מומחה לאיחוד האירופי: השר שיקלי עשה טעות כשהביע שמחה על ההצלחה של לה פן בצרפת

לדברי ד"ר אייל רובינסון, לה פן עומדת בראש מפלגת ימין קיצוני שמתנגדת למיעוטים • לכן, גם אם כרגע היא מפנה את המוקד לאסלאם בצרפת, בסופו של דבר מדובר בגורם שעלול לא להביע אהדה למיעוטים נוספים במדינה, כמו למשל היהודים החיים בה • בנוסף, הוא התייחס גם לעובדה שאביה היה אנטישמי מוצהר וגלוי, ולכן נשאלת השאלה - האם היא אנטישמית בארון?

לה פן . צילום: אי.פי.אי

ההתחזקות בבחירות בצרפת של הימין העמוק ואף הימין הקיצוני בהובלת מרין לה פן, מעוררת את השאלה כיצד התהליך הזה ישפיע על צרפת? על האיחוד האירופי וכמובן על מדינת ישראל ועל היהודים.

מרין לה פן חוגת עם תומכיה את ההישג בבחירות לאספה הלאומית בצרפת // רויטרס

השאלה המסקרנת הזו חשובה גם לציבור הישראלי והיהודי, כיוון שאביה של מרין לה פן, ומי שייסד את מפלגתה, ז'אן מרי לה פן, היה אנטישמי מוצהר וגלוי, ולכן עולה השאלה האם גם בתו היא אנטישמית בארון? או שהיא אכן עשתה שינוי רעיוני והסכנה של מפלגתה ליהודים קטנה יותר כיום?

את השאלה הזו הפננו לד"ר אייל רובינסון, מומחה לאיחוד האירופי מאוניברסיטת אריאל. ד"ר רובינסון ציין כבר בתחילת דבריו כי למרות ההישג הנוכחי של מרין לה פן, כדאי לחכות לתוצאות הסופיות של הבחירות. במקומות רבים בצרפת יתקיים בשבוע הבא סיבוב נוסף של הצבעה שיאפשר לראות את התמונה השלמה, ואז גם יתברר עד כמה צרפת נעה ימינה.

ד"ר אייל רובינסון (ארכיון), צילום: ISA

"צריך לציין שאנחנו כרגע לא רואים את התמונה השלמה, יש המשך של התהליך בשבוע הבא ובחלק הזה ייתכן שמפלגות שמתנגדות ללה פן יצופפו את השורות ויחליטו לתמוך במועמד השמאל או המרכז, שזה מתרגם לקולות רבים", אומר ד"ר רובינסון.

"למשל, השמאל יכול להחליט לתמוך במועמד של מקרון, או שהמפלגה של מקרון תתמוך במועמד שמאל. מצב כזה, יתכן שיאפשר לכוחות המתונים להגיע להישגים שיבלמו את ההתעצמות של מפלגת הימין הקיצונית בצרפת". עם זאת, לדבריו, כבר יש ניצחון תודעתי לימין הקיצוני במדינה, ניצחון משמעותי שהוא שיאו של תהליך שהחל בשנות ה90 ומתקדם עד היום במדינה.

מועמד "האיחוד הלאומי" לתפקיד ראש ממשל תצרפת, ז'ורדן בורדלה, מבציע בבחירות, צילום: רויטרס

עליית הימין הקיצוני היא תהליך של שנים רבות

"ראשית, כבר לתוצאות יש השפעה עצומה, למרות שעדיין לא כל התמונה ברורה. מדובר בכל מקרה בשיאו של תהליך ארוך. לשם המחשה, ב-2010 זכה הימין הקיצוני במדינה ב-13 אחוז מהקולות, וכעת הוא כבר עומד על 30 אחוז. מדובר כבר ביותר מהכפלה של כוח הימין הקיצוני, וזה מאד משמעותי".

ד"ר רובינסון, מסביר את ההקצנה של הבוחרים בצרפת בגלל בעיות הזהות שמחוללים המהגרים בצרפת וכן גם בכך שהם כוח עבודה זול שפוגע ביכולת של הצרפתי הממוצע להשתכר משכורת ראויה יותר.

מנהיגת "האיחוד הלאומי" מארין לה פן, צילום: איי.אף.פי

"כשהימין הצרפתי מתחזק כך לאורך תקופה כה ארוכה, עולה השאלה למה זה קורה ומי הם המצביעים שנעים ימינה. כאן לדעתי יש כמה תהליכים והסברים שהם הסיבות למציאות שנוצרת. הסיבה הראשונה היא משבר הזהות של צרפתים רבים. יש הגירה גדולה של מוסלמים שמאתגרת את הזהות של הצרפתי הפשוט, והמשבר הזה דוחף אותו לכיוון מפלגות שרוצות לשמר ולחזק את הזהות הלאומית".

"כמו כן, יש מצוקה גדולה בתחום הפרנסה של הצרפתי הזה, המהגרים עובדים בעבודות שלו ומסתפקים במשכורת פחותה, מצב שפוגע בצרפתי הפשוט באופן כלכלי. המצוקה הזו דוחפת צרפתים רבים לעבר מפלגות הימין הקיצוני ואנו רואים את התוצאות בשטח.

שוטרים צרפתים בפריז, צילום: צילום ארכיון: רויטרס

תהיה התעסקות יותר בנושאי פנים והתמיכה באוקראינה תפגע

שאלנו את ד"ר רובינסון, איזו השפעה יש על האיחוד האירופי עקב העלייה של מפלגות הימין הקיצוני שאינן אוהדות אותו, ואת המסגרת שהוא יוצר. כאן סבור המומחה שלמרות הפגיעה בנושאים מסוימים שבהם עוסק האיחוד האירופי, כמו המלחמה באוקראינה ומדיניות ההגירה, בשאר הדברים הנזק יהיה פחות יותר.

"קודם כל חשוב לציין כי כדי לחזק את האיחוד האירופי צריך קולות ממלכתיים ופרו אירופאים מבחינת אחדות היבשת. בתחום הזה האיחוד נחלש עקב עליית הימין העמוק והקיצוני, שמגלה פחות אהדה לאיחוד עצמו. אבל אנחנו רואים שכשהימין העמוק עולה לשלטון הוא ממתן את הקו נגד האיחוד ומשלים עם קיומו".

חיילים בחזית באוקראינה, צילום: רויטרס

"רואים זאת באיטליה, כשהמפלגה של ג'ורג'ה מלוני עלתה לשלטון והיא הפכה לראשת הממשלה. עיקר הפעילות של מלוני לא מתמקדת באיחוד עצמו, אלא בנושאי פנים כגון חוקי הגירה נוקשים יותר, תיעדוף של נושאי פנים והתנגדות לתמוך כלכלית במדינות מתפתחות. מעבר לכך, השינוי הכי בולט הוא ביחס למלחמה בין אוקראינה לרוסיה. כאן למפלגות הימין העמוק יש יחס יותר סובלני לרוסיה של פוטין ולמלחמה שלו, ולכן הן פחות תומכות בסיוע אירופי לאוקראינה".

"המצב הזה יכול אפילו להחריף יותר אם טראמפ יעלה שוב לשלטון בארצות הברית. במצב כזה אנחנו נראה קיצוץ דרמטי בתקציבים ותמיכה של האיחוד ושל ארה"ב באוקראינה, וזה דבר בעל השלכות משמעותיות ביותר" הוא מסביר.

הנשיא לשעבר טראמפ במהלך העימות הנשיאותי, צילום: GettyImages

יש לחכות ולא להביע שמחה על ההישג של לה פן

שאלנו את ד"ר רובינסון בהקשר לעמדותיה של מרין לה פן ביחס ליהודים. הסיבה לשאלה הזו היא העובדה שאביה של מרין לה פן, ז'אן מארי לה פן, מייסד מפלגת החזית הלאומית, החזיק בעמדות אנטישמיות גלויות לחלוטין. לכן עולה החשש כי בתו אנטישמית בארון, שפשוט למדה שאנטישמיות גלויה אינה דבר שמושך את המצביעים בצרפת.

ביחס לכך, מציין המומחה כי "לה פן האב הוא דמות ששייכת למאה הקודמת והוא לא רלוונטי כיום. מרין עצמה למדה איך להציג את עצמה כפוליטיקאית במאה שלנו, היא גרסה מרוככת של אביה, לכן היא לא תגיד שום דבר נגד יהודים, היא אפילו מזדהה עם הלחימה של ישראל באסלאם כי גם היא רוצה להלחם בו".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לפני הבחירות לאסיפה הלאומית, צילום: ללא

"עם זאת, צריך מאוד להיות זהירים ביחס לבת שלו. המפלגה שלה מייצגת התנגדות ואפילו שנאה למיעוטים. כיום השנאה הזו מפנית לאסלאם אבל שנאה למיעוטים כוללת בסופו של דבר גם את יהודי צרפת. מבחינה זו, אווירה לאומית יותר ופחות ליברלית בצרפת תהיה בעיה גם של היהודים, לכן גם ההתבטאות הבוקר של השר שיקלי בעד ההישג שלה ,והאמירה שלו שזו גם התחושה של ראש הממשלה, היא טעות".

שר התפוצות שיקלי (ארכיון), צילום: חיים טויטו

"היה צריך לחכות ולראות איך לה פן תתנהג בפועל. מעבר לזה, זו טעות להביע תמיכה במועמדים שמתמודדים בבחירות במדינות אחרות בעולם, המצב הזה עלול להתנקם מדינית בישראל. לכן לא כדאי לתמוך בגלוי בשום מועמד באירופה, כמו שלא כדאי לתמוך בדונלד טראמפ בבחירות בארצות הברית", הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר