ראשי הרשויות לוחצים, ההחלטה לקראת הכרעה: היכן יוקם שדה התעופה המשלים לנתב"ג?

עשרות ראשי ערים ומועצות טוענים שמדובר בפיתוח כלכלי וחיזוק תיירות בפריפריות - בצפון ובנגב: "מנוע צמיחה חיוני" • עם ההסכמות הגדולות מגיעות גם התנגדויות • רוביק דנילוביץ': "מדובר בהחלטה נגד מדינת ישראל" • ברמת דוד טוענים: "זה יהיה אסון לכל האזור, אנחנו זקוקים למיגון ולא לשדה תעופה"

נבטים בנגב ורמת דוד בצפון. צילום: אפרת אשל ודודו גרינשפרפ

המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה לקבל החלטה דרמטית ביום שלישי הקרוב בסוגיית הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג. המחלוקת המרכזית אמורה להגיע לסיומה בהכרעה - האם יש למקם את השדה החדש ברמת דוד שבצפון הארץ, או בנבטים שבנגב. הדיון הקודם שהתקיים בנושא הסתיים ללא הכרעה, והסערה הציבורית והפוליטית סביב ההחלטה המכרעת נמשכת.

עשרות ראשי ערים ומועצות בצפון הארץ יצאו בקריאה לראש הממשלה נתניהו במטרה לקדם את הקמת השדה ברמת דוד. לטענתם, הפרויקט יעניק תנופה כלכלית ותעסוקתית לאזור, יגביר את ההכנסות מתיירות ויאפשר פיתוח תשתיות תחבורתיות רחבות היקף.

ההחלטה עשויה לעצב את העתיד הכלכלי והאסטרטגי. נתב"ג (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי, הדגיש: "הקמת שדה תעופה ברמת דוד היא מנוע צמיחה חיוני לצפון, במיוחד בתקופה זו בה האזור זקוק לשיקום ותמיכה". אופיר שיק, יו"ר עמותת "לב בגליל", ציין כי שדה התעופה יחזק את התיירות והפיתוח הכלכלי של הגליל כולו ויהווה מענה לעומס הגובר בנתב"ג, בעיקר על רקע גידול האוכלוסייה הצפוי.

מכת מוות לפיתוח הפריפריה

מנגד, מנהיגים רבים מדרום הארץ, בהם ראשי ערים ובכירים בממשלה, מדגישים את החשיבות של הקמת השדה דווקא בנבטים שבנגב. בני ביטון, ראש עיריית דימונה, התייחס לדיון האחרון במועצה ואמר: "לא יכול להיות שתכנון נבטים נמשך באיטיות כזו. העתיד הדמוגרפי של מדינת ישראל נמצא בנגב, ויש לזרז את התכנון שם". ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הזהיר כי החלטה נגד הקמת השדה בנבטים תהיה "החלטה נגד מדינת ישראל". לדבריו, הפיתוח בנגב הוא הכרחי לצורך הפצת האוכלוסייה במדינה ויצירת תנופה כלכלית ואסטרטגית חדשה.

"החלטה נגד מדינת ישראל". רוביק דנילוביץ', צילום: דודי ועקנין

ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, התריעה כי "הקמת שדה ברמת דוד תהיה אסון לכל האזור". עוד ציינה כי יידרשו לפנות אלפי תושבים מבתיהם בשל רעש מוגבר והטלת מגבלות בנייה על כ-120,000 יחידות דיור. "הצפון זקוק למיגון, לא לשדה תעופה שיעלה 8 מיליארד שקלים יותר מחלופת נבטים ויפגע בביטחון התושבים", הוסיפה.

אסף אוברלנדר, ראש מועצה מקומית רמת ישי, הצהיר כי "הקמת שדה ברמת דוד היא מכת מוות לפיתוח הפריפריה". הוא קרא לוועדה לקחת בחשבון את ההשפעות השליליות על האזור ולחשב מסלול מחדש.

חברי כנסת, בהם אלמוג כהן ורם בן ברק, מתכננים להגיש הצעת חוק שתמקד את המאמצים בהקמת השדה בנבטים. "יש קונצנזוס רחב בעד הקמת השדה בנגב", טען כהן, כשהוא מזהיר כי המשך תכנון ברמת דוד יביא לבזבוז משאבים מיותרים. לדבריו, התמיכה הרחבה בהצעה להקים שדה בדרום מקנה לה יתרון על פני החלופה הצפונית.

כאמור, ביום שלישי ייפגשו שוב חברי המועצה הארצית, ובתום דיונים סוערים שיימשכו לתוך הלילה, תתקבל ההחלטה שעשויה לעצב את עתידה האסטרטגי והכלכלי של מדינת ישראל לעשורים הקרובים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר