עשרות אלפים חזרו לביתם: נתוני המפונים נחשפים

דוח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת, על פי בקשתה של ח"כ דבי ביטון, שופך אור על מצב התושבים הישראלים שפונו מבתיהם במלחמה • כ-22,800 תושבים עדיין שוהים ב-420 מלונות ברחבי הארץ • עשרות אלפים מצאו פתרונות ביניים או שהחליטו לחזור לבתיהם, למרות החשש לביטחונם • ביטון: "התנהלות הממשלה לא מתקבלת על הדעת"

מחאת מפוני הצפון ליד צומת עמיעד. צילום: אייל מרגולין - ג'יני

כ־143 אלף תושבי ישראל היו זכאים לפינוי מביתם לאחר המתקפה של ארגון הטרור חמאס בדרום ושל חיזבאללה בצפון – זאת נכון לסוף יוני 2024. מתוכם כ־68,500 נשים, גברים וילדים הם מיישובי הצפון וכ־74,500 מיישובי הדרום.

המפונים מחולקים לכאלה ששוהים במלונות, שוהים בקהילה (מי שבחרו, למשל, לשכור דירה באזור המרכז), ומי שנשארו בבתיהם או שבו אליהם במרוצת הזמן. כך עולה מנתונים שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בעקבות בקשה של ח"כ דבי ביטון (יש עתיד).

הנתונים משקפים את אוזלת היד של הממשלה לאור המצב הביטחוני הרעוע שהפך יישובים רבים בצפון לערי רפאים. על פי הנתונים, מתוך כ־130 אלף מפונים נכון לסוף יוני 2024 מספר המפונים ששהו במלונות היה כ־22,800 (כ־18% מכלל המפונים), מתוכם כ־17,600 מיישובי הצפון וכ־5,200 מיישובי הדרום. לצד זה, כ־51 אלף מתושבי יישובי הצפון וכ־70 אלף מפונים ביישובי הדרום שוהים בקהילה, בפתרונות ביניים או שבו לביתם.

שריפה בפאתי קריית שמונה (ארכיון), צילום: אייל מרגולין ג'יני

עוד עולה כי יש הבדל בהתפלגות מפונים מאזורים שונים בין בתי מלון לבין הקהילה. ככלל, שיעור השוהים במלונות גבוה יותר בקרב מפונים מרשויות בצפון, זאת משום שקהילות שלמות מעוטף עזה עברו להתגורר יחד בשכונות ובאזורים מסוימים.

המדינה משלמת פעמיים

בתחילת חודש יוני אמרה השרה מירי רגב בראיון ל"רדיו קול חי": "הממשלה עשתה השנה דברים מדהימים... כל כך הרבה תושבים במלונות במימון המדינה, שמה תקציבים לשיקום הצפון והדרום... ורכבת מאילת לקריית שמונה". דבריה עוררו עליה זעם רב לאור המצב העגום של התושבים במלונות, שרבים מהם מרגישים גולים בארצם כבר תשעה חודשים.

23,800 המפונים מהדרום ומהצפון מתארחים ב־420 מלונות שפזורים בכ־100 רשויות מקומיות. העיר שבין תושביה הכי הרבה מפונים השוהים במלונות היא קריית שמונה: כ־7,100 מבוגרים ועוד 2,600 ילדים, שמהווים כ־40% מאוכלוסיית העיר, עדיין נמצאים בבתי מלון.

מציאות החיים הקשה בבתי המלון גרמה לכך שתושבים רבים מאסו בפתרונות ביניים והחליטו, למרות ירי טילים שנמשך, לחזור לבתיהם. לפי האומדנים, יותר מ־43 אלף מפונים מהדרום (מתוך כ־74,500 זכאים לפינוי) חזרו לבתיהם וכ־11 אלף מפונים מהצפון (מתוך כ־68,500 מהזכאים לפינוי) שבו או נשארו בבתיהם.

כאמור, בין הפתרונות המוצעים למפונים על ידי הממשלה יש מתקני קליטה שונים, כולל מלונות. לחלופין, מפונים שאינם שוהים במתקני הקליטה, ובהם מי שמצאו פתרונות דיור חלופיים בקהילה, זכאים למענק אכלוס של אלפי שקלים בחודש.

מטה המאבק

לאחרונה התקבלו תלונות מבתי המלון כי יש מי שמנצלים את המצב ומצהירים כי אינם ישנים בבית המלון ומקבלים מענק אכלוס לכיסם, אך בפועל מצטרפים ללינה אצל בני משפחה במלונות - כך שהמדינה משלמת פעמיים, וגם בתי המלון לא מקבלים את התשלום המגיע להם עבור התושבים שישנים במלונות.

"פצצת זמן מתקתקת"

מהדוח עולה כי גם ביישובים שלא נכללו בתוכניות הפינוי חלק מהתושבים החליטו להתפנות עצמאית, או בהכוונה של הרשויות המקומיות שלהם. המתפנים עצמאית אינם זכאים להשתתפות של המדינה. לפי הערכות, כמה עשרות אלפי תושבים בצפון התפנו עצמאית במהלך המלחמה.

"מחקר הכנסת מציג תמונת מצב מדאיגה על המפונים מאזורי קו העימות בצפון ובדרום בעקבות מלחמת חרבות ברזל", הגיבה ח"כ ביטון, יו"ר השדולה למען מפוני 7 באוקטובר, על ממצאי הדוח. "כחברת הכנסת היחידה שהיתה מפונה במשך חמישה חודשים עם המפונים מצפון ומדרום, אני חשה את כאבם יום־יום. התנהלות הממשלה בנושא לא מתקבלת על הדעת. החלטות הממשלה לגבי הפינוי התארכו ללא תכנון מספק, מה שגרם לאי־ודאות ולמתח נוסף".

"אני קוראת לממשלה להתעורר ולספק פתרונות מיידיים", הוסיפה ביטון. "זו פצצת זמן מתקתקת, ועלינו לוודא שכל המפונים יקבלו מענקי אכלוס ופתרונות דיור הולמים. אמשיך להילחם למען זכויותיהם ולוודא שהממשלה תעמוד בהתחייבויותיה. חייבים לפעול עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר