חרב האור "Power Saber" שיצר יאיר שילה. צילום: מתוך פרסומת של Goliath Games

"הפיתוח לקח לי 10 שנים": הפטנט הישראלי בהשראת "מלחמת הכוכבים" נמכר בכל העולם

ממציא הפטנטים והיזם יאיר שילה יצר חרב אור בעלת טכנולוגיה ייחודית, המבוססת על סדרת הסרטים האייקונית • בראיון מיוחד הוא סיפר לנו על המאמצים הבטיחותיים, פיתוח המוצר והרשתות הגדולות בארה"ב שמשתפות עימו פעולה

[object Object]

מאחורי חרב האור הייחודית שנוצרה בהשראת "מלחמת הכוכבים" ונמכרת בימים אלו ברשתות ענק בארה"ב כמו אמזון, וולמארט וטארגט, עומד ממציא פטנטים ויזם ישראלי בשם יאיר שילה, שפיתח והמציא את הפטנט של חרב האור החדשנית, שיכולה להוציא ולהחזיר את הלהב שלה באופן אוטומטי ובלחיצת כפתור - הראשונה מסוגה בעולם.

שילה נולד וגדל בקיבוץ שפיים, והוא מתגורר שם עד היום יחד עם משפחתו. בראיון שקיימנו עימו ב"ישראל היום", הוא סיפר לנו על משמעות "מלחמת הכוכבים" עבורו: "אני מאוד אוהב את 'מלחמת הכוכבים', זאת סדרת סרטים שיש בה משהו אחר, יש בה תקווה שהכל אפשרי. לא סתם היא כל כך תפסה בעולם, היא מראה שאין כזה דבר 'בלתי אפשרי'".

כזכור, חרב האור מ"מלחמת הכוכבים" היא הפריט הכי אייקוני בתולדות הקולנוע ולכן שילה בחר לבנות משהו שיכול לתת את חווית המשתמש הזו. 

שילה סיפר כי נדרשו לו עשר שנים כדי לפתח את הנוסחה הנכונה ללהב ש"קורס" בצורה הכי בטוחה שיש, שכן המוצר מיועד לשוק צעצועי הילדים, לצד שוק הפרימיום, שמורכב בעיקר מפריטי אספנים. "תמיד דימיתי את החרב לקרן של אור, כדי שזה יידע לקרוס. ידעתי שכל המכניזם עצמו צריך להיות בידית ולא בלהב, זה צריך להיות הכי בטיחותי שיש כשילדים משחקים בזה".

כדי לממן את הפרויקט שהחל כחלום ילדות, הוא אומר שהוא מכר עיתונים, גזם מדשאות וניקה בריכות שחייה, ובסופו של דבר הצליח לגייס את בן דודו, לצד חברות ואנשים נוספים שעזרו לו לאורך הדרך, כמו חברת Geomatrix שעזרה לו להנדס את המוצר יחד איתו. 

ליאם ניסן ב"מלחמת הכוכבים", צילום: The Picture Desk

"מאז שנת 1977 רצו לעשות משהו כזה. יש לי קשרים שפיתחתי בתעשיית ההנדסה והצעצועים ולכן אני יודע שרצו לפתח חרב אור אוטומטית במשך הרבה זמן ולא הצליחו", סיפר. 

במהלך הראיון, סיפר שילה גם על תהליך הייצור ועל הטכנולוגיה. "יש המון חרבות אור אבל אף אחת מהן היא לא אוטומטית. זו היחידה בעולם שהיא אוטומטית ובדיוק כמו בסרט עצמו. הלהב יוצא ונכנס על ידי לחיצה על כפתור. לקח לי 10 שנים לפתח אותה, בהתחלה אב הטיפוס היה עם גלגלי שיניים, וזה היה בעייתי - יש הרבה מבחני עמידות גבוהים בחברות הצעצועים. אם אני לוחץ על כפתור, החרב קורסת לתוך עצמה, כלומר שאם היא יוצאת ונכנסת לא יכול לקרות כלום. זו הטכנולוגיה הראשונה והיחידה שמדמה את חוויית המשתמש של חרב האור המקורית".

יאיר שילה, צילום: באדיבות המצולם

בימים בהם ישנה לא מעט אנטישמיות בעולם, שוחחנו עם שילה גם על תחושותיו כישראלי ויהודי בתעשייה הבינלאומית. "אני עובד לרוב מהבית, יש לי הרבה נסיעות גם. עד עכשיו לא נתקלתי באנטישמיות. אנשים בארה"ב ממש אוהבים את ישראל אז אפילו להפך, חלק גם אמרו לי 'העם הציוני מביא את האור', כמעין משחק מילים". 

במשך כשנתיים, חברת האסברו, יצרנית הצעצועים הרשמית של "מלחמת הכוכבים", עבדה עם יאיר על המוצר, אך לבסוף נסוגה מהפרויקט ללא הסבר קונקרטי והחזירה את הזכויות לשילה. "בתאגידים מאוד גדולים דברים נופלים, גם ללא סיבה. איש החזון ומנכ"ל החברה נפטר, עצרו שם הרבה מהפיתוחים. יש הרבה גורמים וזה נפל בין הכיסאות, אבל אני מניח שיהיו שיתופי פעולה כאלו ואחרים בעתיד".

חרב האור האייקונית ב"מלחמת הכוכבים", צילום: AP

שילה הוציא את החרב לאור עם חברת Goliath Games וכאמור, כעת חרב האור מתחילה להימכר ברשתות גדולות בכל העולם. "הייתה לנו השקה של המוצר בסן דייגו. אנשים אמרו לנו 'תודה שהגשמת לנו חלום ילדות'. להיות ג'דיי זה חלום של הרבה אנשים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו