כביש הערבה (ארכיון). צילום: יהודה בן יתח

"אם לא נתעורר, נמצא את עצמנו עם כבישים מתפוררים": התחממות כדור הארץ מאיימת על תשתיות התחבורה

עליית הטמפרטורות תגרום לבליה מואצת של כבישים, התרחבות מסוכנת של מישקים בגשרים ועלייה של 20% בעלויות תחזוקה • צפויה עלייה בתאונות דרכים והוצאות תיקון מוגברות, במיוחד באזורים חמים כמו הנגב והערבה • "אם לא נתעורר, נמצא את עצמנו עם תשתית כבישים מתפוררת", מתריעה נגה לבציון נדן, מומחית להשקעות אחראיות

לא רק גלי חום ושיטפונות - התחממות כדור הארץ צפויה להביא לפגיעה משמעותית בגשרים ובכבישים, דבר שעלול להעצים אסונות, להגביר תאונות דרכים ולהגדיל הוצאות על תיקון תשתיות.

בעוד שהחשש המיידי מהשפעת שינויי האקלים על תשתיות מתמקד בסכנת ההצפות, מסתבר כי דווקא השמש מציבה אתגרים גלובליים לתשתיות מקומיות, והשפעתה עלולה להיות דרמטית.

התחממות כור הארץ תשפיע על התשתיות , צילום: אבישג שאר יישוב

על פי המינהל הלאומי האמריקני לאוקיינוסים ואטמוספירה (NOAA), עליית הטמפרטורות הממוצעות תורמת לריכוך ועיוות של כבישי אספלט, מה שמוביל לצורך בתיקונים תכופים יותר. האגודה האמריקאית להנדסה אזרחית (ASCE) דיווחה כי עלויות התחזוקה של כבישים באזורים מושפעי חום עלו ב-20% בשנת 2023 עקב נזק מוגבר מגלי חום.

נגה לבציון נדן, ממובילות תחום ההשקעות האחראיות בישראל, מתריעה: "אנחנו רואים כבר עכשיו את ההשפעות. הבליה המואצת של סימוני הדרך והצבע על הכבישים היא רק סימפטום אחד. החשש הגדול יותר הוא מהתרחבות המישקים בגשרים ובמחלפים, שעלולה לסכן את יציבותם".

מומחי תחבורה מזהירים כי בעתיד הקרוב נראה עלייה בנזקים לכבישים גם ברחבי ישראל. הטמפרטורות הגבוהות יותר וגלי החום התכופים צפויים לגרום לסדקים והתבקעות באספלט, בעיקר באזורים החמים של הנגב והערבה. במקביל, אירועי גשם עזים יותר עלולים לגרום לשיטפונות, במיוחד באזורים עירוניים ובקרבת ואדיות, מה שיוביל לפגיעה ביסודות הכבישים ולסחף.

הכבישים עלולים להתפורר בגללל החום הכבד, צילום: ללא קרדיט

לבציון נדן מדגישה: "אם לא נתעורר ונתחיל לפעול עכשיו, נמצא את עצמנו עם תשתית כבישים מתפוררת. זו לא רק שאלה של נוחות - זו סכנה בטיחותית של ממש, שתקשה על התמודדות עם מצבי חירום ותפגע בחוסן הלאומי".

התחזיות המדאיגות מצביעות על עלייה דרמטית בתדירות ובעלות התיקונים, מה שיטיל עומס כבד על תקציבי תחזוקת הכבישים. יתרה מזאת, הפגיעה בבטיחות עקב כבישים במצב ירוד עלולה להוביל לעלייה בתאונות הדרכים.

"הבעיה אינה מתמצה רק בכבישים עצמם ובתקציב העצום שמשלם המיסים יידרש לממן לתיקונם", מוסיפה לבציון נדן. "סגירות תכופות של כבישים לצורך תיקונים יגרמו לפקקים ועיכובים, מה שיוביל לנזק כלכלי משמעותי. חשוב להבין שפגיעה בתשתיות משמעותה עיכובים בשינוע סחורות ואנשים, ופגיעה בפריון המשק".

תוכנית התשתית הלאומית הישראלית (2024) צופה כי תדירות מוגברת של אירועי מזג אוויר קיצוניים תקשה על התשתיות הקיימות. כבישים באזורים נמוכים, בעיקר בנגב, צפויים להתמודד עם סחף ונזק עקב גשמים עזים.

גשרים עלולים להיהרס, צילום: אי.פי

לבציון נדן מזהירה גם מפני התגברות אי-שוויון, כאשר אזורים פריפריאליים עלולים לסבול יותר מהזנחה של תשתיות. היא מסכמת: "התמודדות מוקדמת עם האתגרים, כולל תכנון מותאם אקלים ושימוש בחומרים עמידים יותר, יכולה למנוע חלק ניכר מהנזקים הפוטנציאליים ולחסוך משאבים רבים בטווח הארוך. השקעה היום בתשתיות חכמות ועמידות תחסוך לנו הרבה כאב ראש - וכסף – בעתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...