מפגינים פרו-פלשתינים באוניברסיטת קולומביה. צילום: אי.אף.פי

האם פייסבוק ואינסטגרם הופכות לכלי בידיים של טרוריסטים? הנתונים הקשים נחשפים

לאחר שחברת מטא החליטה לבטל את האיסור הגורף על השימוש במילה "שאהיד", נראה כי השיח האלים ברשתות החברתיות עולה מדרגה • מחקר חדש שערכה "התנועה למאבק באנטישמיות" יחד עם המרכז לחקר אנטישמיות וחברת Cyabra מעלה תמונה מדאיגה

חברת מטא, ענקית הטק מאחורי פייסבוק ואינסטגרם, החליטה לאחרונה לשנות את מדיניותה לגבי המילה "שאהיד", בעקבות המלצת המועצה המפקחת החיצונית שלה, ועוררה סערה של ממש. כעת, השלכות אותה ההחלטה נחשפות במחקר חדש של התנועה למאבק באנטישמיות.

מעט רקע - אם עד כה, כל הופעה של המילה "שאהיד" הובילה להסרה מיידית מפייסבוק או אינסטגרם, כעת העמדה של מטא הפכה להיות "ניטרלית" יותר, והשימוש במילה נבחן בהקשרו הספציפי.

בתגובה למהלך זה, "התנועה למאבק באנטישמיות" יזמה מחקר מקיף. הדו"ח, פרי שיתוף פעולה בין המרכז לחקר אנטישמיות (ARC) וחברת Cyabra, מציג תמונה מורכבת של השימוש במילה "שאהיד" ובמונחים דומים ברשתות החברתיות של מטא.

מאות מיליוני אנשים הנחשפים לתכנים אלימים

הנתונים, שנאספו באופן יסודי במשך חודש (6 ביוני עד 6 ביולי), חושפים ממצאים מטרידים: זוהו כ-20,000 פרופילים שהפיצו 28,161 פוסטים ותגובות הקשורים למילה "שאהיד". פעילות זו הובילה לכמעט 38 מיליון מעורבויות. הקהל הפוטנציאלי שנחשף לתכנים אלה מוערך ביותר ממיליארד צפיות, כאשר ההערכה היא כי כ-372.5 מיליון משתמשי מטא ברחבי העולם נחשפו לתוכן המשבח פעילות אלימה.

הפלטפורמות של מטא. קשר משמעותי בין השימוש במונח "שאהיד" לבין תמיכה בפעילות טרור. האם בחברה לא מודעים לבעיה, או מתעלמים בכוונה?, צילום: אי.אף.פי

המחקר מצביע על קשר משמעותי בין השימוש במונח "שאהיד" לבין תמיכה בפעילות טרור. מה שמדאיג במיוחד הוא האופן בו המילה מוצגת לעיתים קרובות בהקשרים חיוביים, תוך שימוש במונחים כמו "גיבור", "גן עדן" ו"כבוד". זאת, בניגוד למדיניות המוצהרת של מטא האוסרת על תוכן המפאר או תומך ביחידים או קבוצות העוסקים בטרור או אלימות מכל סוג שהוא.

במקביל, החוקרים מזהירים מפני תופעה שהם מכנים "אלימות מעוררת השראה". הם טוענים כי הלגיטימציה שניתנת ל"תוכן על קדושים" עלולה לתרום לפעולות אלימות נוספות, כאשר אנשים צעירים עלולים לראות בדמויות אלו גיבורים לאומיים ולשאוף לחקות אותם כדי להשיג הכרה דומה.

מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג. החלטה בעלת השפעה על השיח האלים ברשתות החברתיות., צילום: בלומברג

"לגיטימציה להאדרת רצח ואנטישמיות"

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל "התנועה למאבק באנטישמיות", הביע דאגה עמוקה מהמצב וטוען כי "ממצאי הדו"ח מוכיחים שבעצם התרת השימוש החופשי במילה 'שאהיד', הרשתות החברתיות נותנות לגיטימציה להאדרת רצח ולעידוד האלימות והאנטישמיות בעולם, שגם כך מגיעה בימים אלה לשיאים חדשים".

לדבריו, "פלטפורמות המדיה החברתית, שגם כך שימשו כמרכזי גיוס של ארגוני טרור בשנים האחרונות, צריכות לפעול כדי למנוע זאת - ולא לסייע בתהליך. אני פונה למטא - עדיין אפשר לתקן. אסרו את השימוש במילה 'שאהיד'".

מחברת מטא טרם נמסרה תגובה נכון לכתיבת שורות אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...