שינויים בחוק שירותי התעופה - לרעת הנוסעים

החוק יקשה על הנוסעים לקבל פיצוי בגין ביטול טיסה • חלק משמעותי מהביטולים בתקופת המלחמה לא יזכו את הנוסעים בפיצוי כספי 

נוסעים במטוס . צילום: GettyImages

במשרד התחבורה העבירו בשבוע שעבר בממשלה שינויים בחוק שירותי תעופה המשפיעים באופן משמעותי על כל מה שהכרנו עד כה.

על פי החוק החדש, שצפוי לעלות לקריאה ראשונה בכנסת כבר בימים הקרובים, נקבע כי אם חברת תעופה ביטלה טיסה בין התאריכים 8 באוקטובר עד 30 בנובמבר בשנה שעברה, היא לא תהיה מחויבת לפצות את הנוסעים מעבר להחזר עבור עלות כרטיס הטיסה, גם אם ביטלה בטווח קצר לפני הטיסה.

נתב"ג שומם בחודש אוקטובר האחרון, צילום: גדעון מרקוביץ'

בנוסף, נוסעים שטיסתם בוטלה על ידי חברת התעופה בין התאריכים 1 בדצמבר 2023 עד 29 בפברואר 2024 לא יהיו זכאים לפיצוי מחברת התעופה, מעבר להחזר עבור כרטיס הטיסה, וזאת אם חברת התעופה הודיעה לפחות שלושה ימים מראש על ביטול הטיסה. חשוב לזכור שבדרך כלל מדובר בחובת הודעה של 14 ימים לפני הטיסה מצד חברת התעופה, אך כאן כאמור זה קוצר לשלושה ימים בלבד.

כמו כן השתנה הנוסח שעל פיו יחויבו חברות התעופה לפצות את הנוסעים. עד כה הן היו צריכות לעשות "כל אשר ביכולתן" כדי למנוע את ביטול הטיסה, וכעת הניסוח השתנה ל"נקטה בכל האמצעים הסבירים" כדי למנוע את ביטול הטיסה.

הקלה על חברות התעופה

עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לענייני תעופה, מסביר כי מדובר בשינוי נוסח שעשוי להקל על החברות בבתי המשפט בדיונים שיתנהלו בנוגע לפיצוי נוסעים שטיסתם בוטלה. במשרד התחבורה מסבירים כי מדובר בהשוואת נוסח לזה של האיחוד האירופי.

נוסעים בנתב"ג. פגיעה בלקוחות במקרה של מצב חירום עתידי, צילום: יוסי זליגר

השינויים של משרד התחבורה בחוק החדש מתייחסים גם למצבי חירום עתידיים, וגם כאן מגבילים את הפיצוי לנוסעים. לדוגמה: יוגבלו הזכאויות לשירותי לינה, כשהמינימום כרגע מדבר על שני לילות. המשמעות היא שאם יהיה מצב חירום רשמי שיימשך יותר מ־14 ימים, חברת התעופה שביטלה את הטיסה תהיה מחויבת לממן לינה לנוסעים לשני לילות בלבד - גם במקרה זה מדובר בהקלה עבור חברות התעופה.

עוד עולה מהשינויים בחוק כי במצב חירום רשמי תבוטל הזכאות לנוסעים לפיצוי במצב של ביטול טיסה מעבר להחזר הכספי, או קיצור תקופת ההודעה המוקדמת על ביטול טיסה שאם ניתנה לא תהיה זכאות לפיצוי מעבר להחזר עבור מחיר כרטיס הטיסה.

ממשרד התחבורה נמסר: "כזכור, בתחילת המלחמה נאלצו חברות התעופה לבטל טיסות רבות שלא בשליטתן בשל גיוס טייסים למילואים, ביטול טיסות ליעדים בסיכון גבוה, הצורך בהבאת ישראלים ואנשי מילואים לישראל ואילוצים ביטחוניים הקשורים במלחמה. לכן, לאחר בדיקה מעמיקה רשות התעופה האזרחית הסיקה כי ביטולי טיסות בתקופה זו לא היו בשליטת חברות התעופה, ועל כן לא יהיה הוגן להטיל על החברות את חובת הפיצוי".

עוד נמסר ממשרד התחבורה: "חובת ההחזר הכספי על עלות הטיסה נשארה בתוקף. יש לציין כי החוק חל על החברות הישראליות והזרות כאחד. ההצעה שהובאה לאישור הממשלה שומרת על זכויות האזרח מצד אחד, אבל יחד עם זאת מאזנת בין האירועים בתחילת המלחמה שהביאו לביטולי טיסות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר