שבעה ישראלים ביצעו בין 600 ל-700 משימות ריגול עבור איראן במשך שנתיים: "אחד האירועים החמורים שנחקרו מאז ומעולם״

במערכת הביטחון בודקים כעת כיצד תא הריגול פעל במשך שנתיים ללא שנחשף • החשודים: ישראלים שעלו ארצה מאזרבייג'ן • הם צילמו מיקומי נפילות טילים, כולל בא"ח גולני, ושלחו תיעודים למפעיליהם האיראנים • עוד נבדק: האם תיעדו את מעון ראש הממשלה • מאות אלפי שקלים הועברו להם במטבעות קריפטו

נעצרו חשודים בריגול למען איראן. צילום: רויטרס, דודו גרישפן, הרצי שפירא

שבעה ישראלים יהודים, בהם שני קטינים בני 16 ו-17, ואב ובנו, עצורים מאז חודש ספטמבר בחשד לריגול חמור עבור איראן תמורת מאות אלפי שקלים. היום (שני) הוגשה נגדם הצהרת תובע עם בקשה להאריך את מעצרם עד תום ההליכים נגדם, זאת בזמן שבמערכת הביטחון עדיין בודקים כיצד הם פעלו במשך שנתיים מתחת לרדאר של השב"כ, צה"ל, המשטרה והמוסד.  

ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם בביהמ"ש המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות.

נבדק אם תיעדו את בית ראש הממשלה בקיסריה, צילום: שמואל בוכריס

החשודים הם אזיז ניסנוב, אלכסנדר סדיקוב, יגאל ניסן, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה (ושני קטינים) הם ישראלים-יהודים שעלו מאזרבייג'ן. הבגירים ביניהם לא שירתו בצה"ל ולא הועסקו במתקנים ביטחוניים שאותם תיעדו כחלק מפעילות הריגול שלהם. מדובר בתושבי הצפון מאזור הקריות וחיפה, שאת אזרחותם קיבלו מכוח חוק השבות ובדרכים נוספות שעדיין נחקרות.

השבעה צפויים להיות מואשמים בסיוע לאויב בזמן מלחמה, שהעונש בגינו הוא מיתה או מאסר עולם. במשטרה שוללים את ההערכה כי השבעה היו חלק מהחלטת החמאס לפלוש לשטח לישובי העוטף ב-7 באוקטובר, אך מדגישים כי "כל טיל שנורה לכיוון המדינה בשנתיים האחרונות מעזה, מלבנון או מאיראן הגיע למקומות שהם צילמו ושלחו לאיראנים, בדגש על השנה האחרונה".

בין השאר, החשודים צילמו את בא"ח גולני, שבו פגע כטב"ם של חיזבאללה והרג ארבעה חיילי צה"ל.

תיעדו את נזקי המתקפה האיראנית

מחומר החקירה עולה כי מדובר בפרשת ריגול, בהכוונתם של שני סוכנים איראניים, שנמשכה כשנתיים אך נחשפה לפני כמה חודשים בעקבות מידע שהגיע בעניין לשרות הביטחון הכללי. לאור החשש הממשי שמאמצי הריגול ייפגע בישראלים, חקירת הפרשה הפכה לגלויה טרם סיומה של החקירה הסמויה נגדם. השבעה נעצרו ב-19 בספטמבר. "מדובר באחד האירועים החמורים שנחקרו מאז ומעולם", אומר מפקד מחלק ביטחוני ביאחב"ל, לה"ב 433, סגן ניצב ירון בנימין. "כנראה שיש לנו יותר מידי אנשים כאלה בארץ וזה מאוד מטריד". 

התקיפה האיראנית באפריל 2024, צילום: אי.פי.אי

מפרטי החקירה עלה כי השבעה ביצעו במשך שנתיים בין 600 ל-700 משימות ריגול עבור איראן. הם תיעדו מתקנים ביטחוניים רגישים, בסיסים צבאיים ויעדי אדם.

על פי החוקרים, במתקפה האיראנית שהתרחשה לפני כחודש שיגרה איראן לרחבי ישראל טילים בליסטיים לעבר יעדים שהשבעה תיעדו ובהם בסיסי חיל האוויר נבטים ורמת דוד וגם מטה המוסד בגלילות. בנוסף לכך, התברר כי לאחר מתקפת הטילים, השבעה נשלחו על ידי איראן לבדוק את מידת הדיוק והנזק שנגרם במטרה להשתפר בהמשך.

במשטרה ובשב"כ בודקים עדיין האם השבעה אספו ותיעדו את מעון ראש הממשלה, אליו שוגר כטב"ם של חיזבאללה בסוף השבוע האחרון.

בחקירתם אמרו השבעה כי "התמכרו לכסף ששולם להם" בסך מאות אלפי שקלים שהועברו להם במטבעות קריפטו, באופן מוצפן, דרך חנויות צ'יינג' בארץ, ואף מספר פעמים דרך שליחים רוסים שהגיעו לארץ והעבירו להם את הכספים במפגשים שקיימו עימם.

"תפסנו עשרות מסמכים"

"אנחנו יודעים על שיטתיות שבה פעלה החבורה", אומר סנ"צ בנימין. "תפסנו עשרות מסמכים שבהם רשומים איזה מתקן לצלם, איזה מתקן לאסוף וכמה כסף הם אמורים להרוויח מזה. שיטת הפעולה הייתה קבלת משימה, כמו צילום, נסיעה למקום, פריקה מהרכב, תפיסת תצפית גבוהה, צילום והעברת התיעוד בטווחים קצרים לאיראן באמצעות תוכנות מוצפנות".

הכסף הועבר להם בקריפטו, באופן מוצפן, דרך חנויות "צ'ייניג'" וסוכנים רוסים, צילום: רויטרס

עוד מתברר כי ראש החבורה גויס בעבר בטורקיה, וכבר הפעיל ישראלים בפרשות אחרות שנחשפו לאחרונה. בשונה מפרשות אחרות, כאן מדובר בריגול שנמשך כשנתיים. יצוין, כי האיראנים אינם עובדים ישירות עם ישראלים וכדי לגייסם הם פועלים באמצעות מתווכחים. גם במקרה הזה השתמשו האיראנים במתווך טורקי בשם אל חסן, שכבר הפעיל בעבר ישראלים במשימות ריגול קצרות. ככל הידוע בטורקיה ובאזרבייג׳ן בוצעו לאחרונה מעצרים הקשורים לפרשה.

מפרטי החקירה עולה כי השבעה ידעו בשלב כזה או אחר שהחומרים שאספו מועברים לאיראן. חומרת המעשים התבהרה במהלך החקירה הגלויה ובהאזנות הסתר שביצעו אחריהם. "הבנו בברור שהם צמאים למשימות כי הם צמאים לכסף. הם שאלו אחד את השני ׳מתי המשימה הבאה׳. לפעמים הם ביצעו שלוש או ארבע משימות ביום", מספר בנימין.

"השיטה הייתה לקבל משימה במדרג הולך ועולה. לפני שנתיים, הם קיבלו משימות פשוטות ולאחר מכן זה הלך וגבר. מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה. אני לא מכיר תא טרור שפועל במשך תקופה ארוכה שיטתית ועיקרית ומבצע. אני לא יודע אם להיות שמח או עצוב ביום הזה. מצד אחד, יש סיפוק, אבל מצד שני זה מאוד מטריד באיזו מציאות אנחנו חיים".

שלושה מתוך שבעת החשודים נעצרו "על חם", בזמן שהם שהיו סמוך לביתו של בכיר בדרום הארץ. "זו הייתה המשימה שבגינה הוחלט לפרוץ עם החקירה, כי לא רצינו לקחת סיכון של פגיעה בחיי אדם. הם הוכוונו על ידי האיראנים באיזה יום, ובאיזו שעה לצלם את ביתו של המפקד", אומר בנימין ומוסיף כי בניגוד לפרשות אחרות, שבהן הקשר עם האיראנים היה בין היתר באמצעות הרשתות החברתיות, בפרשה זו הקשר עמם היה פיזי. "חומר החקירה מטורף", הוא מוסיף.

גורם בכיר בשב״כ מסר: ״במסגרת החקירה נתפסו חומרים רבים אשר אספו חברי התשתית והעבירו לסוכנים האיראניים, ביניהם צילומים וסרטונים של בסיסי צה"ל רבים ברחבי הארץ, נמלים, תשתיות אנרגיה בישראל, כל זאת תוך שמדינת ישראל נמצאת בלחימה במספר זירות שונות. הערכ היא כי פעילות חברי התשתית הובילה לנזק ביטחוני לביטחון המדינה״.

מהמשטרה נמסר: ״במהלך החקירה הגלויה נחשפו חומרת האירועים והיקפם, שהינם מהחמורים ביותר שידעה מדינת ישראל . החשודים פעלו תוך ידיעה אודות מעשיהם ומתוך בצע כסף - ופגעו במדינת ישראל ובאזרחיה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר