מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דו"ח העוסק בהפעלת המוניות בארץ. מדו"ח המבקר עלה כי למשרד התחבורה אין הוראת מנהל לביצוע מעקב אחר בעלי רישיון מונית, במטרה לבדוק שהם ממשיכים לעמוד בתנאים לקבלת הרישיון.
כתוצאה מכך בעל רישיון ימשיך להחזיק בו אפילו הורשע בעבירה שהייתה עלולה לפסול אותו מלקבל רישיון. כמו כן הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אינה מפקחת על נושא שכירת רישיון ובנוסף שוכרי רישיון מונית אינם עוברים את ההכשרה לנהיגה במונית. יתרה מכך, המערכת הממוחשבת להנפקת הרישיונות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מאפשרת הנפקת רישיון ללא אימות תשלום האגרה.
מבדיקת המבקר את התלונות נגד נהגי מוניות עולה כי מספר התלונות ב-2022-2023 עלה לעומת 2019-2021, למרות שמספר הרישיונות להפעלת מונית נותר דומה. כמו כן רק ב-2,346 מ-6,641 תלונות צוינו פרטים המאפשרים לזהות את המונית ורק 1,374 מתלוננים הגיעו להעיד כנדרש בחוק ונראה שחובת מתן עדות פרונטלית מרתיעה מתלוננים.
בעבירת שעולות בכדי חשד לפלילים, התקבלו ב-2023 2,041 תלונות אך רק 278 מתלוננים הגיעו להעיד. במקביל מפקחי משרד התחבורה העבירו 400 תלונות לחקירה, אך מכלל כל התלונות הוגשו 152 כתבי אישום בלבד.
בדיקת המבקר העלתה גם ליקויים בעבודתה של ועדת המחירים לתעריפי המוניות. לא נערך מסכם למודל הכלכלי בבסיס התעריפים והמסמכים להבנת המודל לא חשופים לציבור. בנוסף חרף המעבר לרכבים היברידיים, המודל לתעריפי הנסיעה נותר מבוסס על רכב המונע בסולר. כמו כן למרות שההמלצה היא לעדכן את המחירים אחת לשנה עד חמש שנים, עברו שבע שנים ממועד הכנת תעריפי הנסיעה הקודם.
אין תעריפים מיוחדים
בתחום תעריפי נסיעה מיוחדים ליעדים מרכזיים התברר שבישראל בניגוד לעולם, לא נקבעו תעריפים מיוחדים ליעדים מרכזיים, לרבות עבור נסיעה לנתב"ג. תעריף ייעודי לנתב"ג עשוי להפיג חששות לגבי עלות הנסיעה מצד תיירים וישראלים רבים.
כמו כן בסוף 2022 עדיין היו מרבית המוניות (67%) מונעות בסולר, הגורם לזיהום אוויר גבוה, אך המעבר לשימוש במוניות חשמליות לא קודם כאשר גם החלטת הממשלה לפיה מ2023 לא יינתן רישיון למונית מיוחדת שאיננה רכב נקי, לא קודמה. בנוסף מדיניות מס הקנייה, אינה מעניקה תמריץ לקניית מוניות נקיות יותר. למעשה בישראל לא קודמה חקיקה שתכליתה תמיכה במעבר למוניות מאופסות פליטה.
בתחום מוניות השירות, מספר מוניות השירות צנח ב-93% מ-2017 ל-2023. בנוסף במסגרת הרפורמה בענף מוניות השירות נבחרו זוכים להפעלת מוניות שירות בעשרה אשכולות גיאוגרפיים, אך בשישה אשכולות לא החלה כל פעילות ובארבעה החלה פעילות חלקית. כל האשכולות הפעילים הם בתל אביב והמרכז. עוד נמצא ש-165 מוניות שירות שאין להן רישיון מתאים עברו מבחן רישוי ואין כלי בקרה ממוחשב שמוודא שלמוניות השירות יש רישיון בהתאם להוראות.
בתחום פעילות המוניות המיוחדות בנתב"ג, בעקבות כישלון למציאת מפעיל מוניות פעלו המוניות בנתב"ג במשך שש שנים (יוני 2017 - אוגוסט 2023) במתכונת של "שוק פתוח", כשההיעדר במפעיל רשמי תורם לעלייה בפעילות מוניות לא מורשות ולירידה באיכות השירות.
כמו כן רשות שדות התעופה אינה ממצה את אמצעי האכיפה שלה נגד עבירות נהגי מונית וחסרות לה סמכויות אכיפה בחלק מהעבירות האלו. למרות זאת עד לסוף 2023 משרד התחבורה לא פרסם מכרז עבור קווי מוניות השירות בנתב"ג ולא הסדיר לציבור בשעות שבהן לא פועלת התחבורה הסדירה חלופה בעלות הנמוכה מעלות הנסיעה במונית מיוחדת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו