מוסד חינוכי באשדוד המופעל על ידי עמותה חרדית הוסב בין לילה למוסד "לחינוך מיוחד" כדי לזכות בתקציבים, זאת ללא היערכות, הכשרה מקצועית או פדגוגית מתאימה ותוך עקיפת רגולציות בעזרת שימוש בכפילות סמלי מוסד.
המקרה התרחש לאחר שילד בעל צרכים מיוחדים נותר ללא מסגרת חינוכית מתאימה, זאת לאחר שהעירייה לא אישרה הסעה לבית הספר אליו נטען ששובץ. בעקבות כך, כדי לקלוט את הילד, ואת התקציבים המגיעים איתו, הפך מוסד באזור מגוריו למוסד ל"חינוך מיוחד". והילד נותר במערכת החינוך עדיין כ"חסר שיבוץ".
"התארגנו מראש ובהתרגשות לקראת כיתה א', עברנו וועדת זכאות ונמצאה מסגרת מתאימה עבורו בחינוך מיוחד מחוץ לעיר בית שמש", סיפרה אימו של הילד ל"ישראל היום". "קיבלנו את כל האישורים ויומיים לפני תחילת הלימודים עיריית בית שמש החליטה שהיא לא מאשרת הסעה לבית הספר אליו הוא שובץ. מתחילת שנת הלימודים הילד שלי בבית, וזה משפיע עליו מאד קשה. ילדים כמוהו חייבים מסגרת חינוכית, לא יעלה על הדעת ששיקולי תקציב מתבצעים על גבם של ילדים מיוחדים כאלו, ואיך יתכן שעד עכשיו לא נמצא פתרון".
בעקבות המקרה, שלחו הוריו של הילד דרישה להתערבות ועדת החינוך של הכנסת. חברת הכנסת נעמה לזימי הרימה את הכפפה ודורשת לקיים דיון דחוף בנושא. "משרד החינוך מתפקד כיום בעיקר כמנחה מקצועי ואינו ממלא את תפקידו הרגולטורי כמפקח, מה שמוביל לכשלים מערכתיים חמורים", אומרת לזימי. "המוסדות אינם עומדים בדרישות הפדגוגיות, והילדים נותרים ללא מענה ראוי - התפרקות משרד החינוך מחובותיו החוקיות והמוסריות כלפי הילדים עם מוגבלויות בפרט והחברה בישראל בכלל היא ביטוי לתופעה רחבה ומדאיגה של היעדר פיקוח רגולטורי".
במכתב שנשלח לוועדת החינוך של הכנסת ונחתם על ידי שליש מחברי ועדת החינוך, התרבות והספורט, דורשים החותמים דיון שיעסוק בנושא של חיזוק מנגנוני הפיקוח והרגולציה, פיתוח בקרה אפקטיבית ותיקון הכשלים המערכתיים כדי להבטיח טיפול הולם לילדים עם מוגבלויות בישראל.
"התקציבים המועברים לעמותה אינם מפוקחים כראוי"
"בעקבות פנייה מדאיגה שהגיעה ללשכתי, נחשף מקרה חמור של ילד עם אוטיזם שנותר ללא מסגרת חינוכית מתחילת שנת הלימודים, בשל כשלים מערכתיים חמורים בתפקוד משרד החינוך והרשויות המקומיות", כתבה ח"כ לזימי בפנייתה.
"הילד, המוכר עם מוגבלות וזכאי לשירותי חינוך מיוחדים על פי חוק, קיבל שיבוץ בבית ספר ייעודי בעיר אחרת, המספק מענה פדגוגי והתפתחותי מותאם לצרכיו. עם זאת, הרשות המקומית מנעה את השיבוץ בפועל, תוך שימוש בהרשאות במערכת 'המשבצת' המופעלת על ידי משרד החינוך, וזאת מתוך שיקולים כלכליים בלבד הנוגעים למימון ההסעה".
לדבריה, המוסד שהפך "מותאם לחינוך מיוחד" מחזיק בשני סמלי מוסד לאותו מבנה, דבר המאפשר לעקוף רגולציות וליצור מצג שווא מול משרד החינוך. "התקציבים המועברים לעמותה אינם מפוקחים כראוי, והילדים אינם זוכים למענה הראוי לצרכיהם, והדבר יוצר פערים חמורים בטיפול המוענק להם".
לזימי מוסיפה בפנייתה כי הדבר מעלה שאלות לדבי תפקוד משרד החינוך בפיקוח על כלל מערכת החינוך. "כיום, משרד החינוך מתפקד בעיקר כמנחה מקצועי, ואינו ממלא תפקיד פיקוחי מלא הכולל בדיקות רגולטוריות שוטפות. התנהלות משרד החינוך היא ביטוי לתופעה רחבה ומדאיגה יותר, של התפרקות המשרד מחובותיו החוקיות והמוסריות כלפי החברה בישראל בכלל והילדים בפרט".
עוד מוסיפה חברת הכנסת כי על מנת להתמודד עם הכשלים שנחשפו, "יש להבטיח דיון מעמיק אשר יוביל לשינויים פרקטיים, לרבות חיזוק סמכויות הפיקוח של משרד החינוך, יצירת מנגנוני בקרה אפקטיביים ופיתוח מנגנוני פיקוח שוטפים על מוסדות החינוך לילדים עם מוגבלות".
עו"ד לירון אבלי, מומחית בנגישות, המייצגת את התלמיד אמרה ל"ישראל היום" כי "תלמיד עם מוגבלות זכאי על פי חוק להסעה ממקום מגוריו למוסד חינוך וממנו, לפי צרכיו ובהתחשב בסוג המגבלה שלו. ועדה מקצועית המליצה על שיבוץ מתאים, האחריות למימון ההסעות מוטלת על הרשות המקומית שבתחומה גר התלמיד והיא אחראית להסעתו למוסד החינוך וממנו. ניסינו לברר בעזרת משרד החינוך איך יתכן שמשך שלושה חודשים התלמיד לא נמצא במסגרת החינוכית המתאימה לו, ומסתבר שבירוקרטיה ואדישות גוברים על ההיגיון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו