55 שנים אחרי: סוף לתיאוריית הקונספירציה הגדולה מכולן

תודה רבה באמת: מנהל תאגיד החלל הרוסי "רוסקוסמוס", יורי בוריסוב, הודה כי קיבל "הוכחות חד-משמעיות" מארה"ב בדבר הנחיתה של אפולו 11 על הירח • הסקפטיות הרוסית נשענת על העשורים שבהם התנהלה המלחמה הקרה בין בריה"מ לארה"ב • ואיך אזור 51 קשור לזה?

אפולו 11. הנחיתה האנושית הראשונה על הירח. . צילום: נאס"א

מכה קשה לתיאוריית הקונספירציה סביב נחיתת האסטרונאוטים האמריקנים על הירח בשנת 1969: מנהל תאגיד החלל הרוסי "רוֹסקֹוסמוֹס", יורי בוריסוב, הודה לאחרונה כי ארה"ב העבירה לרוסיה הוכחות חד-משמעיות על אודות הנחיתה על הירח, במה ששם סוף לספקות בנושא, אם היו כאלה.

את הדברים מסר בוריסוב במהלך נאום שנשא לפני כמה ימים בבית הנבחרים הרוסי. לדבריו, "בכל הנוגע לשאלה אם האמריקנים היו על הירח או לא - יש לי כעת את ההוכחה לזה. בעבר הייתי גם סקפטי ועסקתי לא מעט בנושא, אך האמריקנים סיפקו לנו חלק מאדמת הירח שהאסטרונאוטים שלהם הביאו משם. בדקנו את האדמה הזו ואכן הדגימות נלקחו מהירח".

משימת ארטמיס. ארה''ב חוזרת לירח. ארכיון // צילום: נאס''א

אירוע היסטורי

ההכרזה של הבכיר הרוסי היא לא פחות מאירוע היסטורי - זוהי הפעם הראשונה שבה הרוסים, יורשיהם של הסובייטים, משלימים עם האמת ההיסטורית בדבר נחיתתם של ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין על הירח במשימת אפולו 11.

לצורך העניין, ראש סוכנות "רוסקוסמוס" הקודם, דמיטרי רוגוזין, הביע ספקות בנושא וב-2018 טען בשיחה עם כתבים: "שמנו לנו למטרה להגיע לירח ולבדוק אם הם (האמריקנים; א"ג) היו שם או לא. האמריקנים אומרים שהם היו שם, אבל אנחנו נבדוק את זה".

המלחמה הקרה והנחיתה על הירח

כאמור, הספקנות הרוסית בדבר הנחיתה האמריקנית על הירח נעוצה עמוק בשורשי המלחמה הקרה בין בריה"מ לארה"ב שהתנהלה במאה ה-20, ושבין היתר כללה גם את המרוץ לחלל. אף שהסובייטים היו הראשונים לשלוח אדם לחלל (הקוסמונאוט יורי גגרין), היו אלה האמריקנים שהצליחו בסופו של דבר להנחית צוות אנושי על הירח.

צוות אפולו 11. משמאל: ניל ארמסטרונג, מייקל קולינס ובאז אולדרין, צילום: GettyImages

העימות בין ארה"ב לבריה"מ הוא זה שהיווה את הבסיס לטענות שהחלו להופיע לאחר מכן, על כך שארה"ב זייפה את הנחיתה על הירח במטרה לחדש את יוקרתה שנפגעה מההצלחות הסובייטיות.

עם זאת, מעניין לציין בהקשר זה כי הראשונים שטענו שמדובר בזיוף היו דווקא שני אמריקנים: ביל קייסינג בספרו "מעולם לא הגענו לירח" משנת 1974, וראלף רנה שפרסם ספר פופולרי בשם "נאס"א: שיטתה באמריקה".

זיוף הנחיתה באזור 51

תומכי תיאוריית הקשר בדבר זיוף הנחיתה על הירח ביססו את טענתם על הדמיון המפתיע בין הנוף באזור האימונים החשאי של צבא ארה"ב, שנודע בשם "אזור 51", לבין אדמת הירח. לטענת תומכי התיאוריה, במתחם הזה בוימה הנחיתה.

יורי גגרין. האדם הראשון בחלל וההישג הסובייטי הגדול ביותר, צילום: סברדלוב / RIA נובוסטי

התיאוריה הזו נופחה בהמשך באמצעות טענות נוספות, שגרסו כי נאס"א זייפה את הנחיתה במטרה להסתיר את העובדה שאין לה את היכולת הטכנולוגית לבצע אותה. חסידי התיאוריה טענו כי נאס"א קיבלה 40 מיליארד דולר (סכום אדיר באותה תקופה) כדי להוציא את המשימה אל הפועל.

לדבריהם, בגלל קשיים טכנולוגיים נאס"א העדיפה לשחד את כל הנוגעים בדבר ולזייף את הנחיתה. כדי לחזק את הטענה הזו, חסידי הקונספירציה מציינים כי הממשל לא רצה לסכן אסטרונאוטים ולשגר אותם לירח עם טכנולוגיה מסוכנת ופרימיטיבית.

יש לזכור כי אל הטענות הללו נוספה גם מלחמת וייטנאם, שהתחוללה באותה התקופה ושהשפיעה רבות על דעת הקהל האמריקנית. בנקודה זו, הטענה הייתה שהממשל רצה להסיח את דעת הציבור מהמלחמה ולכן זייף את האירוע ההיסטורי.

צילום של כדור הארץ מהירח. הסוף לתיאוריית הקונספירציה בדבר זיוף הנחיתה האמריקנית על הלוויין שלנו, צילום: נאס"א

על הרקע הזה, ברור מדוע היה נוח לרוסים לתמוך בטענות הקונספירטיביות האלו. עם זאת, סין ורוסיה מעולם לא הכחישו בצורה רשמית את הנחיתה הזו, מהסיבה הפשוטה ששתי המעצמות עקבו מקרוב אחר השיגור והנחיתה על הירח, הקליטו את אותות התקשורת וידעו בזמן אמת כי מדובר באירוע היסטורי אמיתי.

כמו כן, חשוב לציין כי הצוות שנחת על הירח הביא משם בחזרה לכדור הארץ כמות גדולה של סלעים במשקל של 381 קילו - מעשה שלא היה אפשרי בזמנו בשום צורה אחרת מלבד נחיתה אנושית על הירח.

על אף זאת, סקרים שנערכו לאחרונה ברוסיה הראו כי 40% מהרוסים עדיין מטילים ספק בנחיתה האמריקנית על הירח. לעומת זאת, סקרים דומים שנערכו בארה"ב הראו כי רק 6% מהאמריקנים תומכים בטענה כי הנחיתה על הירח הייתה זיוף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר