תחזיקו חזק: אלו השלבים המסוכנים ביותר בטיסות

נסיעה בגובה 40,000 רגל, כשאין שום דבר מתחתיך מלבד אוויר דליל, עלולה לתת תחושה של מקום מסוכן להיות בו • לפי טייסים ומומחים בתעופה, הרגעים המסוכנים ביותר בטיסה מתמקדים ברגעים מאוד ספציפיים • ספויילר: הסכנה האמיתית - היא לא באוויר

טיסה על-קולית מסחרית הראשונה מזה 20 שנה חוצה את מאך 1.1 ומסמנת עידן חדש בתעופה האזרחית (אילוסטרציה) , המחשה - מידג'רני
מה הדבר הכי מסוכן בטיסות? (אילוסטרציה). צילום: המחשה - מידג'רני

נסיעה בגובה 40,000 רגל, כשאין שום דבר מתחתיך מלבד אוויר דליל, עלולה לתת תחושה של מקום מסוכן להיות בו, אך כשמדובר בטיסה במטוס מסחרי, זה לאו דווקא השלב המסוכן ביותר בטיסה.

תחזיקו חזק: מצאנו את הגורם הכי מסוכן בטיסות, צילום: GettyImages

לפי טייסים ומומחים בתעופה, הרגעים המסוכנים ביותר בטיסה מתמקדים ברגעים מאוד ספציפיים, לאו דווקא באוויר - אלא בעיקר בהמראה ובנחיתה. חלקם טוענים כי אחד מהם מסוכן יותר מהשני.

הבטיחות בתחום התעופה עלתה לאחרונה לכותרות, בעקבות סדרת תקריות דרמטיות בחודשים האחרונים. דבר זה, גרם לנוסעים מודאגים לחשוב פעמיים לפני הזמנת כרטיסי טיסה.

כרטיסי טיסה, אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בעוד לעיתים קרובות אומרים לנו שטיסה במטוס היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר, תקריות אלו — חלקן הסתיימו במוות — מדגישות את העובדה שעדיין קיימות סכנות.

לאחר תקריות שאירעו בחודשים האחרונים, נפתחה חקירה מצד ועדת הבטיחות הלאומית לתחבורה (NTSB) ומנהל התעופה הפדרלי (FAA), דבר שמשך תשומת לב ציבורית רבה לנושא הבטיחות.

בטיחות בתעופה

תשומת הלב הציבורית בנושא הבטיחות בתעופה גברה במיוחד בעקבות התנגשות האוויר שהתרחשה ב-29 בינואר, בנמל התעופה רונלד רייגן בוושינגטון, כאשר מטוס אזורי של חברת אמריקן איירליינס, רגעים לפני נחיתתו, פגע במסוק שחצה את המסלול.

המטוס הפוך על מסלול הנחיתה. כל 80 הנוסעים חולצו תוך פחות מ-90 שניות (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

ביומיים שלאחר מכן, בטיסת יונייטד איירליינס מיוסטון לניו יורק, נאלצו לפנות את כל הנוסעים לאחר שפרצה שריפה במנוע לפני ההמראה. 104 הנוסעים וחברי הצוות פונו מהמטוס בעזרת מגלשות וסולמות.

פחות משבועיים לאחר מכן, מטוס Learjet 35A של ווינס ניל, סולן להקת מולי קרו, סטה ממסלול הנחיתה למסלולו של מטוס Gulfstream בעת הנחיתה, בתאונה שבסופה נהרג הטייס.

יומיים אחרי האסון בוושינגטון: הרוגים בהתרסקות מטוס קל בפילדלפיה, צילום: אי.אף.פי

מאז, נושא הבטיחות בתעופה עורר חרדות בקרב הנוסעים, דבר שגרם לחברות התעופה להרגיש את עול העלויות הכספיות. "חלק מאיתנו שמדי פעם שמענו ש'טיסה זו הדרך הבטוחה ביותר', אנחנו מפחדים עכשיו," אמרה חברת הקונגרס בוני ווטסון קולמן, דמוקרטית מניו ג'רזי, לראש ה-NTSB במהלך דיון ב-26 במרץ.

על פי דו"ח הארגון הבינלאומי לתעופה (IATA), בשנת 2024 הוקלטו 1,468 תאונות, מתוכן 770 התרחשו במהלך הנחיתה ו-124 במהלך ההמראה.

התרסקות מטוס קל (ארכיון), צילום: אייל מרגולין-ג'יני

מרי שיאבו, אנליסטית תחבורה ב-CNN, מייחסת את שיעור התאונות הגבוה יותר בשלבי ההמראה והנחיתה לסכנות המובילות למניפולציות קריטיות בהמראה ובנחיתה בנמל התעופה. "נמלי תעופה מציבים הרבה יותר מתח על הטייסים, אנשי בקרת התעבורה והמטוס," אמרה שיאבו.

היא סבורה שנחיתות מסוכנות יותר מההמראות, כי יש פחות אפשרויות בעת הנחיתה. "זהו הזמן הקריטי, במיוחד במקרים של התנגשות באוויר," אמרה שיאבו. "אם אתה ממריא, יש לך את המסלול לפניך. אתה רואה את המסלול לפניך, למרות שבפעמים יש אנשים שנכנסים למערכת ללא האישורים הנכונים ומנסים לנחות על מישהו."

חוק "תא הטייס הסטרילי"

ההמראות והנחיתות לא נתפסות כלא חשובות. טייסים מקבלים הכשרה נוספת להתמודד אם משהו משתבש במהלך רגעים קריטיים אלו.

הם כל כך חשובים, לפי דניס טאגר, דובר איגוד הטייסים של "אמריקן איירליינס", שה-FAA לא מתיר שום שיחה או פעילות לא הכרחית מתחת ל-10,000 רגל.

חלקי מטוס אמריקן איירליינס שהתרסק בוושינגטון נמשים מהמים בפוטומק, צילום: EPA

חוק ה"תא הטייס הסטרילי" הונהג על ידי ה-FAA בשנת 1981. הוא מקצה זמן במהלך הרגעים הקריטיים הללו עבור הטייס להתמקד רק בהמראה או הנחיתה של המטוס.

"שורת בדיקות לפני המראה או נחיתה"

"טייסים מבצעים שורת בדיקות לפני שהם ממריאים או נוחתים", אמר טאגר. "זה כל כך חשוב שתחום ההתמקדות שלך יהיה אך ורק על הטסת המטוס".

מקרה נוסף התרחש בשבוע שעבר, כאשר טיסת Southwest Airlines 3278 החלה בטעות המראה במסלול לא נכון בשדה התעופה הבינלאומי אורלנדו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר