מי מחליט על חופש הביטוי? | ישראל היום

מי מחליט על חופש הביטוי?

למה באמת מרגיז הקוד האתי את הלוחמים למען זכות הדיבור הסלקטיבית? • איך קשורה המתערטלת מהכותל לתקציבי משרד התרבות? • מתי העזתים יקבלו על עצמם אחריות? • ומה קרה לאחינועם ניני?

מרצים באוניברסיטאות מתנגדים לקוד האתי, שימנע מהם להשמיע הטפות פוליטיות בפני הסטודנטים. שמעתי אחד ממגלגלי העיניים הללו, מישהו מהמוסד הנפוח מחשיבות עצמית, שנקרא המכון לדמוקרטיה, מספר שזו בעצם חובתם של המרצים. באמת? יש לך את זה במביך יותר?

הנה, רק לא מזמן היתה לנו פרשת הרב לוינשטיין, עם השטויות שאמר על בנות דתיות שמשרתות בצה״ל. אני לא מסכים עם שום מילה שלו, אבל אם כבר מתעקשים על החופש של מרצים לומר את דעתם לתלמידיהם, אז 

גם לו מגיע את החופש הזה, ואני לא זוכר שמישהו מהמתחסדים יצא להגן על זכות הדיבור שלו.

לכל מגלגלי העיניים הצדקנים האלה, שמנסים לשכנע אותנו שכל מה שמעניין אותם זה החופש האקדמי, אפשר לומר רק שתי מילים - אתם בלופרים. לא שצריכים להיות מופתעים מהבחירות הסלקטיביות הצבועות שלהם, אבל כבר די נמאס שהם מוכנים להיהרג על זכותם לסתום את הפה לכל מי שחושב אחרת מהם, ובאותה עת מתחפשים לגיבורי על הלוחמים למען חופש הביטוי, או יותר נכון - חופש הבבל"ת.

הצבועים הללו אינם יכולים שלא להחזיר אותנו אל ההיסטוריה של העם היהודי, ואל מעשייה המובאת בכרך השלישי של כתבי רבי אלתר דרויאנוב, שעברה עריכה קלה. זהו סיפור מהמאה ה־18, מהתקופה שנאסר על יהודים לגור באזור מוסקבה, ויהודים רבים התנצרו כדי שיוכלו להמשיך לגור שם:

בתחילה נהגו רבים מן הכמרים ליתן דינר זהב לכל יהודי שבא אליהם להמיר את דתו.  נמצאו יהודים, שהיו מרמים ומחליפים שמותיהם ונוטלים דינרי זהב כמה פעמים, ואינם ממירים באמת את דתם, אלא נשארים יהודים. ראו הכמרים שכך עושים היהודים, וביטלו מנהגם, שלא יהיו המומרים המרמים נשכרים סתם כך.

באותו זמן נכנס יהודי זקן אצל כומר ואמר לו: "אדוני הכומר, להמיר את דתי באתי".

נסתכל בו הכומר והכירוֹ - זקן זה כבר הוציא מידו כמה דינרים - וכך אמר לו: "לחינם טרחת ובאת אלי. אותו מנהג כבר נתבטל".

יצא הזקן מביתו של הכומר וזעף: "תיפח רוחם של הרשעים. פרנסה נקייה וקלה היתה לנו, וגם אותה ביטלו".

שקיפות יתר

פחות מ־48 שעות אחרי ששרת התרבות אמרה שהיא מתנגדת למימון מופעי עירום במסגרת פסטיבל ישראל - והשליטים האמיתיים של המדינה, היועצים המשפטיים, טענו שאין לה סמכות לכך - הגיעה לרחבת הכותל בחורה צעירה והסתובבה בחופשיות, עירומה לגמרי. עכשיו, לפי הממונים על המשפט אצלנו, מגיע למתערטלת תקצוב על המופע שהיא עשתה ברחבת הכותל, אבל כיוון שאינה נראית כמי שמעודכנת איך דברים פועלים כאן, היא לא דרשה את הכסף. אחרת, לא רק שהיינו נדרשים לשלם לה, אלא גם מחויבים לצפות במופע.

מה שמביא אותנו אל הכרך השני של כתביו של רבי אלתר דרויאנוב, שם מובא הסיפור הבא על יהודי שהתנצר (מומר): 

מומר הלך לרחוץ בים. עמד בין הגלים והם טלטלו אותו. ועם כל טלטלה של הגלים, ניטלטל גם הצלב שהיה קשור בשרשרת ארוכה לצווארו. באותה שעה נזדמן לשם יהודי שהכיר את המומר. ניגש היהודי אל המומר ואמר לו: "עצתי לך, שמכאן ולהבא, בכל פעם שתבוא לרחוץ בים, תעשה אחת משתי אלה - או שתלבש מכנסי רחצה כדי שלא יראו שאתה נימול, שנולדת יהודי, או שתוריד את הצלב מעל צווארך".

יום העצמאות

לא היתה השבוע תחנת רדיו או טלוויזיה שלא ראיינה את תושבי עזה נטולי החשמל, שכמובן הטילו את האשמה על ישראל. ובשום כלי תקשורת, לא שאלו את השאלה הכי בסיסית: רציתם להיות עצמאיים, נכון? רציתם להשתחרר מהכיבוש הישראלי, נכון? אז הלכנו. מה לכל הרוחות אתם רוצים עכשיו מאיתנו? רציתם עצמאות? תסתדרו לבד. ביי.

העובדה שהפלשתינים רצו להתגרש מאיתנו, ואחרי שהסכמנו ועזבנו את הבית, הם דורשים שנחזור אבל בלי שירגישו, כלומר נספק להם חשמל, מים, עבודה ובשעות הפנאי נגרד להם בגב, בלי שיראו אותנו, מזכירה אגדה רומנית ידועה על זוג שהגיע לבית המשפט. 

אמר הבעל: "אני רוצה להתגרש".

שאל השופט: "מה קרה, אתם כבר לא זוג צעיר, יש לכם ילדים, למה אתה רוצה להתגרש?"

ענה הבעל: "לפני כמה ימים, באמצע הלילה, פרצה שריפה בבניין שלנו. התעוררתי ושמעתי את אשתי מעירה את הילדים ואומרת להם - 'תצאו החוצה מהר, אבל בשקט, שלא תעירו את אבא'". 

בואי כלה, אבל לא חובה

בימים אלה מעכלת אחינועם ניני את העובדה, שלמרות התבטאויות רבות מצידה, שערבו לאוזניים אנטי־ישראליות, ארגון BDS פעל להחרים גם אותה. איך הגיבה הזמרת בעלת החיוך הלא נגמר? קודם כל בהלם, אבל אחרי כמה ימים של התאוששות היא הפתיעה והצהירה שאין לה בעיה להופיע מול כל אחד, כולל ביישובים יהודיים ביהודה ושומרון.

עכשיו, אני מודה שקצת קשה להחליט אם מדובר בתרגיל של יחסי ציבור או בחזרה בתשובה, אחרי כל המילים הקשות שהטיחה נגד מפעל ההתנחלויות ו"הכיבוש". 

בכל מקרה, יש עוד דבר אחד שטעון בירור, לפני שניני תפרסם את לוח המופעים הקרובים שלה - האם יש בכלל מישהו מבין מאות אלפי תושבי יו"ש היהודים שמעוניין שהיא תגיע להופיע בפניו?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר