בעקבות ניגוד עניינים: בית המשפט העליון אישר ביטול מכרז תחבורה ציבורית ברמת הגולן

השופט עופר גרוסקופף קבע כי בעקבות קשרי עבודה הדוקים של חברת אלקטרה אפיקים בע"מ עם היועץ החיצוני של המכרז - הוא יבוטל • באלקטרה טענו כי לא היה נכון לעשות זאת - מאחר והקשר היה ידוע מראש • ההחלטה צפויה להוביל לעיכוב בשיפור שירות התחבורה הציבורית באזור

אוטובוס של אלקטרה אפיקים. צילום: צילום: יהושע יוסף

בית המשפט העליון דחה אתמול (ראשון) שני ערעורים על פסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז, שהורה על ביטול מכרז למתן שירותי תחבורה ציבורית באשכול רמת הגולן. הביטול נבע מניגוד עניינים מהותי של יועץ חיצוני ששימש במכרז, עו"ד רונן משה, עקב קשרי עבודה הדוקים בינו לבין החברה הזוכה במכרז, אלקטרה אפיקים בע"מ.

בית המשפט העליון, צילום: אוליבייה פיטוסי

השופט עופר גרוסקופף, בהסכמת ממלא מקום הנשיא יצחק עמית והשופטת גילה כנפי-שטייניץ, קבע כי הפגם שנפל במכרז הוא מהותי ונוגע להליך כולו, ולא רק להצעה הזוכה.

אלקטרה אפיקים, הזוכה המקורית במכרז, טענה כי לא היה מקום לבטל את המכרז כולו. החברה הדגישה כי גילתה מראש את קשריה עם עו"ד משה בהתאם לתנאי המכרז, וכי ניתן להסתפק בהחזרת הדיון לוועדת המכרזים. ההחלטה צפויה להוביל לעיכוב בשיפור שירותי התחבורה הציבורית באשכול רמת הגולן. המועצה האזורית גולן, עורכת המכרז, הצטרפה לעמדת אלקטרה אפיקים, וטענה כי ביטול המכרז יפגע בשירותי התחבורה באזור ויגרום לעיכוב משמעותי בשיפור השירות לתושבים.

חברת מאיה תור בע"מ, שהגישה את העתירה המקורית לביטול המכרז, תמכה בהחלטת בית המשפט המחוזי. היא טענה כי ניגוד העניינים של עו"ד משה היה מהותי ונגע למכרז כולו, ולא רק להצעה של אלקטרה אפיקים.

בסופרבוס טענו כי יש להכריז עליה כזוכה במכרז במקום אפיקים, צילום: סופרבוס

השופט גרוסקופף קבע כי הפגם שנפל במכרז הוא חמור ומשפיע על כל שלביו, ודחה את האפשרות להחזיר את הדיון לוועדה. "קשה לראות כיצד ניתן בדיעבד, לאחר שהמכרז התנהל, ואפיקים הוכרזה כזוכה, לתקן את הפגם באופן שישמר את האמון הציבורי בתקינות ההליך, ויבטיח שמירה על עקרון השוויון בין המציעים".

סופרבוס, שהוכרזה ככשיר שני במכרז, טענה כי יש להכריז עליה כזוכה במקום אלקטרה אפיקים, מבלי לבטל את המכרז כולו. לדברי השופט אין לדרישה זו הצדקה. זאת משום שהחברה לא פעלה נגד זכיית אלקטרה אפיקים במכרז ולא הגישה את העתירה המקורית. בסיכום פסק הדין. לדברי השופט גרוסקופף, "לאור האמור לעיל, לא מצאתי כי יש מקום להתערב בקביעתו של בית המשפט קמא לפיה יש להורות ביטול המכרז".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר