם לחברות בגין ביטול טיסה לצפון אמריקה.

ריינאייר תחזור ב-1 באפריל - אם טרמינל 1 ייפתח, צילום: איי.פי.

עו"ד שירלי קציר, המייצגת חברות תעופה זרות בהן בריטיש אירווייז, ציינה כי כבר מינואר החברות יכולות להוסיף 50 אלף מושבים, ובאפריל עוד יותר. נציג ריינאייר, עו"ד איל דורון, ציין כי אם טרמינל 1 ייפתח ב-1 באפריל, ריינאייר תחזור במועד הזה, ואם הוא ייפתח קודם היא תוכל לחזור קודם.

ח"כ אחמד טיבי, יוזם החוק המקורי, הביע חשש מפני פגיעה קבועה בזכויות הצרכנים. בעקבות הערתו, הוסכם כי התיקונים בנוגע לתשלומי הפיצויים לא יהיו קבועים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר