מדינות אירופה הוכיחו כי תאונות דרכים הן לא גורל משמיים, והצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בעשור האחרון בשיעור ממוצע של 22%. לעומת ההצלחה האירופית, בישראל נרשמה עלייה במספר ההרוגים באותן שנים בשיעור של 15.8%.
"2023 היא שנת כישלון במאבק בקטל בדרכים, שנה שבה מספר ההרוגים לא רק שלא קטן - אלא גם עלה", כך אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", בעקבות הנתונים המלמדים כי השנה נהרגו 356 אנשים בכבישים לעומת 351 אשתקד (עלייה של שני אחוזים).
מהנתונים שפרסמה העמותה עולה כי במהלך 2023 אירעו 333 תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) לעומת 319 בתאריך המקביל ב־2022 - עליה של 5%. בשנה החולפת נרשם שיא במספר רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים מאז נכנסו כלים אלו לשימוש בישראל - 26. נוסף על כך נהרגו שני רוכבי קורקינטים חשמליים ותשעה רוכבי אופניים רגילים (בסך הכל 37 רוכבים הרוגים). בתאונות דרכים נהרגו 35 ילדים עד גיל 14 - המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון.
תל אביב מובילה במספר ההרוגים בערים הגדולות עם 15, בירושלים 14, בחיפה 10, ובאר שבע ובת ים עם 8 הרוגים. 98 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים ב־2023. 195 בני אדם נהרגו בתאונות בכבישים בין עירוניים - 55% מכלל ההרוגים. 155 בני אדם נהרגו בכבישים עירוניים (43% מכלל ההרוגים) ושישה בני אדם נהרגו בשטחים פתוחים.
דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים ETSC חושף את גודל הכישלון של מדינת ישראל בצמצום מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון. על פי הדו"ח, ישראל ניצבת במקום הלפני אחרון - 31 מתוך 32 מדינות - בשינוי מספר ההרוגים בתאונת דרכים בין השנים 2022-2012 מבין כל מדינות האיחוד האירופי.
מהדו"ח עולה כי מדינות אירופה הוכיחו כי ניתן להיחם בתאונות הדרכים, והצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 22%. לעומת ההצלחה האירופית, בישראל נרשמה, כאמור, עלייה במספר ההרוגים באותן שנים בשיעור של 15.8%.
גם בתחום הפצועים קשה כתוצאה מתאונות, ישראל במקום הלפני אחרון. לעיתים ההבדל בין הרוג לפצוע קשה הוא כחוט השערה, ובמועצה האירופית בחנו את השינוי שעשתה כל מדינה בנתונים בתחום זה. מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 14% ואילו בישראל מספר הפצועים קשה זינק בשיעור של 21%, מקום אחד לפני איטליה (עלייה של 22%) שנמצאת במקום האחרון.
"לדאבון ליבנו, לא רק שמדינת ישראל מתנהלת ללא תוכנית לאומית רב־שנתית לצמצום מספר ההרוגים בתאונות דרכים, היא גם מקצצת בכסף שמופנה להציל חיי אדם, והתוצאה היא הרוג בכל יום", אומר יניב יעקב, "המאבק בקטל בדרכים חייב להיות בראש סדר העדיפויות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. מדוע אובדן החיים בכביש מתקבל באדישות ובשוויון נפש כאילו מדובר בגזירת גורל?
"ב־2024 המדינה תמשיך להילחם כדי להציל חיים, והזעקה שלנו ושל המשפחות השכולות מבקשת להציל חיים בכביש ולמנוע צער, כאב וטרגדיות עצומות למאות משפחות נוספות בכל שנה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו