חמישה ימים מאז שנסגרה האפשרות להגיש התנגדויות ל"רפורמת הגודש" של משרדי האוצר והתחבורה, מתברר כי תושבים בתל אביב ייאלצו לשלם לא מעט כסף כדי לנסוע בתוך עירם, ובאופן אבסורדי - חלקם אף מייד עם צאתם מהבית.
אם תצא לפועל בעוד כשנתיים, תחלק הרפורמה את גוש דן לשלוש טבעות, ובחציית כל אחת מהן יושת על הנהגים ובעלי הרכבים מס שהוא למעשה אגרת הגודש. הטבעת הפנימית כוללת את תל אביב - גבולה הצפוני הוא שדרות רוקח וגבולה הדרומי הוא מרכז שכונות יפו.
משמעות החלוקה: תושבי השכונות הצפוניות של תל אביב, כמו גם חלק מהשכונות הדרומיות והמזרחיות (ביצרון, נווה עופר, כפר שלם ודרום יפו), יידרשו לשלם על יציאה מבתיהם.
עקב כך, פנתה בשבוע שעבר חברת מועצת העיר ציפי ברנד אל ראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו, בבקשה לשנות את רוע הגזירה. "73 שנים אחרי שיפו אוחדה עם תל אביב, אסור שממשלת ישראל תחלק שוב את העיר", ציינה.
לדברי ברנד, "גבולות הגזרה שנקבעו לאגרת הגודש יגרמו לכך שעל תושבי תל אביב יוטל מס כפול: לצד הארנונה שהם משלמים בעבור השירותים העירוניים, משרד האוצר יחייב את אותם תושבים במס גודש - וכך, למשל, אם הורים ייקחו את הילדים מיפו או מדרום־מזרח תל אביב לתיכון במרכז העיר, או יבקשו להגיע לטיפול רפואי במרכז הרפואי איכילוב - הם ייאלצו לשלם סכומים נכבדים על כך מדי יום".
ברנד, שהעצומה שיזמה בשבוע שעבר השיגה כבר יותר מ־13 אלף חתימות, הדגישה במכתבה לנתניהו: "ייתכן שאין מנוס משימוש מושכל בכלי הזה, אך הוא צריך להיות מופנה לכלי הרכב המגיעים מחוץ לעיר ומייצרים עומס נוסף, שהפתרון לו הוא בהעדפה ברורה לתחבורה ציבורית".
הצעת חוק ביטול
כפי שפרסמנו אתמול, ח"כ אלי דלל (הליכוד) הגיש אתמול הצעת חוק לביטול אגרת הגודש שאושרה בחוק ההסדרים בתקציב המדינה האחרון, ושמטרתה הטלת תשלום על כלי רכב פרטיים הנכנסים למרחב גוש דן בשעות העומס.
"אגרה זו היא בעצם מס נוסף שיוטל על ציבור שלם שיתקשה לשאת בו", ציין ח"כ דלל בדברי ההסבר להצעה, "והיא אינה פתרון יעיל לשימוש בתחבורה ציבורית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו