העולם הערבי הוכה בתדהמה במהלך סוף השבוע כשבכיר אנשי הדת בסעודיה, האימאם של המסגד הגדול במכה ונשיא מועצת האתרים המוקדשים במדינה, עבדול רחמן אל-סודייס, שיגר דרשה שהתפרשה ברחבי העולם המוסלמי כקריאה לנורמליזציה עם ישראל.
על פי דיווחים בכלי התקשורת בעולם הערבי, הדרשה עסקה בימין הראשונים של מוחמד במכה ומערכת היחסים שיצר עם בני דתות שונות, בעיקר יהודים. השורה התחתונה של הדרשה הייתה כי על המוסלמים לנהוג בסובלנות דתית, במיוחד בהקשר היהודי.
"עלינו לנקות ולטהר את האסלאם מאמונות טפלות ומפוקפקות שדבקו בו", אמר המטיף הדתי ביחס לשנאת בני דתות אחרות בקרב חלק מהזרמים הקיצוניים באסלאם. דבריו של סודייס אינם חסרי תקדים ובעבר התבטא בכלי תקשורת זרים בעד סובלנות וקבלת האחר, אך התזמון בו נאמרו וההתייחסות הברורה ליהודים גרמו לכלי תקשורת רבים להתייחס לדרשה כקריאה לנורמליזציה עם ישראל.
על אף שסעודיה דבקה בעמדתה כי תכונן יחסים עם ישראל רק לאחר הסכם בין הפלשתינים למדינה היהודית, בריאד ברכו על כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ואף סייעו לחזקו כשפתחו את המרחב האווירי הסעודי למטוסים ישראלים בדרכם לאיחוד האמירויות.
ברשתות החברתיות זכתה הדרשה לתשומת לב מיוחדת. אתר החדשות המרוקאי "מרוקו וורלד ניוז" פרסם שורה של התבטאויות ברשתות החברתיות במדינה בה גינו את דבריו של סודייס. "הוא מדבר כמו רב, לא כמו אימאם", כתב אחד הגולשים וגולש אחר כתב: "הציונים מצייצים שבחים על האימאם במכה".
על אף שדבריו של סודייס מבטאים, ככל הנראה, את התקרבות ושל השלטון בריאד לרעיון הנורמליזציה עם ישראל, איש הדת עצמו נודע בעבר באמירות אנטישמיות חמורות. בשנת 2002 קרא סודייס לכות ביהודים ואף כינה אותם "חלאת העולם...עכברושים...בני קופים וחזירים". בשל דברים אלו נאסרה כניסתו לארצות הברית וקנדה.