המשבר באינטל: אלו ההשלכות הצפויות על המשק הישראלי

חברת הטכנולוגיה הישראלית מצויה בקשיים, להם עלולות להיות השלכות על ההייטק המקומי • אינטל מעסיקה בארץ כ-11 אלף עובדים, והודיעה על כוונתה לפטר כ-15 אלף עובדים - מהלך שצפוי להיתרגם לפיטוריהם של מאות עובדים בישראל

משרדי אינטל בירושלים. ארכיון . צילום: נועם ריבקין פנטון

בשלב זה, לא ברור עד כמה ריאלית הכוונה של חברת קואלקום לרכוש את חברת אינטל. ואולם, עצם הדיווח על כך שחברה בסדר גודל של קואלקום מעלה בדעתה להשתלט על מי שהייתה עד לפני שנים לא רבות "מלכת השבבים", מחדד ביתר שאת את מצבה הפגיע של אינטל, שמצויה באחת מתקופות השפל הגדולות בתולדותיה.

אינטל מעסיקה בישראל כ-11 אלף עובדים, מרביתם במפעל הייצור בקריית גת וחלקם במרכזי פיתוח בחיפה, ירושלים ופתח תקווה. בכך אינטל היא המעסיקה הפרטית הגדולה במשק הישראלי. ב-2022 הייתה אינטל אחראית לכ-5.5 אחוזים מכלל הייצוא הטכנולוגי של ישראל (כ-8.7 מיליארד דולר). לאור זאת, לטלטלות של החברה העולמית צפויות להיות השלכות גם על ההייטק המקומי והמשק הישראלי בכלל.

המפעל של אינטל בקריית גת, צילום: ללא

סימן שאלה לגבי הרחבת המפעל בקריית גת

חרף השגשוג בשוק השבבים העולמי והפריחה סביב תחום ה-AI, אינטל מציגה ברבעונים האחרונים דשדוש עסקי כמעט כרוני. ברבעון השני דיווחה על הכנסות של 12.7 מיליארד דולר והפסד נקי של 1.6 מיליארד דולר - ותחזית מאכזבת לרבעונים הבאים. בניסיון להפחית עלויות, הודיעה אינטל על כוונתה לפטר כ-15 אלף עובדים, יותר מעשירית מכלל כוח העבודה העולמי שלה. מהלך הקיצוצים, שיושלם ברובו עד סוף השנה, צפוי להיתרגם לפיטוריהם של מאות עובדים בישראל, ואולי אף יותר מכך.

לפני המפנה השלילי, אינטל דווקא הייתה במגמת צמיחה בישראל. בשנים האחרונות, מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, שמונה לתפקידו ב-2021, מוביל אסטרטגיה שמטרתה המוצהרת היא להשיב את אינטל למעמדה כיצרנית השבבים המובילה בעולם, וזאת לאחר שאיבדה את הבכורה ל-TSMC הטאיוונית. על פניו, המדיניות הזו הייתה אמורה להיטיב עם פעילותה בישראל. ואמנם, ב-2019 וב-2023 הכריזה אינטל על כוונתה להשקיע כ-25 מיליארד דולר בהרחבת מפעל הייצור בקריית גת, דבר שאמור לייצר עוד אלפי מקומות עבודה בשנים הקרובות.

עם זאת, על רקע המשבר בחברה, בחודשים האחרונים פורסמו דיווחים על כך שישנם סימנים כי אינטל משהה או מעכבת את עבודות הבנייה בקריית גת. בשבוע שעבר, פרסם המנכ"ל גלסינגר מכתב לעובדים ולמשקיעים, ובו פירט על תוכניות החברה, אך בכל הנוגע למפעל בקריית גת, דבריו לא סייעו לפזר את הערפל. גלסינגר הודיע כי בשלב זה בכוונת החברה להשהות את הרחבת תשתיות הייצור בגרמניה, בפולין ובמלזיה, ולצד זאת הבהיר כי החברה ממשיכה כמתוכנן בפרויקטים להקמת מפעלים באריזונה, ניו-מקסיקו, אוהיו ואורגון. גלסינגר לא הזכיר את ישראל, אך ציין כי "אנחנו בעמדה טובה להרחיב את הייצור שלנו ברחבי העולם, וזאת בהתאם לביקוש בשוק".

מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, צילום: רויטרס

סגירת תוכנית ההאצה לסטארט-אפים שנוסדה בישראל

תוכנית הצמצומים כבר פגעה בפעילותה של אינטל בגזרת הסטארט-אפים בישראל, וזאת לאחר שנודע שאינטל החליטה לסגור את תוכנית ההאצה העולמית לסטארט-אפים Intel Ignite. אינטל איגנייט נולדה בישראל ב-2019 ביוזמה ובניהול של ישראלים מאינטל. המחזורים הראשונים של התוכנית נפתחו בתל אביב, אך מהר מאוד התרחבה התוכנית לגרמניה, לונדון וארצות הברית. בשנות פעילותה הייתה אינטל איגנייט חממה ליותר מ-175 חברות סטארט-אפ - מרביתן ישראליות - ורק בחודש מאי האחרון הכריזה על פתיחת המחזור התשיעי בתל אביב.

מרכז הפיתוח של אינטל בישראל הוא ככל הנראה החשוב ביותר של החברה בעולם, ואחראי על פיתוח טכנולוגיות הליבה למעבדיה. בתחילת החודש השיקה החברה מעבד חדש, Lunar Lake, שפיתוחו הובל כמעט במלואו על ידי הצוות הישראלי בחיפה. זהו מעבד לתחום המחשבים האישיים מבוססי AI, שוק שאינטל תולה בו תקוות רבות לשנים הקרובות. במרכז הישראלי כבר עובדים על הדור הבא, שצפוי להיקרא Panther Lake. כך שמעמדו של המרכז הישראלי נותר איתן.

אינטל בחרה להפריך בסוף השבוע גם את הספקולציות לפיהן היא מתכוונת למכור חלק מאחזקותיה בחברת מובילאיי הישראלית, במטרה לשפר את תזרים המזומנים שלה. אינטל רכשה את מובילאיי ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר, וב-2022 הנפיקה אותה מחדש בנסד"ק. הדיווחים על כוונותיה של אינטל למכור מניות של מובילאיי הכבידו ביתר שאת את לחץ המכירות על מניית מובילאיי, שכבר איבדה 70 אחוזים מערכה מתחילת השנה. בשישי הבהירה אינטל בהודעה רשמית כי אין בכוונתה לוותר על מעמדה כבעלת השליטה בחברה הישראלית.

ובאשר לחזית החדשה מול קואלקום, בדיווחים לא נמסר אם אינטל כלל פתוחה לרעיון של הצעת רכש. במידה ואינטל תסרב להצעותיה של קואלקום, וקואלקום תבחר לנקוט באסטרטגיה של "השתלטות עויינת", לדבר עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על היציבות באינטל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר