התצפיתניות ממוצבי עוטף עזה מעידות: "שנתיים ישבנו והיינו בטוחות שמקשיבים לנו - לא עשו כלום"

התצפיתנית עמית ירושלמי ששירתה במוצב נחל עוז והשתחררה חודש לפני השבת השחורה תיארה את העלייה בתדירות האימונים של חמאס ואת התגברות השיירות על הגדר • היא התייחסה ליחס מדרג מקבלי ההחלטות בצמרת הביטחון: "כשהיו ביקורים בבסיס הם באו לראות את גולני, לא נכנסו לחמ"ל, אפילו לא הודו לנו ששמרנו עליהם" • אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל, ציין שמחכה לתשובת בג"ץ בנוגע לעתירה להקמת וועדת חקירה ממלכתית

עמית ירושלמי, תצפיתנית ממוצב נחל עוז, בוועדת החקירה האזרחית: "הייתה מצלמה שהייתי אחראית עליה שלא עבדה חצי שנה, היינו בטוחות שמקשיבים לנו - בפועל לא עשו כלום" // ועדת החקירה האזרחית

ועדת החקירה האזרחית לבדיקת אירועי 7 באוקטובר התכנסה היום (שלישי) לקבלת עדויות מהתצפיתניות במוצבי קו הגבול. בפתח הוועדה, נאם אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנרצחה בבסיס נחל עוז בשבת השחורה.

אשל פתח את דבריו ואמר: "זה בוקר מאוד מיוחד וכואב לי באופן אישי כאבא של רוני, כי הבוקר יישמעו פה עדויות של תצפיתניות, עדויות שמתקשרות בקשר ישיר למה שיקרה עוד יומיים: 19 בספטמבר 2024, הרגע שבו ממשלת ישראל תשיב על העתירה שלנו לבג"ץ ותפרסם את עמדתה באשר לדרישתנו להקמת ועדת חקירה ממלכתית".

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנרצחה בבסיס נחל עוז בשבעה באוקטובר, צילום: ועדת החקירה האזרחית

עוד הוסיף אשל: "מכאן אני פונה לאזרחי מדינת ישראל. האזינו לעדויות של הבנות היקרות ותגידו אתם: האם זה לא מובן מאליו שחייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי שהעדויות הללו ישמעו בפניהם?". אחריו עלתה לנאום התצפיתנית עמית ירושלמי, ששירתה בבסיס נחל עוז והשתחררה כחודש לפני מאורעות 7 באוקטובר.

התצפיתנית עמית ירושלמי בוועדת החקירה האזרחית: "חשבתי שהקשיבו לנו, לא עשו עם זה כלום", צילום: ועדת החקירה האזרחית

בעדותה מספרת ירושלמי כי ראתה אימונים רבים, בתחילה היה מדובר באימון חודשי, לאחר מכן גברה התדירות - פעמיים בחודש, פעם בשבוע "ולאט לאט גם כמה פעמים בשבוע, וגם כמה פעמים ביום". היא מספרת שהבחינה בשעות התצפית הממושכות גם בשינויים במיקומי האימונים, "היו פעמים שהאימון לא התקיים במתחם אימונים, שזה גם היה חשוד".

חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז (ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה), צילום: דובר צה"ל

"ראיתי התגברות של הפרות סדר על הגדר. בתקופה האחרונה היו הפרות סדר משוגעות, ונוסך על כך הייתה גם את שיירת הטנדרים", אמרה עמית. לדבריה, בספירתה האחרונה ראתה את שיירת הטנדרים, שמנתה שלושים כלי רכב ועליהם מחבלים חמושים שנשאו מצלמות ודגלי חמאס, עוברת לאורך הגבול מנתיב העשרה ועד לכרם שלום שלוש פעמים ביום. 

הפרות סדר בגבול עזה, צילום: רשתות ערביות

על ההנחיות לתצפיתניות במקרה של פשיטה על המוצב אמרה עמית: "לא הייתה הנחיה מה עושים במקרה של פשיטה. היינו אמורות להמשיך לשבת מול המסך בחמ"ל". היא אמרה בתסכול לחברי הוועדה: "שנתיים ישבנו שם, והיינו בטוחות שמקשיבים לנו ועושים משהו עם המידע שלנו. לאור התוצאה אני מבינה שלא עשו עם זה כלום. כשהיו בבסיס ביקורים של מפקדים, של רמטכ"ל, של שר הביטחון, הם באו לראות את גולני. הם לא נכנסו לחמ"ל, אפילו לא נכנסו כדי להגיד תודה ששמרנו עליהם בזמן הביקור שלהם".

גנץ מסייר בבארי, כפר עזה ובקיבוץ מפלסים, צילום: רענן כהן

כך, מצביעה עמית ירושלמי על הפער בתפיסה של הדרג הביטחוני הבכיר בין הלוחמים לתצפיתניות שיתכן וגם השפיע על האופן נשקלו אמירותיהן לאחר שעות צפייה ממושכות. במענה לשאלת חבר הוועדה רפי בן שטרית על איזה שר מדובר, עמית ענתה: "בני גנץ, שר הביטחון דאז."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר