חוסר עניין לציבור: הצופים הצביעו על גמר ה-NBA בשלט

סדרת הזכייה של בוסטון סלטיקס באליפות רשמה שיאים שליליים של רייטינג • שילוב של ליגות חדשות ומצליחות יחד עם פוליטיקה בינלאומית וסדרת גמר פופולרית מקבילה שמים את ליגת הכדורסל הטובה בעולם במקום בעייתי • האם הקומישינר אדם סילבר ימצא פתרון?

קריסטאפס פורזינגיס מול דריק ג'ונס ג'וניור. ה-NBA בבעיה. צילום: Getty Images

בוסטון סלטיקס זכתה באליפות ה-18 של המועדון ושברה את שוויון האליפויות עם לוס אנג'לס לייקרס. רגע מרגש לעיר, לאוהדים וכמובן למועדון שממשיך מסורת ארוכה של הצלחות.

אבל לא הכל דבש, ויש כאן אפילו כאב ראש לא קטן לליגה שצריכה לחשוב קדימה כדי למקסם הכנסות לקראת ההתפתחות הצפויה סביב השחקנים הצעירים. המציאות היא כזאת: משחקי הגמר רשמו שיאים שליליים של רייטינג. בליגה שבה הכל סובב סביב הכסף, יש מקום לדאגות.

לפני שנצלול למספרים, חשוב לקחת בחשבון שהרבה השתנה מאז הגמר בין שיקגו בולס ויוטה ג'אז, שרשם בשנת 1998 את הרייטינג הגבוה ביותר בכל הזמנים עם 29.04 מיליון צופים וממוצע של 18.7 נקודות רייטינג. פלטפורמות הצפייה התרבו, היום יש לנו את הפריבילגיה להקליט בקלות והצפייה אונליין, חלקה פיראטית, הפכה לחלק מהנורמה.

מייקל ג'ורדן. מספרי הרייטינג שהביא בגמר 1998 הוו חריגה מהנורמה, צילום: GettyImages

המשחק הראשון בסדרה בין בוסטון ודאלאס מאבריקס רשם את הרייטינג הנמוך ביותר למשחק פתיחה עם 10.99 מיליון צופים בלבד, הנמוך ביותר מאז 2007, לא כולל משחקי הגמר של שנת הקורונה, ונרשמה ירידה של 5% אפילו לעומת המשחק הראשון של הסדרה בין דנבר נאגטס למיאמי היט בעונה הקודמת.

במשחק מספר 2 הדברים התאזנו ובשיאו נרשמו 14.1 מיליון צופים, עלייה של 10% ממשחק מספר 1 והפך אותו למשחק הנצפה ביותר מאז 2019. מדובר במשחק שבו דריק ווייט חסם ניסיון הטבעה של פי. ג'יי וושינגטון ועצר ריצה של דאלאס, רגע לפנתיאון במשחק יחסית צמוד. 

דריק ווייט ספק חוסם ספק עושה עבירה על פי. ג'יי וושינגטון. רגע מכונן בסדרה, צילום: אי.פי.אי

משחק מספר 3 רשם בשיא 13.9 מיליון צופים, עלייה של 2% מהמשחק המקביל אשתקד. הנפילה המשמעותית ביותר נרשמה במשחק מספר 4 שהביא את המדד הנמוך ביותר לאותו מספר משחק בסדרה עם 9.62 צופים (שוב, לא כולל משחקי הגמר של הקורונה) ושבר את השיא השלילי של הסדרה בין סן אנטוניו ספרס לניו ג'רזי נטס בשנת 2003.

למשחק הלילה הגיעו שתי הקבוצות כשהתוצאה די ברורה מראש לאור הנרטיב והחזרה לבוסטון, שבה הסלטיקס הפסידו ארבע פעמים בלבד העונה. הזכייה מתרחשת בדיוק 16 שנה אחרי האליפות הקודמת, באותו יום קלנדרי שהוא גם במקרה אזור החיוג של בוסטון.

ג'ו מאזולה מניף את הגביע. יום מושלם לזכייה בתואר, צילום: Getty Images

לאור הנתונים והיעדר סיפורי המשנה שמעודדים צופים לצפות במשחקים, שכמעט הסתכמו בסוויפ, המספרים לא באמת מפתיעים. חשוב גם לציין שגמר ליגת ה-NHL מתקיים במקביל לגמר ה-NBA, דבר שלא תורם לאף אחד מהצדדים.

ויש כאן גם לא מעט פוליטיקה אמריקנית ובינלאומית. למאבס יש כ-4.3 מיליון אוהדים סך הכל, עדיין ללא מורשת אמיתית (מצטער דריק נוביצקי). בישראל, האוהדים מצאו את עצמם חצויים בין תמיכה בלוקה דונצ'יץ' לסלידה מקיירי אירווינג, שהתבטא בעבר בצורה אנטישמית ואף הביע תמיכה בחמאס כשחבש כאפייה והגיע עם שרשרת ארץ ישראל בצבעי פלשתין למסיבת עיתונאים.

לוקה דונצ'יץ' וקיירי אירווינג. את הראשון אוהבים, מהשני בעיקר סולדים, צילום: USA TODAY Sports

הפרשן קליי טראביס מאתר Outkick אמר לגבי צניחת הרייטינג: "זה עניין משמעותי לא רק בגלל שליגת ה-NBA רושמת רמות נמוכות של רייטינג, אלא בגלל שענפי ספורט רבים שוברים שיאים, כולל כדורסל מכללות לגברים ולנשים השנה. אם הייתה לנו תקשורת ספורט כנה, הם היו כותבים על זה בטירוף".

מכאן הליגה צריכה לראות איך היא ממנפת, שוב, את הכוכבים החדשים והצעירים שלה, מפלחת מחדש את קהלי היעד ומתחילה למקסם שוק גדול עם פוטנציאל זליגה. הקומישינר אדם סילבר ידוע בתור אחד שחושב מחוץ לקופסא. יעידו על כך משחקי הבועה וטורניר אמצע העונה שהקים השנה. עכשיו הוא יצטרך להפעיל את כל המבערים כדי לוודא שהקרם דה לה קרם של הליגה, סדרת הגמר, לא תמשיך בצלילה. ירידת רייטינג משמעותה ירידת הכנסות, ורגע אחרי שנחתם הסכם שידורים היסטורי, זה ממש לא הזמן המתאים לאבד צופים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אדם סילבר. ימצא פתרונות?, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר