מפעילי המעונות מתריעים: מעונות ייסגרו וילדים ישארו ללא מסגרת

לטענת מפעילי מעונות היום, משרדי הממשלה "לא סופרים" את ילדי הגיל הרך • בארגונים המפעילים את המעונות מדווחים על מחסור חמור במטפלות ושיא של כל הזמנים במספר המטפלות החסרות • הם מתריעים כי אם לא יעלה שכר המטפלות, הדבר יביא לקריסה מוחלטת של הענף

מעונות היום (ארכיון). צילום: ללא קרדיט

שנת הלימודים במעונות היום לגילאי 0-3 רק נפתחה, ובארגונים המפעילים את המעונות מדווחים על מחסור חמור במטפלות ושיא של כל הזמנים במספר המטפלות החסרות. עשרות מעונות נסגרו כמה שבועות לפני שהתחדשה שנת הלימודים, והארגונים מתריעים כי אם לא יעלה שכר המטפלות, הדבר יביא לקריסה מוחלטת של הענף, הנותן מענה טיפולי חינוכי ל-100 אלף תינוקות ופעוטות בישראל.

מחאה נגד המחירים במעונות היום (ארכיון) // יוני ריקנר

נזכיר כי במסגרת מו"מ שנערך בעבר בין הממשלה לארגונים המפעילים את מעונות היום, הובטח ששכר המטפלות במעונות היום המפוקחים יושווה לשכר הסייעות בגני הילדים, אשר שופר באלפי שקלים - דבר שלא קרה. שרי החינוך והאוצר ניסו למצוא פתרון ביניים והכריזו אשתקד על מענק התמדה למטפלות בסך של 8,300 שקלים אשר ישולם בארבע פעימות לאורך שנת הלימודים החולפת.

עם זאת, המענק שולם בכל פעם באיחור. הפעימה השלישית שולמה רק עכשיו, בתחילת ספטמבר. כתוצאה מהתנהלות משרדי הממשלה המטפלות פשוט נוטשות את הענף ועוברות לעבוד ברשויות המקומיות, הסייעות בגנים, שם הן מקבלות משכורת גבוהה יותר לעומת משכורת ממוצעת של כ-6,000 שקלים במעונות.

מעונות היום (אילוסטרציה), צילום: מישל דוט קום

על פי הערכות גורמים בפורום המעונות המפוקחים, בענף המעונות יש כיום מחסור של יותר מ-3,500 מטפלות, כיתות ברחבי הארץ נסגרו ובמקומות מסוימים המחסור הביא לסגירת מעונות שלמים. הנפגעים הישירים הם ההורים וליתר דיוק, האמהות, שלא יכולות לצאת לעבודה כיוון שאין מסגרת חינוכית עבור ילדיהן. המפעילים מתריעים על סכנה ממשית לסגירת מעונות נוספים מיד אחרי החגים בשל המחסור בכוח אדם.

מזי אסא, שמנהלת מעון יום בראש העין ומלווה מעון נוסף בפתח-תקווה, מספרת כי "למרות הביקוש העצום למעונות היום, המחסור החמור במטפלות הגיע בימים האלה לשיא. התנאים שנותנת המדינה למטפלות אינם הולמים את העבודה היומיומית הקשה שהן משקיעות, וזאת למרות שהמדינה כבר הבטיחה שתשפר את התנאים. במעון שלי כבר נאלצנו לצמצם את מספר הילדים תוך שההורים נשארים ללא פתרון או מסגרת אחרת, ובמעון נוסף שאני מלווה נסגרו כבר 2 כיתות מתוך 4, הכל בגלל מחסור במטפלות".

מעונות יום (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

"אולי כדאי להזכיר למי ששכח שבמעונות היום המפוקחים בארץ מתחנכים כ-100,000 ילדים, כאשר קיומם של המעונות גם מאפשר להורים לצאת לשוק העבודה. אסור לקחת את החינוך לגיל הרך כמובן מאליו. מדינת ישראל חייבת לטפל בנושא, לפני שיהיה מאוחר מדי ומעונות נוספים ייסגרו".

מחאת המטפלות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון



אביטל הדסה, שמנהלת מעון יום בלוד מזה כארבע שנים, מספרת כי "הפעוטות מקבלים במעונות היום חינוך איכותי, טיפול צמוד, תשומת לב ומענה אישי לצרכיהם – וזוכים בכלים שמסייעים להתפתחותם התקינה ולבניית כישורי יסוד להמשך חייהם הבוגרים. עם זאת, התנאים שמקצה המדינה למטפלות, בעיקר תנאי השכר, אינם מבטאים את ההשקעה הרבה של המטפלות בילדים ואת הדרישות הרבות מהמקצוע התובעני".

חינוך לגיל הרך בישראל (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

לדבריה, "יש קושי אדיר בהשגת כוח אדם, השחיקה בתחום גבוהה, ואנו נמצאים במירוץ מתמיד אחרי מטפלות. בשנה שעברה נאלצתי לסגור קבוצה בגלל מחסור במטפלות למרות ביקוש אדיר ורשימת המתנה ארוכה, אבל פשוט אין לנו ברירה. אם המדינה לא תבין שהיא חייבת לשפר באופן מיידי את שכר המטפלות כפי שהתחייבה, מעונות היום, ההורים לפעוטות והמדינה – כולנו נמצא עצמנו בבעיה חריפה הרבה יותר. זה הזמן, לפני שיהיה מאוחר מדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר