חמינאי. לא מתנייד על הקרקע בטהרן | צילום: אי.פי.אי

"מפקירים מיליונים עבור איש אחד": מה קורה באיראן כשחמינאי יוצא לחופש?

פעמיים בשנה המנהיג העליון של איראן עוזב את טהרן וטס למשהד • מטוסי קרב חגים באוויר, מערכת S-300 מובאת במיוחד כדי להגן עליו • בינתיים קצינים מלינים: מפקירים מיליונים עבור איש אחד

מדי שנה, באמצע מארס ובאמצע אוגוסט או ספטמבר, עלי חמינאי יוצא לחופשה. לא היה בכך אולי שום דבר ראוי לציון - ככלות הכל, גם למנהיג העליון של איראן מותר לנוח - אבל אופי החופשות האלה, ובעיקר האבטחה הגדולה במהלכן, לא ממש מתיישבים עם דמות "המנהיג של המדוכאים והעניים בעולם", כפי שמכונה חמינאי בתקשורת הממלכתית של הרפובליקה האסלאמית.

לא במקרה פרטי הנסיעות של חמינאי למשהד ולערים אחרות נשמרים בסוד, אולם צילומי לוויין, צילומים מהשטח ושיחות עם קצינים בצבא האיראני מאפשרים להרים מעליהם את מסך החשאיות. נודע כי בשנים האחרונות טס חמינאי למשהד במטוס היוקרתי הגדול ביותר שבבעלות הרפובליקה האסלאמית, איירבאס A340-313 - או מצטרף לטיסת פנים במטוס נוסעים רגיל. במקרה כזה, מצטרפים אליו 20 שומרי הראש שלו ושני עיתונאים שמטרתם לתעד את פשטותו ונגישותו של המנהיג, ואילו האיירבאס מוטס ריק למשהד ומחכה לנוסע רם הדרג.

כיצד מגיע חמינאי לנמל התעופה מהרבאד של טהרן? אף פעם לא באמצעי תחבורה קרקעיים. הוא תמיד מוטס לנמל שבמערב הבירה האיראנית באמצעות מסוק מסוג Bell 412. מסוק נוסף מאותו הדגם מטיס את שאר שומרי הראש. בנמל התעופה מועבר חמינאי למטוס נוסעים - או לטיסת VIP באיירבאס הממשלתי.

חמינאי לא נוסע בטהרן

עוד לפני שחמינאי נוחת במשהד, לעיר מוטסים 1,400 אנשי יחידת ואלי עמר של משמרות המהפכה, האחראית לאבטחתו. לרוב, גנרלים של משמרות המהפכה מגיעים ערב הביקור למשהד כדי לעמוד על איכות ההכנה.

אחד הפנטומים שהגנו על חמינאי ב־2019, צילום: ללא

עם הגיעו למשהד, שיירת מיניבוסים משוריינים מעבירה את המנהיג העליון לארמון מאלק עבד, מרחק 8 ק"מ מהנמל. במהלך הנסיעה מפטרלים בשמיים שני מטוסי קרב. בעבר השתייך הארמון לשאה האיראני, אולם לאחר המהפכה עבר לידי קרן שנוהלה בידי אייתוללה עבאס ואז־טבאסי, ידידו הקרוב של חמינאי, והפך למוזיאון. לא עבר זמן רב עד שהמוזיאון הפך למעון הקיט של המנהיג העליון.

"האפיל על השאה"

"חמינאי טוען שהשאה ניהל אורח חיים נוצץ, אבל סגנון החיים שלו מאפיל עליו", אומר למחבר שורות אלה ג'וואד (שם בדוי), קצין בצבא האיראני, שביקר בעבר בארמון לאחר חופשת חמינאי. "אחי הטייס הטיס מטוס אמריקני שרכש עוד השאה כדי להגן עליו. איזו צביעות".

משהד: מערכת יירוט בשכונת קאסם עבד, בקרבת הארמון, צילום: ללא

האבטחה סביב חמינאי במשהד מהודקת מאוד ורב־שכבתית. במעגל הראשון נמצאים אנשי ואלי עמר, היחידים שמורשים לשהות בשטח הארמון. המעגלים הבאים הם כבר שכבות של הגנה אווירית. במעגל השני נמצא חיל האוויר של משמרות המהפכה, שמתפעל מערכות הגנה אווירית לטווח קצר; בשלישי - כוח ההגנה האווירית של הצבא, המשתמש במערכות הגנה לטווח בינוני וארוך ובמקלעים נגד כלי טיס; והמעגל הרביעי הוא למעשה שכבת הגנה אווירית: מטוסי F-5E Tiger II וכן מטוסי פנטום (F-4) מפטרלים מעל משהד. אחת ממערכות ההגנה בעיר מוצבת בשטח האוניברסיטה העירונית. ואם לא די באלה, משנע הכוח האווירי של הצבא האיראני מערכת S-300 מטהרן למשהד.

דוד בארה"ב? לא כשיר

אבטחת חמינאי היא אחד הסיוטים הגדולים של טייסי חיל האוויר האיראני. הסיבה: פעילות המודיעין. בחיל האוויר מספרים כי בתוך היחידות אוספים קציני מודיעין מידע על הטייסים, ואם מתגלה ולו צל של חשד לעמדות פוליטיות לא נכונות כלפי המשטר, מעבירים דו"ח לרשויות במשמרות המהפכה. טייסים שנמצאו אמינים דיים נלקחים למתקן של משמרות המהפכה ונדרשים לשהות בו ללא טלפון או גישה לאינטרנט כל זמן שחמינאי נופש במשהד. "היה לנו טייס ביחידה, שדודו - לשעבר טייס פנטום בעצמו - גר בארה"ב", מספר למחבר הכתבה אמיר (שם בדוי), טייס ששירת בטייסת 91 בבנדר עבאס. "בגלל הזיקה המשפחתית, ומשום שמשפחתו אינה דתית, מעולם לא התירו לו לשבת במושב הקדמי, וקל וחומר לא לפטרל במשהד בעת ביקורי חמינאי. הם לא סמכו עליו".

"ההגנה נפגעת"

"מה שהרגיז אותי ואת עמיתיי כקצין וכטייס זה העלויות של מסעות חמינאי, במיוחד למשהד", מוסיף טייס הפנטום. "כדי לשמור על חייו, משתמשים במשאבים המוגבלים שלנו. במהלך שנות שירותי, לפחות למחצית מטייסת הפנטומים שלנו היתה יכולת מבצעית מלאה. כשמציבים ארבעה מהם במשהד, קטנה היכולת שלנו להגן על השמיים. נשארו שם רק שניים או שלושה מטוסים (בבסיס הטייסת).

"עכשיו הסיפור הוא עם מערכות S-300, שמשונעות מטהרן ומפחיתות הגנה על הבירה. כדי להציל אדם אחד, מסכנים מיליונים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...