אסון התעופה שהתרחש אתמול (שני) בנמל התעופה שרמטייבו שבמוסקבה, גבה את חייהם של 41 נוסעים שהיו על טיסת חברת אירופלוט.
כעת מתברר שהכתובת הייתה על הקיר - הדליקה הקטלנית שפרצה בזנבו של מטוס הסוחוי סופרג'ט-100 לא הייתה התאונה הראשונה בפרויקט השאפתני של יצרנית המטוסים הרוסית סוחוי.
טייס של חברת אירופלוט, חברת התעופה הגדולה ברוסיה, התראיין לפני כשנה לתקשורת הרוסית ושם הזהיר מפני הסכנה הגדולה: "איכות המטוסים מאוד ירודה, יש להם בעיות גדולות שעשויות לעלות בחיי אדם. מדובר במטוסים שדוחפים לאירופלוט ואין שום סיכוי שלא לקנות אותם, כיוון שמדובר בפרויקט של פוטין שנועד להתחרות באיירבס ובבואינג".
"המטוס עדיין לא מושלם וזה עשוי לגבות מחיר כבד", הוסיף אותו טייס. "המון טיסות מתבטלות בגלל תקלות רבות, ולעתים קרובות הסיכוי שהטיסה תצא ליעד הוא חצי-חצי. זה לא ריאלי שחברת תעופה בסדר גודל שכזה תחזיק מטוסים כאלה, שמועדים לתאונות. זו קטסטרופה", הדגיש.
אחרי האסון אתמול, התפרסם טור של טייס נוסף בחברה, גם הוא בעילום שם. במאמרו הוא פירט את הבעיות שקיימות בסוג הזה של המטוס. "בהתחלה חשבו שכמות הדלק הייתה גדולה וזה מה שגרם למטוס להתרסק, אבל זה לא נכון. מערכות המחשוב קרסו, והיו גם לא מעט תקלות נוספות", הוסיף הטייס. "הגלגלים האחוריים לא שרדו את הנחיתה וקרסו בנגיעה על הקרקע. את האמת נדע רק עוד הרבה זמן", סיכם.
בינתיים, ישנן כ-177 יחידות של המטוס המדובר מסוג סופרג'ט-100. מדובר במטוס צר גוף שמכיל קצת פחות ממאה נוסעים, וגם בחברות תעופה מקסיקניות וארמניות הוא חלק מצי המטוסים שהן מפעילות. בשנת 2012, באחת מטיסות המבחן שלו, התרסק המטוס באינדונזיה, וכל 45 הנוסעים שהיו על המטוס, שרובם היו עיתונאים ואנשי צוות, נספו.
יצרנית המטוסים הרוסית סוחוי, מוכרת בעיקר בעקבות מטוסי הקרב שהיא מייצרת ונחשבים בעולם לטובים יחסית. פרויקט מטוס הנוסעים של סוחוי, הסופרג'ט-100 החל בטיסת בכורה בשנת 2011, בסיוע של יצרניות וחברות תעופה רבות מרחבי העולם וביניהן בואינג ופאוורג'ט.