קריאת ספר תורה בשטח | צילום: אורן כהן

"לראות עין בעין": כשזה יקרה, תדעו

כשכולם יראו מולם את אותה התמונה בדיוק, עין בעין, ללא הבחנה נרטיבית ובלי פוזיציה - נדע שהגיעו ימי הגאולה • הטוב חייב להיות מוחלט, בלי פרשנות

הימים ימי נחמה. ט"ו באב, חג האהבה שחל אתמול, הוא רק חלק מהם. חטיבת השבועות שאחרי תשעה באב מוקדשת באופן רשמי לנחמה.

"שבע דנחמתא", כך קרויות השבתות הבאות עלינו לטובה על שם ההפטרות שנקראות בהן - בכולן פרקי נחמה מתוך ספר ישעיהו. את הראשונה קראנו בשבת האחרונה, שגם נקראת על שמה - שבת נחמו: "נחמו נחמו עמי יאמר א־לוהיכם". בהמשך מתוארת הבטחת הגאולה.

כל עוד ניתן יהיה לפרש אותה כל אחד בדרכו - זו לא תהיה גאולה. בדיוק בגלל זה הובא גם הפסוק הנוסף, שאומר ממש את הדברים האלה: "ונגלה כבוד השם וראו כל בשר יחדיו, בדווקא יחדיו, כי פי ה' דיבר"

מצאתי בה פסוק מעניין שאפשר להאירו באור חדש, המתאים גם לימים אלה: "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר". זהו חלק מהבטחת גאולה. תיאור של התגלות. כבוד ה' יתגלה, ומה שיקרה לאחר מכן - כל בשר יראו, יחדיו, כי אכן פי ה' הוא המדבר.

אפשר לשאול: מה זה "יחדיו"? למה דחוף לכתוב שהמראה שיתגלה לעיני כל האנשים יהיה "יחדיו"? האמת היא שהפסוק הזה מצוטט גם בתפילה. שם הוא מצורף לעוד פסוק, שמבטיח הבטחה מעין העניין הזה. נוסח התפילה הוא כזה: "ונראהו בשובו אל נווהו ככתוב: כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון. ונאמר: ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר".

התחינה היא "ונראהו עין בעין". כדי להביא הוכחה לזה, מספיק היה להביא את הפסוק הראשון. אז לשם מה הובא גם הפסוק השני? ההסבר יכול להיות גלום בצמד המילים הכל כך יפה "עין בעין".

מהי ראייה של עין בעין? בפשטות - בהקשר הזה מדובר בראייה בלתי אמצעית. כשם שעין רואה את העין שמולה. ההבטחה היא לראיית א־לוהים ממש בעיניים, כלומר בעיני אדם. אך ברמה המדרשית, אפשר לומר כי ה"עין בעין" הזה הוא במשמעות של שפת הדיבור שלנו.

בסלנג, הביטוי "עין בעין" פירושו ראייה באופן זהה. "ראש הממשלה ושר הביטחון רואים עין בעין את המערכה ברצועת עזה" (דוגמה רעה, אני יודע. לא משנה). אבקש לטעון כי כך יש לקרוא את המונח הזה בהקשרו הנוכחי. ההבטחה היא ראיית עין בעין, כלומר - ראייה זהה. ראייה שווה.

אימתי נדע שבאה הגאולה? כשכולם, ממש כולם, יראו למול עיניהם את אותה התמונה בדיוק. ללא הבחנה נרטיבית וללא הבחנת פוזיציה. כאשר התמונה שממול תהיה זהה - אות הוא שמדובר בהתגלות גאולית.

כלומר, הנביא מבין שהגאולה המובטחת חייבת להיות טוטאלית, במידה כזו שהיא תנצח את הפוזיציה. כל עוד ניתן יהיה לפרש אותה כל אחד בדרכו - זו לא תהיה גאולה. בדיוק בגלל זה הובא גם הפסוק הנוסף, שאומר ממש את הדברים האלה: "ונגלה כבוד השם וראו כל בשר יחדיו, בדווקא יחדיו, כי פי ה' דיבר".

ראייה אינדיבידואלית של 70 פנים היא דבר מבורך, ובעיקר בלתי נמנע. היכולת לראות עין בעין, כלומר מתוך הסכמה מוחלטת באשר לתוכן שאותו רואים, היא כמעט בלתי מציאותית - ודווקא משום כך היא מגלמת בתוכה את החלום ואת התקווה לגאולה שלמה במהרה בימינו.

נחמו נחמו עמי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...