רווחי שיא. מטוס אל על. צילום: גג

משבר הטיסות לארה"ב נמצא בשיאו ולא בטוח שיש פתרון באופק

אפקט המלחמה: אל על הציגה את נתוני הרבעון השלישי של שנת 2024, עם רווחי שיא של כל הזמנים • מחירי הכרטיסים עלו ב־16 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד• לקראת הפעלת טיסות ישירות של ישראייר וארקיע לארה"ב? • "עד שחוק טיבי לא יתוקן, לא נוכל להפעיל את הטיסות"

ענף התעופה בישראל נמצא במצב המורכב ביותר שידע מימיו. רובן הגדול של חברות התעופה הזרות כבר לא טסות לישראל, ולא ברור מתי יחזרו. מצד שני, חברות התעופה הישראליות ממשיכות לפעול לצד כמה חברות זרות, והביקוש גבוה.

אל על הציגה אתמול (רביעי) את נתוני הרבעון השלישי של שנת 2024, עם רווחי שיא של כל הזמנים - 187 מיליון דולר בשלושה חודשים. החברה דיווחה על העלאת מחירים של 16% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2023, ועל תפוסה חריגה של 94% במטוסיה. באל על חשפו את מחירי המינימום והמקסימום שלהם ליעדים ברחבי העולם, והדגישו כי הם הציבו מחירי גג עבור כל אחד מהיעדים.

על פי המידע שחשפה אתמול מנכ"לית החברה דינה בן טל גננסיה במסיבת העיתונאים, מחירי המינימום ליעדי אגן הים התיכון - וביניהם אתונה, לרנקה ופאפוס - הם 150 דולר, ומחירי המקסימום הם 469 דולר. ליעדי מזרח אירופה, ובהם בוקרשט, פראג ובודפשט, מחירי המינימום הם 158 דולר לאדם ומחירי המקסימום הם 637 דולר לאדם.

החליטו על מחירי גג לכל יעד, צילום: משה שי

ליעדי צפון אמריקה, שכרגע הם יעדי ארה"ב השונים, מחיר המינימום עומד על 799 דולר לאדם ומחיר המקסימום הוא 1,900 דולר לאדם. באותיות הקטנות נכתב כי המחירים תקפים עד סוף פברואר 2025, ומשקפים את הנתונים העדכניים ביותר הקיימים בסמוך למועד הדיווח באתר אל על.

משבר הטיסות לארה"ב

אל על היא חברת התעופה היחידה שמפעילה טיסות ישירות לארה"ב בשלב זה. יונייטד, דלתא ואמריקן איירליינס לא טסות לישראל, ואחד הפתרונות שאליו מנסים להגיע הוא הפעלת טיסות ישירות של ישראייר וארקיע, באמצעות מטוסים חכורים.

מטוס של "יונייטד איירליינס". לא טסים לישראל, צילום: יח"צ

ביום ראשון השבוע, פרסמנו לראשונה באתר "ישראל היום" כי הרשויות בארה"ב אישרו רשמית את הפעלת הטיסות של ישראייר וארקיע לארה"ב, אך זהו רק השלב הראשון. מדובר בתהליך מורכב שעשוי להימשך לא מעט זמן, ולא בטוח שיקרה.

לישראייר ולארקיע אין מטוסים שיכולים להגיע עד ארה"ב. כדי שהן יוכלו להפעיל טיסות לניו יורק, הן צריכות לחכור מטוסים מחברות זרות ולטוס באמצעותם. חכירת מטוסים היא תהליך מורכב ויקר מאוד, ובישראייר ובארקיע פועלים בזהירות בתהליך.

ההגעה לארה"ב הפכה מסובכת ויקרה יותר. לאס וגאס, צילום: רויטרס

בשיחה עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוא מסביר: "עד שחוק טיבי לא יתוקן, לא נוכל להפעיל טיסות לארה"ב. לא נוכל לעמוד בביטולים בעקבות המצב הביטחוני, ואחריהם לפצות את הנוסעים בסכומים גבוהים. מדובר במטוסים רחבי גוף. חכירה היא סיפור יקר, מציאת פתרונות לנוסעים זה תהליך מורכב ויקר, ואנחנו צריכים תיקון לחוק טיבי שמתאים לתקופה הנוכחית. לאחר מכן נמשיך בתהליך".

מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', מסביר: "אנחנו רק בתהליך של בדיקה. הפעלת הטיסות הישירות של ארקיע מצריכה החכרה רטובה של מטוס רחב־גוף, וזה תהליך ארוך ומורכב. אנו שוקלים את העניין, אך בשלב זה עוד אין לנו תוכנית אופרטיבית".

פיצוי במקרה של ביטול או עיכוב: מה שצריך לדעת על "חוק טיבי"

חוק שירותי תעופה, או "חוק טיבי", הוא חוק שמסדיר את נושא הפיצויים בענף התעופה במקרה של ביטול או עיכוב מעל זמן מסוים. בתקופת הקורונה היה תיקון לחוק שבוצע כדי להתאימו למצב, וכשהסתיים מצב החירום החוק חזר לקדמותו. כעת, בתקופת המלחמה, חוק טיבי תקף בצורתו המקורית, ובשבועות האחרונים התקיימו כמה דיונים בוועדת הכלכלה בבחינה אם להתאימו לתקופת המלחמה.

חוק שירותי תעופה קובע כי על חברות התעופה לפצות נוסעים בסכומים משתנים בהתאם לסיבת ביטול הטיסה או אי־הטסת הנוסע, למרחק שאליו היתה אמורה להתבצע הטיסה ולמועד ההודעה. בחוק יש לא מעט סעיפים, אך פיצוי נוסע יכול להגיע גם לאלפי שקלים. נוסף על כך, על חברות התעופה לפצות את הנוסעים בתשלום עבור לינה במלונות, ארוחות, הסעות, שירותי תקשורת ועוד. גם כאן הפיצוי תלוי בסיבות שונות, ולא מתקבל באופן אוטומטי עבור כל טיסה שמבוטלת.

ביטול או אי-הטסה יובילו לפיצוי, צילום: יוסי זליגר

כעת, בחלק מחברות התעופה מנסים להוביל לתיקון החוק בהתאם לתקופת המלחמה. בכך, במצבים מסוימים שבהם החוק במצבו הרגיל היה מחייב אותן לפצות, הן יוכלו לא לעשות זאת. חשוב להדגיש כי תיקון החוק לא יפטור את חברות התעופה מפיצויים לחלוטין, וכי הוא אמור להגדיר מחדש מתי חברת התעופה מחויבת לפצות את הנוסע אם הטיסה בוטלה בתקופת המלחמה. נכון לעכשיו החוק עוד לא תוקן. בקרוב צפויים להגיש את התיקונים, ואם הם יאושרו - הם יועלו לקריאות שנייה ושלישית.

בשיחות עם נציגים של כמה חברות תעופה זרות, הם מספרים כי הם מתקשים לראות כיצד יחזרו לישראל בתקופת המלחמה, כל עוד החוק לא מתוקן. בינתיים, חברות רבות כמו אג'יאן, בריטיש איירווייז, לופטהנזה, קתאי פסיפיק, דלתא ועוד חברות נוספות לא צפויות לחזור לישראל בשנת 2024 - כך על פי ההודעות הרשמיות שלהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...