"היום שאחרי סינוואר": ההערכה בנוגע לזהות היורש, המו"מ לעסקה - והפתרון האפשרי לסוגיית הסיוע ההומניטרי

בצמרת הישראלית מעריכים כי אחיו של מנהיג חמאס, מוחמד סינוואר יקבל לידיו את הניהול של הארגון בעזה, ובפרט של סוגיית החטופים • לאחר הקשיים בחלוקת הסיוע ההומניטרי: בלשכת רה"מ מציעים שיחולק על ידי חברות אמריקניות פרטיות • הבית הלבן: לא מתנהל כרגע מו"מ לעסקה • בכיר בחמאס: "נבחן הצעות להפסקת אש אחרי בחירת יורשו של סינוואר"

תמונה של סינוואר. צילום: רשתות ערביות

יממה לאחר זיהוי גופתו של ראש חמאס, יחיא סינוואר אתמול (חמישי) ההערכה הרווחת בצמרת הישראלית היא כי אחיו, מוחמד סינוואר, יקבל לידיו את הניהול המעשי של הארגון בעזה, ובפרט של סוגיית החטופים. כך אומר ל"ישראל היום" גורם ישראלי בכיר.

הגורם ציין כי הריגתו של סינוואר פותחת פתח לאפשרויות אחרות של חילוץ החטופים וכי "מנסים כל הזמן להביא אותם בכל דרך". עם זאת, הביע פסימיות באשר לאפשרות שניתן יהיה להגיע לעסקה עם מוחמד סינוואר. "הוא לא פחות קיצוני מאחיו והוא ארכי מחבל כמוהו", אמר הגורם הישראלי.

תיעוד של מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע במנהרה (ארכיון), צילום: דו"צ

הבכיר גילה כי בשבועיים שקדמו לחיסול סינוואר הגיעו לישראל סימנים אודות נכונות מסוימת של חמאס להתגמש אודות תנאי העסקה, בין היתר בנוגע לדרישה שישראל תיסוג מציר פילדלפי. להערכתו, הסיבה לכך הייתה ההפחתה בהיקפי האספקה הנכנסת לצפון רצועת עזה, מה שהקשה על חמאס לשמר את שליטתו האזרחית באזור.

בישראל מבינים שפירוק השליטה האזרחית של חמאס ברצועה בכלל ובאספקה הנכנסת מהעולם בכל הוא מפתח להשגת יעדי המלחמה. על רקע זה בלשכת ראש הממשלה עלה רעיון חדש בנושא. 

 

לאחר שניסיונות קודמים לחלק את האספקה באמצעות חמולות וארגוני סיוע בינלאומיים נתקלו בקשיים, כעת נבחן הרעיון שחברות אמריקניות פרטיות הן שיהיו אחראיות להכנסת הסיוע מהמעברים עם ישראל ולהפצתו בריכוזים האזרחיים ברצועה.

על פי המודל שנבחן, צה"ל יהיה אחראי להיבט הביטחוני והאבטחתי, על מנת שמחבלי חמאס לא יפגעו בעובדי החברות הפרטיות. עם זאת, החיילים לא יהיו אלה שמבצעים את חלוקת המזון עצמה.

בצד הדברים האלה, הבכיר אומר כי חיסול סינוואר לא יביא לסיום המלחמה. "המטרות עדיין לא הושגו. לחמאס יש עדיין כוח צבאי ברצועה, שליטה אזרחית ו-101 חטופים שצריך להביא הביתה". 

לאור החיסול של סינוואר, דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר היום כי לא בשלב זה לא מתקיימות שיחות משא ומתן בנוגע לעסקת חטופים ולהפסקת אש ברצועה. 

בתוך כך, בכיר חמאס בחו"ל מחמוד מרדאווי אמר לערוץ "אל-ערבי" הקטארי: "התנאים שלנו בעניין המשא ומתן להודנה (הפסקת אש) לא ישתנו אחרי מותו של סינוואר. אנחנו נבחר במנהיג חדש ולאחר מכן נבחן את כל ההצעות בעניין ההודנה. הנהלים שלנו יסדירו את בחירת היורש של יחיא סינוואר בראש התנועה. המצב הנוכחי דוחף לקיצור הליך הבחירה של המנהיג החדש. הבחירה היא הליך טבעי ולא תיקח זמן רב".    

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר