מעת לעת אנו נחשפים לכתבות, לדו"חות, למחקרים ולסקרים שכל מטרתם היא להשוות בין שני סוגי מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל - אוניברסיטאות מול מכללות. גם אם זו לא המטרה, התוצאה של פעולות אלו היא ניסיון להכריע היכן טוב יותר ללמוד, אילו בוגרים מצליחים יותר בשוק העבודה וכיוצא בזה.
יום אחד אתה קורא שבוגרי האוניברסיטאות מרוויחים יותר בתעשיית ההיי־טק, ויום אחר מתברר ששכרם של בוגרי המכללות אינו נופל מזה של בוגרי האוניברסיטאות, ובמקצועות מסוימים אף עולה עליהם. מי צודק? כולם. האם אנחנו כמוסדות להשכלה גבוהה בישראל מרוויחים מההשוואות הללו? קרוב לוודאי שלא. האם הסטודנטים מרוויחים? ודאי שלא.
בכל פעם שאני נחשף למסמך שעוסק בנושא אני שואל את עצמי, מי עומד מאחוריו? מה המטרות שלו? לעיתים נדמה שיש יד מכוונת שמנסה לערער על חשיבותן של המכללות האקדמיות, שהוקמו לפני יותר משני עשורים מתוך מטרה להנגיש את ההשכלה הגבוהה לכל החברה בישראל. עברו חלפו להן השנים, ו־55% מהסטודנטים לתואר ראשון לומדים במכללות. רבים מתוכם הם דור ראשון להשכלה גבוהה. לכן, אולי מאחורי הפרסומים עומדים דווקא נציגי המכללות, שמנסים להצדיק את קיומם ואינם מסתפקים בכך שהמספרים מדברים בעד עצמם.
איני מתנגד לבדיקות, להשוואות ולתוצאות שיוכלו לסייע לסטודנטים של המחר לקבל את ההחלטה הנכונה היכן ללמוד ובאיזה תחום לבחור. אולם אני כן מתנגד להכללות. מדוע מתייחסים לכל האוניברסיטאות כמקשה אחת ולמכללות כמקשה אחת? ההשוואה צריכה להיעשות בין פרמטרים זהים, היא אינה יכולה לערוך הכללה בין מוסדות מסוימים. השוואות יכולות להיעשות אך ורק בין מוסדות ובין תוכניות לימוד זהות, והתמונה תשתנה באופן דרמטי אם הבדיקות ייעשו וגם יוצגו באופן הזה. הדבר גם יאפשר לנו לבחון אילו מוסדות ותוכניות לימוד שומרים על סטנדרטים גבוהים של איכות הוראה.
היום, בפתיחת שנת הלימודים האקדמית, חשוב לי להעביר את המסר הבא: התחרות בין מוסדות אקדמיים קיימת מטבע הדברים, אולם ההשוואה בין אוניברסיטאות למכללות כשני גופים שמעומתים זה מול זה, פעמים רבות בעל כורחם, מחטיאה את המטרה. חשיבותם של שני סוגי המוסדות קריטית לחברה הישראלית. לא לחינם התפתחו המכללות הציבוריות בקצב מואץ, וכמובן אין צורך להסביר עד כמה חשוב המחקר באוניברסיטאות לצמיחת המדינה. שניהם נמצאים כאן כדי להישאר, כי ישראל זקוקה לכך, הם משלימים זה את זה. למכללות יש יתרונות על פני אוניברסיטאות ולהפך, וכמו שכבר אמרתי, בין כל מוסד ומוסד יש הבדלים ללא קשר להבחנה הדיכוטומית המוכרת.
הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית הדסה בירושלים