הפיתוח הישראלי שמקדם "חוויה דיגיטלית" ברכב הפרטי

במרכז הפיתוח של הרמן בישראל מפתחים את חנות האפליקציות לרכב המתחרה בגוגל, והיא כבר זמינה ברכבי פולקסווגן • "היום קונים רכב גם בגלל החוויה הדיגיטלית"

המכונית הופכת לפלטפורמה משמעותית שבה אנחנו צורכים יותר תוכן דיגיטלי. צילום: GettyImages

לצד הסמארטפון, המחשב האישי והטלוויזיה החכמה בבית, גם המכונית הופכת לפלטפורמה משמעותית שבה אנחנו צורכים יותר ויותר תוכן דיגיטלי. מכוניות חדישות מצוידות כיום בשלל מסכי מגע מקדימה ומאחורה, מערכות שמע ברמה גבוהה, חיישנים מתקדמים, בקרה דיגיטלית, וכמובן קישוריות לאינטרנט. ואמנם, לצד ביצועי המנוע, אחיזת הכביש וטווח הנסיעה, יצרניות רכב מתחרות ביניהן כיום מי תציע לנהג ולנוסעים את "החוויה הדיגיטלית" האיכותית והמקיפה ביותר - וליבת החווייה הדיגיטלית היא "חנות האפליקציות" ברכב.

עד כה היו פתרונות כלאיים שאיפשרו לשקף את מכשיר הסמארטפון האישי על גבי הצג הראשי במכונית, באמצעות CarPlay של אפל או Google Android Auto של גוגל. כעת, תעשיית הרכב עוברת למתכונת של פלטפורמות מובנות בתוך הרכב על ידי היצרן. כלומר, הרכב יוצא מהמפעל עם חנות אפליקציות מובנית.

לא מה שהיה. מפתחי אפליקציות ברכב צריכים לעמוד בכמה כללי בטיחות עיקריים, צילום: GettyImages

לפי מכון המחקר גרתנר, כיום אחוז אחד בלבד מהמכוניות החדשות שנמכרות כוללות חנות אפליקציות, אך תוך שנים ספורות, עד 2028, הדבר יהפוך לסטנדרט בתעשייה וכ-70 אחוזים מהמכוניות החדשות יכללו חנות אפליקציות. מדובר על עשרות מיליוני רכבים על הכביש שיהפכו לפלטפורמה דיגיטלית על גלגלים, שבה אפשר לרכוש דברים באונליין, להזמין אוכל, לחפש הופעות, לשחק משחקים, להפעיל מרחוק יישומי "בית חכם", וגם לקבל ולשלוח הודעות.

הרכב צפוי להפוך ל"אפיק הכנסות" נוסף עבור מפתחי אפליקציות, וחנות האפליקציות ל"נקודת מכירה" חשובה עבור יצרניות הרכב. מטבע הדברים, הממשק ואופן פעולתן של אפליקציות ברכב שונה במעט מאפליקציות במכשירים אחרים. מערכת ההפעלה השולטת בתחום היא Android Automotive Operating System, ומפתחי אפליקציות צריכים לעמוד בכמה כללי בטיחות עיקריים. כך למשל, בעת נסיעה אפליקציות משחקים או סרטוני וידאו יושבתו אוטומטית במסך הראשי של הנהג. כמו כן, באפליקציות הללו נעשה שימוש גובר בפיקוד קולי.

חנות האפליקציות שפותחה בישראל

יש בשוק כרגע שתי חנויות אפליקציות מרכזיות לרכב: החנות של גוגל והחנות של HARMAN. חברת הרמן, שנרכשה על ידי סמסונג, מוכרת לקהל הרחב בעיקר בזכות מוצריה בתחום השמע, כדוגמת מותגי הרמקולים ג'יי.בי.אל, הרמן קרדון ואינפיניטי. אך למעשה, לחברה יש פעילות ענפה בעולם הרכב, בתחומים כגון סייבר, עדכוני תוכנה מרחוק, קישוריות ועוד. פעילותה בתחומים אלה מרוכזת בישראל, וזאת לאחר שרכשה בשנים האחרונות ארבעה סטארט-אפים ישראליים בתחומים הללו.

ניתן למצוא את חנות האפליקציות של HARMAN ברכבים החדשים של קבוצת פולקסווגן, שכוללת גם יצרניות כמו אאודי, צילום: יצרן אאודי Q8

במרכז הישראלי גם פותחה ברובה חנות האפליקציות, שכיום ניתן למצוא באופן מובנה ברכבים החדשים של קבוצת פולקסווגן, שכוללת גם יצרניות כמו אאודי, פורשה ועוד.

דניאל זלוצ'ובר הוא מנהל פיתוח עסקי ושותפויות אסטרטגיות בחנות האפליקציות של הרמן, ואחד מתפקידיו הוא לקדם שיתופי פעולה עם אפליקציות מוכרות ומפתחי אפליקציות. בשיחה עם "ישראל היום", הסביר: "יצרני רכב מבינים שחנות האפליקציות ברכב עוזרת למכירות. היום קונים רכב גם בגלל החוויה הדיגיטלית. זה כבר חלק אינטגרלי מהמותג ומחוויית הנסיעה. גם עבור מפתחי האפליקציות, הכניסה של עולם האפליקציות לרכב באופן מובנה יותר מספקת אפיק נוסף של הכנסות".

למעשה, הרכב הופך לאביזר-קצה נוסף ביקום המכשירים הדיגיטליים שמקושרים לפרופיל האישי שלנו ומתממשקים זה עם זה. כך למשל, אם ניהלת שיחת וועידה במשרד דרך אפליקציית Teams, ואתה מוכרח למהר ולאסוף את הילד מהגן - תוכל להמשיך את השיחה בצורה חלקה באמצעות אפליקציית Teams ברכב.

חנות האפליקציות של HARMAN, צילום: HARMAN

בהדרגה, התפתחות תחום הנהיגה האוטונומית, שתאפשר לנהג יותר ויותר חופש להסיט את ידיו מההגה ועיניו מהכביש, פותחת אפשרויות נוספות. גם טכנולוגיות של הקרנת מציאות רבודה (AR) על גבי שמשות הרכב יהוו תשתית למגוון אפליקציות - אף שטכנולוגיות אלה טרם הבשילו.

בחנות של הרמן, שהושקה בתחילת 2023, יש כבר כעת יותר מ-110 אפליקציות כמו ספוטיפיי ו-Teams, זום ובוקינג, אפליקציות של טעינה חשמלית ובית חכם, וכן אפליקציה שמאפשרת לך לשמוע ולשלוח הודעות באופן בטוח באמצעות פיקוד קולי.

באחרונה נכנסו לחנות גם שתי אפליקציות ישראליות: אפליקציית הטיולים מאפו (Mappo), שמתממשקת עם תוכנת הניווט ומספרת לנוסעים סיפורים ומידע מעשיר על נקודות ציון שהם חולפים על פניהן, ואפליקציית Audio Burst, שמקריאה לנהג ידיעות מרחבי הרשת על נושאים שהוא מתעניין בהם. "זו דוגמה מצוינת לאפליקציות שמותאמות במיוחד לחוויית הנסיעה. אנחנו בקשר עם אפליקציות ישראליות מובילות כדי להכין את הגרסאות שלהן שיתאימו לחנות האפליקציות של הרמן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר