מהיי־טק להוראה: האתגר וההזדמנות | ישראל היום

מהיי־טק להוראה: האתגר וההזדמנות

מערכת החינוך תחת אש. פוליטיקאים, מנהלים, מורים וגננות - כולם תחת ביקורת מבפנים ומחוץ, המועצמת על ידי התקשורת והרשתות החברתיות. המעורבות הגדולה מובנת, המקטרגים חשים כנפגעי המערכת או במקרים גרועים יותר - כניצולי המערכת. רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, על מנת לשפר את פני הדברים, יש צורך בהצגה מאוזנת של העובדות אשר תאפשר שיפור והתמקדות בדרוש תיקון, בד בבד עם תמיכה ועידוד למבקשים להצטרף ולהגשים את המטרה.

במערכת החינוך נמצאים מורים רבים וטובים העושים עבודתם נאמנה מתוך תחושת שליחות. הוותיקים שבהם פורשים ובמקומם מצטרפים מורים חדשים, חלקם צעירים וחלקם בעלי ניסיון שההוראה היא עבורם קריירה שנייה. המורים הצעירים חשובים למערכת שכן הם יכולים לשרת בה לאורך שנים, להתפתח ולהפוך למורים מומחים, מנהלים ומובילים בעתיד. גם המורים, שזו להם קריירה שנייה ומרביתם מגיעים מתעשיית ההיי־טק, חשובים למערכת שכן הם מביאים עימם ניסיון חיים ומיומנויות רלוונטיות שאפשרו להם להצליח בתעשייה: הנעה פנימית, יצירתיות, יכולת למידה, שיפור עצמי ועוד. אלה ואלה פוגשים בתחילת דרכם אתגרים מורכבים, והם זקוקים להכוונה, להדרכה ולעידוד.

להירתם להנעת שינוי. תלמידי תיכון בראשל"צ // צילום ארכיון: יוסי זליגר

נדרש להבחין בין הקשיים המובנים במערכת החינוך לבין העיוותים והתקלות שנדרש לתקן. תלמידים חסרי מוטיבציה, המתמודדים עם מסתרי גיל ההתבגרות, הם קושי מובנה שכל מורה צריך להביא בחשבון ולקבל על עצמו באהבה. לעומת זה, משכורת שאינה משולמת במועדה היא תקלה שאסור שתקרה, ואם קרתה יש לתקנה במהירות. יש להשוות את תנאי ההעסקה של מורי חטיבות הביניים במסגרת "אופק חדש" לאלו של מורי החטיבה העליונה ב"עוז לתמורה", להכיר בשנות הוותק שלהם לצורך קביעת השכר ולהעלות את שכרם ההתחלתי. הבעיות אמיתיות ודורשות תיקון.

ב־2013 החל מהלך חיובי משמעותי, שבמסגרתו התעצבו תהליכי הכשרה וליווי לאנשי היי־טק לשעבר אשר הצטרפו למערכת החינוך (דוגמת כותב שורות אלה). למהלך זה שותפים משרד החינוך, המוסדות להכשרת מורים, חברות תעשייה וגופים מהמגזר השלישי, ובראשם קרן טראמפ המממנת תוכניות הכשרה ומובילה תהליכי שיפור מתמשכים בשיתוף פעולה עם משרד החינוך. ב־2016 זימן משרד החינוך ועדה מייעצת שתבחן את נושא גיוס אנשי ההיי־טק, ובהתאם להמלצותיה הוקמה מנהלת שתפקידה ללוות את המוסבים משלב הגיוס, דרך ההכשרה, ההשמה והקליטה, ועד להקמת רשת בוגרים פעילה. מהלכים אלה מעידים כי משרד החינוך מכיר ביכולתם של אנשי ההיי־טק לתרום לשיפור מערכת החינוך, ועושה מאמץ לשמר אותם ולאפשר להם להצליח.

מאמץ משותף זה יוצר הזדמנות לאנשי היי־טק, אשר מוצאים בחינוך ייעוד ואתגר, להתגייס, להפשיל שרוולים ולהירתם להנעת שינוי ושיפור הקיים. 

מערכת החינוך זקוקה לכוחות חדשים אשר יניעו את השינוי המיוחל ויכינו את התלמידים להתמודדות עם עתיד שונה מכל מה שידענו. אנשי ההיי־טק יכולים לקחת חלק משמעותי בשינוי. אתם, שמגיעים מתוך חזון, עם ראייה מפוכחת, בידיעה שיש הרבה בעיות שצריך לפתור, ואמונה שהכלים והניסיון שרכשתם בעבר יאפשרו לכם להיות סוכני שינוי משמעותיים, מוזמנים להצטרף.

* הכותב הוא מורה למתמטיקה ורכז מקצועי בחטיבת הביניים אור גרינברג בקריית טבעון, ובעבר איש היי־טק, זוכה מדליית בוגר הטכניון לשנת 2019

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר