יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, דרש וקיבל את הסכמת חברי הקואליציה המסתמנת לפצל לשניים את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - לראש התביעה הכללית וליועץ משפטי לממשלה. מדובר בצעד היסטורי, שנוי במחלוקת אך חסר תקדים - שכן מאז קום המדינה, התפקידים מאוחדים הלכה למעשה, אף שמרבית הדמוקרטיות לא נוהגות כך.
היועמ"ש המכהן, אביחי מנדלבליט, מתנגד לפיצול תפקידו עם סיום כהונתו. מנדלבליט התייחס היום (חמישי) לאפשרות הפיצול בוועידה הלאומית של חדשות 13, והודה ש"זה לא בלתי חוקי אמנם", הבהיר, "ואסייע לממש את המדיניות אם תתקבל החלטה שכזו. אם כך, כמו שבכל דבר יש יתרונות וחסרונות, בפיצול הסמכויות יש נזקים וההפסד הוא גדול יותר מהתועלת", אמר. "צריך לשקול בכובד ראש את הנושא לפני החלטה".
סוגיית הפיצול נעשתה אמנם בהסכמה קואליציונית בתום משא ומתן ארוך שניהלה תקווה חדשה בנושא. עם זאת, מדובר במעשה סבוך שיימשך זמן מה, ויש להביא בחשבון שכהונתו של מנדלבליט צפויה להסתיים בפברואר הקרוב. הכוונה היא לבצע את השינויים בטרם ימונה היועץ המשפטי לממשלה החדש.
לפי שעה, אפשרויות מינוי היועמ"ש ואופן העברת הסמכויות עדיין לא ברורות עד הסוף. אחת האפשרויות היא שסמכויות התביעה יועברו לידו פרקליט המדינה. אפשרות אחרת היא למנות תובע ראשי נפרד שימונה בוועדת איתור.
הפיצול על כל השלכותיו עלה בעבר כמה פעמים, ואחד המתנגדים לו היה דווקא בנימין נתניהו. הוא סבר שפיצול סמכויות היועמ"ש יהפוך דווקא את התובע הראשי למיליטנטי יותר, בעוד שניסיון העבר מלמד שיועץ המייצג גם את הממשלה מאופק יותר בבואו להגיש כתבי אישום נגד חבריה.
בשעתו, שר המשפטים המנוח יעקב נאמן רצה לעשות זאת, אך נתניהו בלם את הרפורמה.
שופט העליון הפורש, מני מזוז, הביע השבוע את התנגדותו לכך וטען כי מטרת הפיצול היא "להחליש את מערכת המשפט".
שר המשפטים הנוכחי, בני גנץ, הבהיר בעבר שאינו רואה סתירה "בין תפקידו של היועץ כראש מערך התביעה וכמי שמוסמך לפירושו של החוק, בין היתר משום שהוא מייצג את הממשלה בנושאים השוטפים שעל סדר היום. לעומת זאת, נושא התביעה הוא נושא פלילי-פרסונלי".
ניגוד עניינים מובנה
מדובר בסוגיה מהותית מהאג'נדה של תקווה חדשה. ניתן ללמוד על כך מספרו של ח"כ גדעון סער - "שיחות על הדרך".
באשר לניגוד העניינים המובנה בתפקיד של היועץ המשפטי לממשלה והתובע הראשי, כתב שם סער: "תפקיד היועץ המשפטי לממשלה מגלם בתוכו ניגוד עניינים אינהרנטי: מחד, הוא שותף מרכזי בממשלה, מסייע לה ולשריה ומנפיק להם חוות דעת באופן שוטף כיצד עליהם לנהוג בפרשנות החוק ולקדם את ענייני משרדיהם ומדיניותם.
"מאידך", סייג סער, "היועמ"ש עומד בראש התביעה הכללית, ומכאן המחליט בסוגיות של חקירה והעמדה לדין גם של הדרג הפוליטי: ראש ממשלה, שרים, חברי כנסת. זהו מצב אנומלי אשר מעמיד את היועץ עצמו במצב בלתי אנושי.
"לכן אני סבור", סיכם, "שיש לפצל את מוסד היועץ המשפטי לממשלה, וזאת באמצעות העברת סמכויות ראש התביעה הכללית לפרקליט המדינה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו