החוק מאפשר העמדה לדין של כל המחבלים

ניתן לייחס לכלל מחבלי חמאס את העבירות שבוצעו בשבת השחורה - אונס, התעללות, רצח, חטיפה ועוד - גם אם חלק מהם לא היו שותפים פעילים בכלל המעשים

מחבל חמאס ב־7 באוקטובר, צילום: ללא קרדיט

בימים האחרונים, הועלו חששות בתקשורת הישראלית מכך שההתעכבות באיסוף הממצאים מהטבח ביישובי עוטף עזה תקשה את העמדתם לדין של מחבלי חמאס.

החשש המטריד מתבסס על כך שחלק גדול מגופות הקורבנות לא צולמו, חלק מהגופות נקברו ללא תיעוד, מאות ניצולים טרם נחקרו, הבתים בעוטף עזה לא תועדו ולא נחסמו לכניסה, הסרטונים שצילמו מחבלי חמאס נמחקים לאט־לאט מהאינטרנט וספק אם נשמרו, טרקטורים הורסים את הזירות שבהן בוצעו העבירות, וכן הלאה.

בבסיס הדברים, מדובר בחשש מוצדק: זהו כלל יסוד במשפט הפלילי שצריך להוכיח כל רכיב מרכיבי המעשה שאדם ביצע כדי לקבוע שהוא אשם בביצועו. לדוגמה, אם רוצים להעמיד אדם לדין בגין ביצוע רצח - צריך להוכיח שאותו האדם הביא למותו של אדם אחר, להוכיח את הדרך שבה הוא גרם למוות, וכן הלאה.

יתרה מכך: אם אדם ביצע מעשה פלילי במקום אחד, לכאורה לא ניתן לקשור אותו למעשה פלילי שמישהו אחר עשה במקום אחר, אף שהם בוצעו בסמיכות, ואפילו בהקשר מסוים. בענייננו, למשל, לכאורה אמור להיות קושי להעמיד לדין מחבל אחד שביצע פשעים בכפר עזה על פשעים שביצע מחבל אחר בנחל עוז. אך בבחינה מדוקדקת יותר, נראה כי גם ללא ממצאים עובדתיים כלפי כל אחד ואחד מהמחבלים שהשתתפו בטבח - ניתן יהיה להעמיד לדין את כלל המחבלים. לא רק זאת, אלא שניתן יהיה להעמיד לדין מחבלים שהשתתפו בטבח על כלל העבירות שבוצעו על ידי אנשי חמאס בטבח 7 באוקטובר.

זאת מכיוון שעל פי החוק הישראלי, מי שהשתתף בביצוע עבירה "תוך עשיית מעשים שונים לשם ביצוע" נחשב מבצע בצוותא. כלומר, אין הבדל אם כל המעשים נעשו ביחד, או אם חלק מהמעשים נעשו בידי אדם אחד וחלק בידי אחר.

בעצם הגדרת השותפים לפעילות העבריינית כמבצעים בצוותא, ניתן להתייחס לכל המעשים שנעשו בשבת השחורה כמקשה אחת, ולא להידרש באופן נקודתי לכל אחת מהפעולות הספציפיות של כל מחבל ומחבל.

כך, למעשה, ניתן לייחס לכלל מחבלי חמאס את כלל העבירות שבוצעו בשבת השחורה - אונס, התעללות, רצח, חטיפה ועוד - גם אם חלק ממחבלי חמאס לא היו שותפים פעילים בכלל המעשים. כמו כן, גם מי שביצע מעשים שלא מהווים עבירה פלילית כלל במסגרת הטבח יכול להיחשב כמבצע בצוותא, אם הוא נטל חלק בביצוע העבירות.

כך, לדוגמה, במקרה שבו כעשרה מחבלים תכננו להיכנס לישראל כדי לבצע פעילות טרור, ונכנסו יחד לישראל. חמישה מהם ירדו לכפר עזה ואנסו נשים, והחמישה הנוספים הגיעו למסיבת נובה ברעים ורצחו אזרחים. בשל העובדה שמדובר בתכנון מוקדם במסגרת מטרה משותפת - לביצוע עבירות יחדיו כחלק מתוכנית טרור כוללת - יהיה ניתן לייחס לכלל המחבלים את כלל העבירות, גם למחבל ש"רק" נהג ברכב.

זאת, משום שאין הבדל אם כל המעשים נעשו ביחד, או אם חלקם נעשו בידי מחבל אחד וחלקם בידי מחבל אחר. המחבלים היו מודעים לכך שהם נכנסים לשטחי ישראל כדי לבצע עבירות, וידעו כי הם פועלים יחדיו.

בעצם הגדרת השותפים לפעילות העבריינית כמבצעים בצוותא, ניתן להתייחס לכל המעשים שנעשו בשבת השחורה כמקשה אחת, ולא להידרש באופן נקודתי לכל אחת מהפעולות הספציפיות של כל מחבל ומחבל

לצד כל אלה, המדינה תוכל לייחס לכל מחבל, לפחות במידה מסוימת, את כל מעשי הטבח והזוועות שבוצעו בכלל עוטף עזה ואף בשדרות, בשל התכנון המשותף הכללי של החדירה לישראל.

לסיכום: נראה כי המשפט הפלילי יאפשר להעמיד לדין כל מחבל ומחבל שנתפס בעת השתתפות בטבח השבת השחורה על השתתפות בכמה מעשים פליליים, מתוך מאות מעשי הרצח, הזוועות, ההתעללות ויתר הפשעים הנוראיים שבוצעו בו, וכי לחששות שלפיהם אין ראיות מספקות לביצוע הפשעים - אין בסיס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר