נתב"ג (ארכיון). צילום: יוסי זליגר

גל ביטולי הטיסות ארצה: פגיעה קשה בבתי המלון ובמסעדות

בענפי המסעדנות והמלונאות, שנשענים לא מעט על תיירות חוץ, מדווחים על תפוסה נמוכה וירידה בהכנסות • בכיר בבית מלון מהמפוארים בארץ: "אנחנו נאלצים לפטר אנשי צוות" • מה יחזיר את חברות התעופה הזרות? הוזלת הביטוח, תיקון חוק שירותי תעופה וכמובן - שיפור במצב הביטחוני • משרד התחבורה: "החברות הישראליות התבקשו להגדיל את צי המטוסים, והשרה פועלת לשכנע את האחרות לחדש את פעילותן"

גל הביטולים של חברות התעופה הזרות ארצה מקשה על ישראלים רבים לצאת לחופשה או לחזור ממנה, אך הוא לא פוגע רק בתיירות. בענף המסעדנות, שנשען לא מעט על תיירות חוץ, מדווחים היום (שלישי) על פגיעה משמעותית בתקופת המלחמה.

גם בטיסה%3A שירת "התקווה" למען החטופים (ארכיון) %2F%2F דוברות מטה המשפחות

בתי מלון שאירחו תיירים בתקופה שקדמה למלחמה מדווחים עם קשיים, ורק לפני יומיים הודיע מלון נבל דוד על סגירתו הזמנית, כחצי שנה בלבד לאחר שהושק בהשקעה של יותר מ־300 מיליון שקלים.

בכירים בענפי המלונאות והמסעדנות מספרים בשיחות עם "ישראל היום" על ימים קשים מאוד, תפוסות נמוכות בחדרי המלון, ירידה בהכנסות במסעדות ופגיעה כלכלית קשה שעשויה להתגלגל בסופו של דבר גם אל העובדים, בירידה בכמות המשרות ובקושי להתאושש לאחר מכן.

חברות התעופה הזרות: לוח הטיסות לישראל, צילום: .

"אנחנו נאלצים לפטר לא מעט מאנשי הצוות", אומר בכיר באחד מבתי המלון המפוארים בישראל, "הם ילכו לחפש עבודות אחרות, ואחר כך מה? הם כבר לא יחזרו אלינו ואנחנו נצטרך להכשיר מחדש, לא נוכל להדליק את האור ברגע. כרגע אין צפי לחזרת התיירים, אנחנו מתמודדים עם מצב לא פשוט כבר תקופה ארוכה. אנחנו אופטימיים ולא אוהבים לראות רע, אבל צריך למצוא פתרון לדבר הזה".

לפני כמה שבועות הסיר האיחוד האירופי את ההמלצה לא לטוס בשמי ישראל, ובעקבות זאת היתה לא מעט תקווה שרבות מן החברות הזרות יחזרו לישראל. אלא שבפועל רק טוס איירווייס, בלו בירד, סייפרוס איירווייז ואייר אירופה שינו את ההחלטה, והן חברות התעופה האירופיות היחידות שחזרו לטוס ארצה מאז שההמלצה נכנסה לתוקף. חשוב להדגיש כי יש עוד כמה חברות תעופה אירופיות שטסות לישראל (ראו טבלה).

מתי החברות יחזרו לישראל?

קיימים כמה גורמים שמשפיעים על היעדרות החברות הזרות מלוח הטיסות לישראל וממנה. הגורם הבולט ביותר הוא הביטחוני, אך לצידו קיים גם עניין החוק שעדיין לא הוחרג, וחלק מחברות התעופה מתמודדות עם תביעות מצד צרכנים ישראלים.

נתב"ג, צילום: יוסי זליגר

דבר זה גורם לחלקן לשקול ביטולים לטווחי זמן ארוכים יותר, בתקווה שהחוק יתוקן ויאפשר להן גמישות רחבה יותר במקרים של הרעה במצב הביטחוני. סיבות נוספות, שלפי בכירים בענף משפיעות על ביטולי הטיסות, הן מחירי הביטוח הגבוהים והתמודדות עם צוותים זרים שלא מעוניינים לנחות בישראל בשל החשש מירי טילים.

הצפי הוא שחברות התעופה הזרות יחזרו לטוס לישראל במספרים משמעותיים רק כאשר ייפתרו כל אותם נושאים – עלויות הביטוח, תיקון "חוק טיבי" (חוק שירותי תעופה) בהתאמה למצב הביטחוני בישראל, וזאת כמובן לצד שיפור במצב הביטחוני והענקת תחושת ביטחון לטייסים ולדיילים שירגישו בנוח לנחות בישראל ללא חשש ואפילו לישון בה במידת הצורך.

מטוס של חברת "יונייטד". ביטלה את כל טיסותיה לישראל וממנה, צילום: קוקו

לפי שעה, אין צפי לחזרה מאסיבית של חברות תעופה זרות. קבוצת לופטהנזה האריכה השבוע את ביטולי הטיסות שלה לישראל עד 25 בנובמבר, וחברות רבות נוספות ביטלו טיסות עד לשנה הבאה. בשלב זה, הנוסע הישראלי יכול לטוס בעיקר בחברות התעופה הישראליות או באמצעות פליי דובאי, אתיחאד, אתיופיאן, אייר אירופה, טארום, סייפרוס, בלו בירד, טוס איירווייז, היינאן, אוזבקיסטן איירווייז ועוד כמה חברות תעופה ספורות שעדיין מפעילות טיסות ישירות לישראל וממנה.

"נשמרת רציפות התעופה"

בתשובה לשאלה מה בכוונת שרת התחבורה, מירי רגב, לעשות כדי להחזיר את הטיסות הבינלאומיות לישראל, נמסר כי "מאז 7 באוקטובר משרד התחבורה שומר על רציפות תעופתית ושמיים פתוחים. במהלך כל תקופת הלחימה מקיימים השרה רגב ומנכ"ל המשרד משה בן זקן יחד עם רת"א (רשות התעופה האזרחית; הי"ה) וחברות התעופה שיח תכוף לשמירה על רציפות התעופה, והמשרד נמצא בקשר הדוק עם כל הרגולטורים בעולם כדי לעדכן בסטטוס הפעילות.

משרד התחבורה, צילום: אורן בן חקון

"השרה רגב ממשיכה במדיניות של אבטחת הטיסה במרחב האווירי של ישראל. החברות הישראליות התבקשו להגדיל את צי המטוסים, ושעות פעילות נתב"ג הורחבו כדי לאפשר להן לבצע יותר טיסות כמו גם לחברות הזרות שממשיכות לטוס.

"החברות הזרות מבטלות את הגעתן מסיבותיהן, והשרה פועלת לשכנע אותן לחדש את פעילותן. המשרד מכווין נוסעים שטיסותיהם בוטלו לאתונה וללרנקה, שם תוגבר מערך האבטחה ומיעדים אלו ניתן לטוס בטיסות המשך ליעדים רבים בעולם.

מטוס של "וויז אייר", צילום: משה שי

"על היוצאים מישראל להביא בחשבון כי ייתכנו קשיים או עיכובים בחזרתם ארצה, ולנוכח שינויים אלו עליהם לעמוד בקשר עם החברה ולהתעדכן לגבי טיסותיהם. כמו כל טיסה זרה שמבוטלת, באחריות החברה להציע לנוסעים טיסה חלופית. יצוין כי מוקד משרד החוץ עומד לרשות הנוסעים, ובסיועו ניתן גם להגיע ליעד שממנו מתקיימות טיסות לישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...