צילום ארכיון: יהושע יוסף

סקר: 45% מפחדים לעבור במעבר חציה

דווקא במקום שאמור להיות הכי בטוח, סקר חדש מגלה: 15% מהולכי הרגל דיווחו כי נפגעו או כמעט נפגעו במעבר חציה • הולכי רגל בסכנה - כתבה שלישית בסדרה

פחד על המדרכה: כמעט אחד מכל שני הולכי רגל חושש לחצות את הכביש במעבר החציה, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק. מהנתונים העגומים התברר כי 45% מהנשאלים הודו שהם חשים לא בטוחים כלל או לא כל כך בטוחים כשהם חוצים במקום שאמור להיות המוגן ביותר עבורם.

צילום: דוברות המשטרה

מהסקר עלה עוד כי כמעט מחצית מהנשאלים דיווחו שהם, או מישהו שהם מכירים, נפגע או כמעט נפגע בשנה האחרונה כשחצה את הכביש במעבר חציה. על פי הנתונים, 15% דיווחו כי הם עצמם נפגעו או כמעט נפגעו, 23% דיווחו כי מדובר באדם שהם מכירים ו־7% דיווחו כי גם הם וגם אדם שהם מכירים נתקלו בסכנה.

בין הולכי הרגל - קשישים נמצאים בקבוצת הגיל שמצויה בסיכון גבוה להיפגע כהולכי רגל בתאונת דרכים, לפיכך, באופן לא מפתיע, בסקר התברר כי ככל שעולים בקבוצת הגיל - כך תחושת הביטחון יורדת. הסקר בוצע ביוני 2018 באמצעות פאנל אינטרנטי קבוע והשתתפו בו 504 משיבים, יהודים וערבים, בגילי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. 

על פי נתוני אור ירוק, מתחילת 2018 נהרגו בתאונות דרכים 56 הולכי רגל, המהווים כ־30% מסך כל הרוגי תאונות הדרכים. בחינת הנתונים גילתה כי 25 הולכי רגל שנהרגו היו קשישים בגילי 65 ומעלה (44% מסך הולכי הרגל ההרוגים). עוד עלה מהנתונים כי תשעה ילדים ובני נוער עד גיל 14 נהרגו כשהלכו ברגל - הרוג אחד יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

יום חמישי המועד

ניתוח הנתונים שנאספו במדינות ה־OECD חשף כי ישראל נמצאת במקום השלישי (יחד עם צ'ילה) בשיעור חלקם של הולכי הרגל שנהרגים בתאונות דרכים. רק ביפן ובקוריאה נרשמו נתונים גרועים יותר. ממוצע הולכי הרגל ההרוגים במדינות המפותחות עומד על כ־20%, ואילו בישראל ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מכלל התאונות עומד על 34%.

בשנת 2017 נפגעו 3,421 הולכי רגל בתאונות דרכים, נתון גבוה מהממוצע של העשור החולף. מדובר בכמעט עשרה הולכי רגל שנפגעים בכל יום בממוצע. יש לזכור כי הפציעות של הולכי רגל הן לרוב חמורות יותר, מאחר שאין להם כל מיגון או יכולת התחמקות במקרה של תאונה.

בחינת הנתונים על הולכי הרגל שנהרגים או נפצעים קשה גילתה כי השעות המועדות יותר לתאונות אלה הן אחר הצהריים והערב. יום חמישי הוא המסוכן ביותר להולכי הרגל. 76% מהולכי הרגל שנפגעו - נפגעו דווקא כשעברו במעבר חציה. למהירות ההתנגשות בתאונות עם הולכי רגל חשיבות מכרעת. המחקרים מראים כי הסיכון לפגיעה קטלנית בהולך רגל גדל משמעותית במהירויות של 30 קמ"ש ומעלה.

לתאונות הדרכים יש גם תג מחיר גבוה. על פי נתונים שהגיעו לידי אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהן מעורבים הולכי רגל בכ־2.4 מיליארד שקלים. כלומר, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע.

"מדינת ישראל היא אחת המדינות שהכי מסוכן בהן לחצות את הכביש", אמר ל"ישראל היום" מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה, "הגיע הזמן להגן על הולכי הרגל באמצעות התקנת פסי האטה לפני מעברי חציה מרובי תאונות, וכן באמצעות הגברת האכיפה המשטרתית ועידוד הנהגים להתקין מערכות בטיחות שימנעו את הפגיעה באדם שחוצה". בעמותה מדגישים כי מדובר בפתרון פשוט שמפחית את תאונות הדרכים בכ־40%.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...