בשווי 170 מיליון שקלים: זו התוכנית לעידוד העלייה והקליטה לישראל

מאז פרוץ המלחמה הגיעו לארץ יותר מ-6,000 עולים חדשים, אלף מתוכם עלו כדי להתגייס לצה"ל • משרד העלייה והקליטה השיק את תוכנית "ואף על פי כן" שנועדה לסייע להם להתאקלם בארץ • בין עיקרי התוכנית: סיוע מוגבר במימון שכר דירה ביישובי הפריפריה, ייעוץ תעסוקתי וליווי הדוק למשך שנתיים מההגעה לארץ • יו"ר הסוכנות היהודית: "לפני 7 באוקטובר היינו על סף קרע חברתי נורא, על כולנו מוטלת האחריות לרפא את הפצעים"

מאות עולים חדשים נחתו הבוקר בישראל בטיסות מאוקראינה ומאתיופיה (ארכיון) // מיכאל דמנשן/לע״מ

משרד העלייה והקליטה הציג היום (חמישי) את תוכנית "ואף על פי כן" לעידוד העלייה והקליטה לישראל, דווקא בצל המלחמה. עלות התוכנית לשנים 2024 ו-2025 נאמדת ב-170 מיליון שקלים, שמתוספת לתקציב השוטף של המשרד.

התוכנית שמה דגש על חיזוק הנגב, הגליל ויהודה ושומרון, באמצעות סיוע מוגבר בשכר דירה לעולים שיבחרו להתיישב באזורים הללו. האתגר הגדול יהיה לעודד את העולים להתיישב בפריפרייה הגאוגרפית, בפרט בתקופת המלחמה וכאשר יש בישראל 125 אלף אזרחים אשר מפונים מבתיהם בצפון ובדרום.

האתגר יהיה ליישב את העולים החדשים בנגב, בצפון וביו"ש, כאשר יש יתר מ-125 אלף ישראלים אשר פונו מבתיהם באזורים הללו, צילום: דודו גרינשפן

במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ויו"ר הסוכנות היהודית, דורון אלמוג, הוצגה התוכנית אשר תאושר בישיבת הממשלה הבאה. מהנתונים של הסוכנות היהודית העולמית עולה כי מאז טבח 7 באוקטובר עלו לישראל יותר מ-6,000  עולים חדשים, רובם ממדינות המערב ובגילאי 25-18. מתוך הצעירים שעלו ארצה, 1,000 מהם בחרו לעלות לישראל כדי להתגייס לצה"ל. כמו כן, מאז החלה המלחמה נפלו 13 חיילים שהוגדרו כעולים חדשים, ונפצעו עשרות.

במסגרת פיתוח התוכנית הוחלט במשרד העלייה והקליטה לההדגיש את ההכרח בקליטה מיטבית של העולים. ההחלטה נובעת מההבנה כי עולים חדשים שאינם מוצאים תעסוקה ואינם מצליחים להשתלב בחברה הישראלית, חוזרים לארץ המקור שלהם. הנתונים מראים כי רבים מהעולים החדשים בשנים האחרונות חזרו למדינות המוצא. זאת ועוד, התוכנית כוללת כאמור סיוע מוגבר לתקופה של שנתיים בשכר הדירה בפריפריה, בסכום של כ-2,000 ש"ח בחודש. מדובר בהעלאת הסיוע הנוכחי, שבגובה כמה מאות שקלים, וכן יצירת ליווי ומתן מעטפת צמודה לכל עולה החל מרגע פתיחת תיק העלייה ועד כשנתיים לאחר ההגעה לארץ, לרבות סיוע בהשמה ומציאת תעסוקה. נוסף על כך, כוללת התוכנית מתן מעטפת לימודית מלאה לסטודנטים עולים שתכיל מתן מלגות, לרבות לימודי שנה ראשונה בשפת האם, וכן סיוע במימון שכר הדירה.

שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר, צילום: אורן בן חקון

שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר, תולה את הביקוש הגבוה לעלייה לארץ מצד יהודים ברחבי העולם לא באנטישמיות הגואה בניכר אלא, לאור תחושת הסולידריות. "יהדות התפוצות מביעה סולידריות עמוקה מרגעיה הראשונים של המלחמה, סולידריות הבאה לידי ביטוי בעיקר בתנועת עלייה. היו שחשבו להפריד בינינו. הם הדיבוק אותנו חזק או אולי בעצם רק הזכירו לנו שאנו מקשה אחת זהב. היו שחשבו לעקור אותנו מארצנו והם יראו עלייה".

כמו כן, יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף (במי"ל) דורון אלמוג, אמר כי "העלייה לישראל, דווקא בימים אלו, היא אבן יסוד בשיקומה של המדינה שחווה את המשבר הקשה ביותר בתולדותיה. לפני 7 באוקטובר היינו על סף קרע חברתי נורא, על כולנו מוטלת האחריות לרפא את הפצעים. הסוכנות היהודית תוסיף תעודד עלייה מכל רחבי העולם יחד עם שותפיה".

יו"ר הסוכנות היהודית, דורוון אלמוג, במרכז לעולים חדשים באשקלון (ארכיון), צילום: גיא יחיאלי בעבור הסוכנות היהודית

כאמור, האתגר הגדול במסגרת מימוש התוכנית יהיה לעודד את העולים החדשים להתיישב בנגב ובגליל ונשאלת השאלה אם המדינה תדע לתת את המענה הנדרש דווקא בתקופה זו של מלחמה וככל שהאירועים בצפון הולכים ומסלימים ומתרחבים לאזורים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר