עונת התיירות נפתחה באופן רשמי, ויעדים רבים נוספו לרשימת הטיסות שהולכת ומתארכת מיום ליום. עם זאת, העלייה בביקוש לטיסות וחופשות בחו"ל מובילה גם לתופעה שלילית, שעלולה לגרום למפח נפש לא קטן עבור מי שמעוניין להזמין טיסה ליעד בחו"ל בקיץ הקרוב, בדמות התקפת בוטים - תוכנות המיועדות לאסוף מידע או לבצע פעולות בדרך של חיקוי משתמש רגיל - על אתרי התיירות והתעופה.
חברת הסייבר הישראלית פרימטר איקס (PerimeterX), בעלת ניסיון רב שנים בהגנה על אתרי אינטרנט של חברות תעופה מובילות בעולם, סוכנויות נסיעות מובילות ורשתות תיירות מקוונות, בעיקר בכל הנוגע לניטור ומניעת פעילות של בוטים באתרים, התחקתה במהלך השנים האחרונות אחר תנועות של בוטים ברשת והשפעתם על הרכישות שנעשות מצד גולשים בעת רכישת כרטיס טיסה או הזמנה מקוונת למלון.
איך זה עובד? במהלך עונת השיא של התיירות, מיליארדי בוטים משוחררים בזה אחר זה על ידי סוכנויות נסיעות מקוונות מתחרות. אותם בוטים סורקים ללא הרף את מחירי הטיסות והמלונות באתרי התיירות השונים, כדי להוציא כמה שיותר מידע שיכול לסייע לסוכנויות לתת את הצעת הערך הטובה ביותר עבור הלקוחות שלהן. כך לדוגמה, חברת תיירות הנעזרת בבוטים כדי לקבל מידע על רמת המחירים שחברה מתחרה מציעה ליעד מסוים, תוכל להשתמש במידע כדי להציע הצעת מחיר טובה יותר לאותו יעד, ובכך לזכות בתשומת ליבו של הלקוח.
סוג נוסף של תקיפה הוא כאשר הבוטים מוסיפים לסל הקניות שלהם כרטיסי טיסה או חדר במלון ללא כל כוונת רכישה, מה שמייצר עבור אנשים רגילים שמחפשים את אותה טיסה אשליה שהטיסה או המלון בתפוסה מלאה, ועל כן לא יכולים לרכוש באותו אתר תיירות - ובכך המתחרים מרוויחים את המכירה.
מלבד הפגיעה העסקית שתנועת הבוטים גורמה לה, היא דורשת מבעלי האתרים לשרת יותר בקשות ללא ערך, מה שיכול להאט את קצב הגלישה באתר ולגרום ללקוחות לאבד את הסבלנות ולעבור לאתר מתחרה. המלחמה על ליבם של הצרכנים, בייחוד לאחר תקופת הקורונה והחזרה לשגרה, מהווה גורם מרכזי בצמיחה העקבית של תנועת הבוטים ברשת. לדברי החברה, ניתן לראות אינדיקציות ברורות לכך שסוכנויות נסיעות ואתרי תיירות הם שמפעילים את הבוטים במטרה להשפיע על אלגוריתם התמחור של מתחריהם, ועל ידי כך להעצים את שירותיהם שלהם. במילים אחרות, הבוטים הפכו לגורם מרכזי במקסום ההכנסות של חברות תעופה ותיירות.
חשוב לציין כי רוב הגולשים כלל לא מודעים לקיומם של הבוטים הנמצאים ברחבי הרשת. לעיתים תנועת הבוטים באתרי הנסיעות עולה על זו של גולשים אנושיים. הבוטים הזדוניים מספקים תמורה גבוהה ביותר למפעיליהם, ביחס לעלות הנמוכה יחסית שנדרשת להפעלתם. בהתחשב בכך שתמחור מוצרי תיירות הינו דינמי ומושפע מביקושים ורמת זמינות, השימוש בבוטים יכול להשפיע בצורה מהותית על התמחור של סוכנויות הנסיעות ולפגוע בצרכני הקצה.
ליאל שטראוך, ראש קבוצת המחקר בחברת PerimeterX: "פעילות הבוטים באתרי נסיעות נמצאת במגמת צמיחה מתמדת ומשתכללת כל הזמן. כלל גופי התיירות, החל מחברות תעופה ורשתות מלונות וכלה במנועי חיפוש לתיירות, חייבים להכיר את התופעה ולפעול באופן רציף כדי למנוע פגיעה בלקוחות. במהלך השנה האחרונה הצלחנו לזהות מקרים שבהם תנועת הבוטים באתרי התיירות גדולה באופן משמעותי מתעבורה אנושית, מה שעלול לפגוע בסופו של דבר בצרכני הקצה. השקעה באבטחת סייבר - במיוחד פתרון חזק לניהול בוטים - היא המפתח להשגת היכולת להסתגל לנסיבות משתנות עם פתיחת העולם מחדש".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו