עונת התיירות נמצאת בשיאה, ולצד השמחה הגדולה מהטיסה לחו"ל, יש לא מעט נוסעים שהטיסות שלהם מתבטלות משלל סיבות. בדקנו יחד עם המועצה הישראלית לצרכנות באילו מקרים מגיע לכם פיצוי במקרה והטיסה שלכם בוטלה – ואיך בכלל עושים את זה.
מה מגיע למי שטיסתו בוטלה בכיוון אחד בהתראה של חודש מראש?
נוסע שטיסתו בוטלה חודש מראש, זכאי להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי – לפי בחירת הנוסע. כמו כן, הנוסע זכאי לקבל שירותי סיוע אם הטיסה שבוטלה היא טיסת החזור שלו והוא דרש לקבל טיסה חלופית.
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) תשע"ב-2012 (להלן: "החוק" ו/או "חוק שירותי תעופה"), נועד להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה אשר לא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם, ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם להטבות כספיות ולסיוע כמפורט בחוק.
מה עושים כשמגיע פיצוי? למי פונים?
לפי חוק שירותי תעופה, יש לפנות בכתב אל חברות התעופה ולדרוש את הפיצוי. ככל שהטיסה הוזמנה באמצעות סוכן נסיעות, חלה חובה על סוכן הנסיעות לסייע לצרכן לקבל את הפיצוי המגיע לו על פי החוק.
טיסות רבות מבוטלות בעקבות התפרצות הר הגעש בסיציליה, מה מגיע לנוסעים?
באשר למקרה הספציפי של התפרצות הר הגעש באטנה, בהם צרכנים קיבלו הודעה כי טיסתם בוטלה בתוך מסגרת זמנים של 24 שעות, הצרכנים זכאים לפיצוי כספי בסכומים שנקבעו בחוק. אם הטיסה נדחית בטווח של פחות מ-8 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, יראו אותה כטיסה שבוטלה – והצרכן יהיה זכאי לפיצויים הקבועים בחוק.
התפרצות הר הגעש אטנה שבסיציליה // צילום: רויטרס
מה גובה הפיצוי שחברת התעופה מחויבת בחוק לפצות בו נוסע שטיסתו בוטלה?
בתוספת הראשונה לחוק נמצא את גובה הפיצוי הכספי המחושב לפי ק"מ (המרחק הקצר ביותר בין שתי נקודות על פני משטח כדורי). פיצוי זה ניתן לצרכן מאת מפעיל הטיסה או המארגן, ועליו להינתן לצרכן תוך 45 ימים מיום פנייתו בכתב.
אם המרחק מישראל ליעד הוא עד 2,000 קילומטרים, גובה הפיצוי יעמוד על 1,300 שקלים. אם היעד נמצא במרחק של עד 4,500 קילומטרים, הפיצוי הוא 2,090 שקלים, ומעבר לזה – 3,130 שקלים. כמובן שלכל מקרה ייתכנו תנאים שונים ולא כל מקרה מחייב פיצוי, ולכן תמיד מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.