צוות חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד וחברת Google DeepMind פיתח שיטה חדשה ליצירת "העתקים דיגיטליים" - מודלים של בינה מלאכותית שמסוגלים לחקות את האישיות, הערכים וההעדפות של בני אדם אמיתיים. על פי המחקר, די בראיון של שעתיים כדי לייצר העתק וירטואלי מדויק של אדם.
החוקרים, בהובלת ג'ון סונג פארק, דוקטורנט למדעי המחשב מסטנפורד, גייסו 1,000 משתתפים מרקעים מגוונים - גיל, מגדר, גזע, אזור מגורים, השכלה ונטייה פוליטית. המשתתפים, שקיבלו תשלום של עד 100 דולר, רואיינו על ילדותם, הזיכרונות שעיצבו אותם, הקריירה שלהם ודעותיהם בנושאים שונים.
"אם יהיה אפשר שיהיו לכם הרבה 'אתם' קטנים שיסתובבו ויקבלו את ההחלטות שאתם הייתם מקבלים - זה, לדעתי, בסופו של דבר העתיד", אומר פארק. המטרה של יצירת ההעתקים הדיגיטליים, על פי המחקר, היא לאפשר לחוקרים במדעי החברה ותחומים אחרים לערוך מחקרים שכיום הם יקרים מדי, לא מעשיים או לא אתיים לביצוע עם משתתפים אנושיים. לדוגמה, החוקרים יוכלו להשתמש במודלים הללו כדי לבדוק עד כמה יעילות התערבויות שונות ברשתות חברתיות במאבק בדיס-אינפורמציה או איך התנהגויות שונות גורמות לפקקי תנועה.
ייחודיות המידע - והסכנה הגדולה
הרעיון לשימוש בראיונות נולד מניסיונו האישי של פארק: "הייתי מופיע בראיון פודקאסט של שעתיים אולי, ואחרי הראיון הרגשתי, וואו, אנשים יודעים עליי המון עכשיו... שעתיים יכולות להיות דבר עוצמתי".
היתרון המשמעותי של הראיון, על פי החוקרים, הוא היכולת לחשוף מידע ייחודי שקשה לגלות בסקרים רגילים. "דמיינו אדם שהחלים מסרטן בשנה שעברה", מדגים פארק. "זה מידע מאוד ייחודי שאומר הרבה על איך הוא עשוי להתנהג ולחשוב על דברים". מידע כזה, הוא מסביר, קשה מאוד לחלץ משאלונים של סקרים רגילים.
עם זאת, החוקרים מצביעים על סיכונים משמעותיים. בדומה לטכנולוגיות יצירת תמונות שמאפשרות יצירת "דיפ-פייק" של אנשים ללא הסכמתם, גם הטכנולוגיה הזו מעלה חששות לגבי הקלות שבה אנשים יוכלו ליצור כלים שיתחזו לאחרים ברשת.
התאומים הדיגיטליים
השיטה להערכת הדיוק של ההעתקים הדיגיטליים כללה מבחני אישיות וסקרים חברתיים, כאשר המשתתפים האנושיים ביצעו את המבחנים פעמיים בהפרש של שבועיים. התוצאות הראו התאמה של 85 אחוז בין התשובות של בני האדם לאלו של ההעתקים, אם כי הדיוק היה נמוך יותר במבחנים התנהגותיים מסוימים.
חברות מסחריות כבר מגלות עניין בטכנולוגיה. אחת מהן היא חברת Tavus, המתמחה ביצירת "תאומים דיגיטליים". החברה מבססת כיום את המודלים שלה על ניתוח של אלפי הודעות דוא"ל וסוגי מידע אחרים - והמנכ"ל חסאן רזה התרשם במיוחד מהיעילות של שיטת הראיון החדשה. "מה שבאמת מגניב כאן הוא שייתכן שלא צריך כמות עצומה של מידע. אולי מספיק שתשוחח עם מראיין AI למשך 30 דקות היום, 30 דקות מחר – ואז נוכל להשתמש בזה כדי לבנות את התאום הדיגיטלי שלך", אמר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו