גוגל, שהפכה לחלק כה מהותי בהתנהלות המקוונת שלנו, עד שהמותג שלה הפך לפועל ("לגגל"), מתכננת לשנות את אופן החיפוש באינטרנט באופן דרמטי. במקום להציג לנו רשימת קישורים, החברה מרחיבה את תכונות החיפוש המבוססות על בינה מלאכותית באמצעות מודל Gemini 2.0 החדש שלה.
אתמול (רביעי), גוגל השיקה גרסה ניסיונית של מנוע החיפוש שלה, שמבטלת לחלוטין את 10 הקישורים הכחולים הקלאסיים לטובת סיכום שמיוצר על ידי בינה מלאכותית בראש דף התוצאות.
החברה הכריזה על המודלים הראשונים של Gemini 2.0 בדצמבר 2024, והגרסאות העמוקות יותר עדיין בשלבי בדיקה פנימית בקרב עובדי החברה, אך לדברי גוגל הן יאפשרו מענה טוב יותר לשאלות מורכבות בתחומי מתמטיקה, תכנות וחיפושים משולבי-מדיה.
זה שינוי משמעותי לכשעצמו, אך הוא רק תחילת התוכניות של גוגל לחיפוש מבוסס בינה מלאכותית, שהן חלק ממאמציה להתחרות עם מנועי חיפוש חדשים כמו Perplexity וגם עם OpenAI שהוסיפה לאחרונה יכולות חיפוש ל-ChatGPT. ניכרת התגברות המגמה של חברות טכנולוגיה המשלבות מודלי שפה גדולים בשירותיהן המרכזיים.
"שמענו ממשתמשים מתקדמים שהם רוצים תשובות AI לעוד יותר מהחיפושים שלהם", אמר רובי שטיין, סגן נשיא למוצרים בגוגל, בפוסט בבלוג החברה.
שטיין הסביר, כי מצב AI של גוגל מופעל על ידי גרסה מותאמת של מודל Gemini 2.0 עם יכולות חשיבה מתקדמות, שמאפשרות לו להתמודד טוב יותר עם שאלות מורכבות. במצב זה, המשתמשים רואים סיכום AI מקיף יותר עם קישורים לדפי אינטרנט מצוטטים. בנוסף, 10 הקישורים הכחולים הוחלפו בשורת חיפוש לשאילת שאלות המשך, "מה שהופך את החיפוש לחוויה שיחתית יותר", לדבריו.
האיום על המודל העסקי ותגובת התעשייה
ההכנסות של אלפאבית (חברת האם של גוגל) הסתכמו ב-350 מיליארד דולר ב-2024, בעיקר בזכות פרסום הקשור לחיפוש. אך כעת החברה מתמודדת עם האתגר הגדול ביותר לליבת העסק שלה מזה שנים.
רות פורט, מנהלת ההשקעות של אלפבית, אמרה בכנס רויטרס NEXT בדצמבר כי שילוב AI בחיפוש הוא "ההימור הגדול ביותר של גוגל".
אגב, בפברואר, חברת האדטק Chegg תבעה את גוגל, בטענה שהתצוגות המקדימות של ה-AI פוגעות בביקוש לתוכן מקורי ומערערות את יכולתם של מפרסמים להתחרות. זוהי אינדיקציה ראשונה לאתגרים המשפטיים שעשויים לצוץ בעקבות המהפכה בחיפוש.
גוגל מתעקשת שזה לא סוף עידן החיפוש באינטרנט, וטוענת שעזרה לאנשים לגלות תוכן מקוון "נשארת מרכזית" לגישה שלה. אכן, הדוגמאות שגוגל מציגה כוללות קישורים וציטוטים מרחבי הרשת. עם זאת, במצב AI אי אפשר פשוט לגלול למטה כדי לראות תוצאות אורגניות.
למרות היתרונות הפוטנציאליים, מומחי טכנולוגיה מביעים חשש שמערכת כזו עלולה להקשות על אתרים קטנים להגיע לקהל, ולהגביר את התלות של משתמשים במידע שגוגל בוחרת להציג. יש המזהירים כי הדבר עשוי להעמיק את המונופול של החברה בתחום החיפוש ולפגוע במגוון מקורות המידע שאליהם נחשפים המשתמשים.
מי יכול להשתמש בזה ומתי?
כרגע התכונה הניסיונית זמינה רק למנויי Google One AI Premium, המשלמים 19.99$ בחודש עבור גישה למודלים המתקדמים ביותר של גוגל, יחד עם אחסון ענן נוסף. סקירות ה-AI הרגילות כבר מוצגות למשתמשים ביותר מ-100 מדינות, וגוגל החלה להוסיף פרסומות לסקירות אלה במאי האחרון.
בישראל, השירות המלא יושק בשלבים מאוחרים יותר, כחלק מההרחבה הגלובלית של השירות. אם ברצונכם לבדוק את מצב ה-AI, תוכלו להצטרף לרשימת ההמתנה ב-Search Labs. אם לא, כנראה שזה רק עניין של זמן עד שלא תהיה לכם בחירה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו