מטוס נוסעים רועד (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

מפחדים מכיסי אוויר במטוס? כדאי שתקראו את זה

בתקופה האחרונה ישנם לא מעט דיווחים על כיסי אוויר שבמהלכם נפגעו נוסעים, ולמרות זאת - הסיכוי להתרסקות מטוס כתוצאה מכיס אוויר הוא נדיר מאוד • ערכנו ראיון עם אלון פרג, טייס בדימוס שהסביר לנו על דרכי ההתמודדות עם התופעה

בתקופה האחרונה ישנם לא מעט דיווחים על כיסי אוויר שבמהלכם נפגעו נוסעים. ברוב הגדול של המקרים, מדובר בנוסעים לא חגורים, באירועים בריאותיים ובכאלה שלא היו קשובים להוראות הבטיחות. בכל אותם דיווחים אחרונים ובכלל, הסיכוי להתרסקות מטוס כתוצאה מכיס אוויר הוא נדיר מאוד עד אפסי. כדי להבין מה קורה בתא הטייס בזמן כיס אוויר, מה הטייסים יכולים לעשות ומה היכולות של המטוס, ראיינו את אלון פרג, טייס בדימוס באל על במשך 20 שנה ומנכ"ל סימפלי פליי, תוכנית שמסייעת לאנשים עם חרדות טיסה.

אלון פרג,

האם טייסים יכולים לחזות כיסי אוויר?

"לפני הטיסה, הטייסים מקבלים מפה של מזג אוויר משמעותי, היא מכסה בערך את כל העולם. כל נושא החיזוי של מערבולות הוא מאוד גס ולא מדויק ובעצם הוא הכי פחות מדויק בכל נושא המטאורולוגיה. מדובר בתופעה שיש בה המון אקראיות ובנוסף, זה פשוט לא מספיק חשוב לעולם ולכן לא משקיעים בזה עד כדי כך, זה לא גורם להפלת מטוסים.

"התחזית שאנחנו מקבלים מתחלקת לשלוש רמות, מערבולות קלות, בינוניות וחמורות. לטייסי אל על יש אייפד שבתוכו יש אפליקציה וכשיש אינטרנט במטוס, הם מתעדכנים בתחזית תוך כדי הטיסה ומקבלים הערכה גסה בנוגע לאפשרויות שיהיו כיסי אוויר בדרך. באל על יש הגדרה שכאשר יש מזג אוויר חריג, עוקפים אותו, אני מעריך שיש את זה בעוד חברות, אבל אני לא יודע להגיד במדויק, כיוון שטסתי רק באל על ולא הטסתי מטוסים של חברות אחרות, מדובר בעניין נדיר מאוד ורק במצבים קיצוניים".

מטוס אל על, צילום: קוקו

הסיכוי לכיסי אוויר גבוה יותר באזור עם עננים?

"באזורים מסוימים, כשיש עננים גבוהים, יש סיכוי גבוה יותר למערבולות ויש אפשרות לעקוף אותם. אותה התופעה שגורמת לעננים, גורמת גם למערבולות, כך שבאזורים מאוד מעוננים, הסבירות למערבולות גבוהה יותר. ברוב העולם, האזורים המעוננים הם נמוכים בהרבה מהמטוס וכך אין לזה השפעה ברוב הזמן. אחת הדרכים להימנע ממערבולות היא כשרואים את העננים, או במכ"מ או בעיניים ולפעמים גם בקר הטיסה מנחה את הטייסים לעקוף את העננים.

"כאשר מטוס עובר בשכבת מזג אוויר לא יציב, המטוס מדווח על כיסי אוויר בגובה מסוים ואז אנחנו כטייסים מבקשים לשנות גובה וככה מקווים להקטין את הסיכוי להיקלע למערבולות. יש סטארט-אפ ישראלי שעשה סוג של "ווייז" של מערבולות, זה נקרא סקייפאת' - אפליקציה המייצרת תמונה בשמיים, שמורכבת מדיווחים של טייסים שעוברים במסלולים שונים וכך בעצם כל הטייסים שאמורים לעבור באותה הנקודה יכולים להבין מה מצפה להם. חשוב להדגיש שלא כל חברות התעופה משתמשות בזה, אבל זאת עוד אפשרות".

נוסעים במטוס (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

אם נכנסת לאזור עם מזג אוויר חריג, מה אתה יכול לעשות כטייס?

"כטייס, כשאתה נכנס לתוך אזורי מערבולות, אתה מנסה לקבל מידע ולהבין כמה זמן זה ייקח, אבל ברוב המקרים אתה לא ממש יודע. רוב הטייסים שנכנסים למערבולות, לא יעשו שום דבר אם זה לא באמת חמור וקיצוני. צריך לוודא שהנוסעים קשורים ואם זה יותר משמעותי, אז גם הדיילים. אם מדובר במערבולות מאוד משמעותיות, הטייסים יתחילו להנמיך, עד שיגיעו לשכבה רגועה".

יש מטוסים שבהם כיסי האוויר יורגשו בצורה קשה יותר?

"ככל שהמטוס גדול וכבד יותר, הוא יהיה יציב יותר באוויר. אותה הרוח שמעיפה דף נייר, לא תעיף מכונית. הרמה השנייה היא הכנפיים – ככל שהכנפיים גמישות יותר, כך יורגשו פחות כיסי אוויר. לדוגמה, במטוסי הדרימליינר, קצה הכנף יכול להתגמש בטווח של שמונה מטרים, זה גובה של שלוש קומות. כשהדרימליינר ממריא, רואים שהכנפיים מתעגלות כלפי מעלה, כמו גם מטוסי האיירבס 350, שגם להם יש כנפיים גמישות מאוד.

"זה שרואים שהכנפיים מתנדנדות במהלך הטיסה, זו לא הבעיה, זה הפתרון, ככה הכנף סופגת חלק מהקפיצות. המרכיב השלישי הוא פונקציות במערכת ההיגוי. בחלק מהמטוסים ההיגוי הוא אלקטרוני וכך בעצם, ישנן מערכות שיכולות להתנגד לחלק מהקפיצות באופן אוטומטי, שכמובן שקוף לטייס וכך המדפים בכנף מתאימים את עצמם בהתאם למזג האוויר".

דרימליינר בואינג 787 (להמחשה), צילום: ללא

האם כיסי אוויר נחשבים למסוכנים לנוסעים?

"אם טסים בחברת תעופה מסודרת ומקשיבים להוראות הבטיחות, אז לא. נוסעים שעומדים ומטיילים ולא נחגרים גם כשהנורה נדלקת, עשויים להיפגע כתוצאה מתנודות המטוס, אבל בפועל, הסיכוי להתרסקות מטוס כתוצאה מכיס אוויר הוא אפסי. בתוכנית שלנו, אנחנו מתעמקים בהבנת התופעה של מערבולות והידע עוזר מאוד לאנשים שחוששים לטוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...