לבד בלב ים: האונייה האוטונומית החשמלית הראשונה עומדת לצאת לדרך

אוניית המטען Yara Birkeland אמורה לחסוך כ-40,000 נסיעות של משאיות בשנה • אבל מה קורה אם יש תקלה או תאונה באמצע ההפלגה, ואין איש על הסיפון?

אוניית המטען האוטונומית החשמלית הראשונה בעולם, Yara Birkeland, צילום: Yara International

שמישהו ירים את העוגן, כי עומדים לצאת להפלגה. רגע, אין בספינה אף אחד? אז שמישהו בחדר הבקרה היבשתי ילחץ על הכפתור שמרים את העוגן, כי אוניית המטען האוטונומית החשמלית הראשונה בעולם, Yara Birkeland, מחממת סוללות לקראת מסע הבכורה שלה בין חצי האי הנורבגי הרויה לעיירה בריוויק. הצוות המופקד על הספינה לא ישהה בה, אלא יפקח עליה בעזרת שלושה מרכזי בקרה.

ההפלגה ההיסטורית אמורה הייתה להתקיים עוד בשנה שעברה, אולם מגפת הקורונה אילצה את Yara International, החברה הנורבגית שעומדת מאחורי המיזם, לדחות אותה לסוף 2021. Yara  מתגאה בכך שהאונייה שלה תחסוך כ-40,000 נסיעות של משאיות מטען בשנה, ובכך תעזור להפחית באופן משמעותי פליטה של פחמן דו-חמצני וגזים רעילים אחרים, ואף תצמצם את העומס בכבישים.

עם זאת, למרות פריצת הדרך המרשימה, חשוב לזכור שמדובר בהפלגה ניסיונית פנימית בנורבגיה בלבד. הדרך להפלגות אוטונומיות בינלאומיות עוד ארוכה, שכן ספינות אוטונומיות יתקשו לנווט ולעגון בעצמן בנמלים סואנים ברחבי העולם, ויש להניח שסוללת שבע המגוואט שבה מצוידת ה-Yara Birkeland לא תספיק להפלגות חוצות אוקיינוסים.

ומה בנוגע לתקלות ולתאונות? מי ייקח עליהן אחריות ויבוא לתקן את הנזק בלב ים? שאלות טובות. ויש גם את עניין המהירות, או ליתר דיוק - האיטיות. ה-Yara Birkeland מסוגלת להגיע למהירות מקסימלית של 13 קשר, שהם כ-24 קמ"ש, בעוד שמהירות ההפלגה הממוצעת (ולא המקסימלית) של אוניות מטען נעה בין 16 ל-25 קשר. בקיצור, אל תצפו פה לשילוח בינלאומי מהיר, גם אם וכאשר ההפלגה תצא מגבולות נורבגיה. מצד שני, תמיד צריך להתחיל מאיפשהו, לא?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר